Gå til innhold

hva spiser du juleaften?


ann-k

Anbefalte innlegg

hva skal dere spise juleaften? vi skal ha ribbe,medisterkake og julepølse. multekrem til dessar . er dette en tradisjon i trøndelag eller r det like vanlig i hele landet?jeg lurer på hva du spiser juleaften og hvor i landet du bor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser akkurat det samme som deg og kommer også fra Sør Trøndelag :D

Nå har jeg rota meg langt sørover i landet da, men jula feires fremdeles i trøndelag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også vestlending, og her går det i pinnekjøtt. Normalt pleier vi å ha ribbe 1. juledag, men siden jeg skal være hos svigers blir det lutefisk. Hverken jeg eller sambo liker det, så da blir det vel vanlig hverdagsmat på oss den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle svarene ,men hva med de som bor sør, øst og nord i landet,, er det noen som har andre tradisjoner enn ribbe mm og pinnekjøtt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her spiser vi ribbe, stek, medisterpølser, innmatspølser, surkål, rosenkål og gulerøtter. Til dessert er det riskrem! Mmm, gleder meg allerede jeg! :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det også ribbe, medisterkaker, julepølse, vanlig surkål, rødkål.

Og siden vi feirer sammen med min søster og hennes mann, har vi også potetgull til :oops:

Det er nemlig han vant til...av en eller annen merklig grunn.

Til dessert så er det selvfølgelig riskrem.

Og utover kvelden så sitter vi og SER på kakefatet.

Tradisjon er tradisjon :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat fått beskjed om at menyen er endret IGJEN!

Vi hadde den vanlige ribba, julepølser og medisterkaker i mange år.

Så hadde vi lutefisk i tillegg et par år.

De siste årene har vi hatt kalkun og ribbe/pølse/medisterkaker. Jeg foretrekker kalkun eller annet hvitt kjøtt.

Men i år skal vi visst ha pinnekjøtt, ribbe, medisterkaker og julepølser.

Eh.. hos oss er det jammen tradisjoner..

Må vel legge til at ingen liker ribbe før dagen etter (1. juledag). Den er der mest for lukta sin del og pga. evt. gjester som liker det.

Jeg spiser så lite på julaften. Ender stort sett opp med medisterkake på lefse (!!!!).

Men riskrem og multekrem har vi alltid... og is til mannfolka!

Mandel i riskremen er "standard" ettersom vi ikke spiser grøt tidligere på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også i trøndelag, men hos oss bruker vi kalkun, med multekrem til dessert på juleaften....

(Dette er når vi feirer hos mine foreldre, altså)

Når vi feirer hos "svigers" er det lutefisk som står på menyen juleaften.... (Siden jeg ikke spiser dette, blir det kylling på meg) :oops:

Mine foreldre er "ekte" inn-trøndere, mens "svigers" kommer fra nord-norge - ute ved kysten...

GOD JUL

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Ribbe med tilbehør og multekrem til dessert. Tidligere brukte vi (som så mange sørlendinger) kokt torsk, men det er IKKE julemat for meg. Det var grusomt da jeg var liten, først risgrøt med mandel (og keg KAN bare ikke spise hverken risgrøt eller riskrem) og så kokt torsk etterpå - noe jeg bare syns var "mellomgodt"... På den annen side er julaften den eneste dagen jeg like ribbe, men da smaker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å gå i ribbe eller kalkun.

Kalkun er definitivt favoritten, synes ribbe er litt mye synlig fett på.... Tar så lang tid å rense den...

Sambo`s familie pleier å ha ribbe.

I julen skal vi være hos min bestemor, og da blir det vel kalkun med medisterkaker og medisterpølser.

Dessert pleier å være multekrem eller riskrem.

(bestemor og make har vært på multeraid for en tid tilbake, så mistenker at d blir multer!)

Gleeeder meg til masse god mat og snacks :D

Bare synd jeg aldri får spist så mye jeg VIL spise av både mat og søtt.... Må kaste inn håndkleet tidligere enn planlagt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha røkt Svinekam med brun saus, poteter, surkål, grønnsaker++

Og riskrem m/rød saus og is til dessert. NamNAm, gleder meg til riskremen.

Vi skal være hjemme hos oss selv på julaftenen, så det er jeg som står for matlagingen.

Cobra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er østlending og ingenting slår Ribbe som julemat! Samboeren er vestlending, og der i gården er det pinnekjøtt. Foreløpig feirer vi ikke jul sammen, men når den tid kommer så blir det kanskje begge deler :-? Om ikke på julaften, så i hvert fall i løpet av julen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften blir det ribbe og julepølser med alt nødvendig tilbehør. Kuttet ut medisterkakene i år, fordi det blir alt for mye mat uansett... :lol:

Til dessert blir det riskrem.

1. juledag blir det pinnekjøtt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Julaften har vi Ribbe, sosisser og medisterkaker med tilbehør.

Til dessert hadde vi alltid multekrem, men er blitt så lei av det at i år skal vi prøve oss på is og fruktcoctail.

Nam nam... gleder meg allerede.. :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er fra Troms, og i år har vi ribbe. Gleder meg som en liten unge. Får vann i munnen allerede!!! I flere år nå så har vi hatt kalkun, etter ønske fra oss barna. Men i år nedla pappa veto, og hentet seg ribbe :ler:

1.juledag er det rester, 2.juledag kalkun, og nyttårsaften pinnekjøtt. Ikke noe nyttårsaften uten pinnekjøtt, gitt!

Nyttårsaften i år skal jeg forresten feire med min kjære for aller første gang, så da blir det faktisk kalkun med han :D Kanskje jeg må forhandle pinnekjøttet fram til 2.juledag i år.... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...