yvoesp Skrevet 5. juli 2006 #1 Skrevet 5. juli 2006 Mannen min har bonusordning istedet for overtidsbetaling, men spør du meg så taper han MASSE på dette. Bonus = 30 000 per år minus skatt. Det siste halvåret har han jobbet overtid hver dag. Og det var ikke mye bedre i årene før heller... Tror ikke han har hatt vanlig arbeidsdag siden han begynte for tre år siden. La oss si at vanlig arbeidsdag er fra 7 til 16. Realitet arbeidsdag = 5 til 23.00. Han er lagersjef og må steppe inn i tillegg når andre er syke osv, men likevel.. Jeg mener dette er kraftig underbetalt og utnyttelse. Ungene sover for lengst når han kommer hjem, han er for trøtt til å gjøre noe hjemme ( og vi holder på med oppussing og har halvferdige rom overalt) og mangler energi generelt. Hvordan er det med dere andre?
Titti72 Skrevet 5. juli 2006 #2 Skrevet 5. juli 2006 Det må være den dårligste bonusordningen jeg har hørt om. Jeg har fastlønn, får overtid i tillegg og bonus. Min bonus i fjor var vel 44.000,- Så jeg syns han skal kreve overtidsbetalt. Han blir utnyttet slik situasjonen er pr. d.d.
Rioja Skrevet 6. juli 2006 #3 Skrevet 6. juli 2006 Det hørtes ikke ut som en særlig ok ordning nei! Jeg har fastlønn, bonus (hittill i år ca. 70.000,-) og avspaserer all overtid, (time mot time). Jeg hadde nok satt ned foten og spurt om han har tenkt og fortsette slik? Han har et ansvar og et liv utenom jobben også! Det er jo beundringsverdig at han står på slik han gjør, men det jo bare en jobb!!! Det må da være vanvittig slitsomt for deg også, å ha så lite avlastning hjemme?
yvoesp Skrevet 7. juli 2006 Forfatter #4 Skrevet 7. juli 2006 Det hørtes ikke ut som en særlig ok ordning nei! Jeg har fastlønn, bonus (hittill i år ca. 70.000,-) og avspaserer all overtid, (time mot time). Jeg hadde nok satt ned foten og spurt om han har tenkt og fortsette slik? Han har et ansvar og et liv utenom jobben også! Det er jo beundringsverdig at han står på slik han gjør, men det jo bare en jobb!!! Det må da være vanvittig slitsomt for deg også, å ha så lite avlastning hjemme? ← Jeg er hjemmeværende pga varig sykdom så sånn sett går det greit her hjemme, men du kan si det sånn at jeg er mamma & "handyman". Jeg gjør alt hjemme både i og utenfor huset. Han er for trøtt. Jeg har lenge latt være å si noe, men i det siste har det drevet meg nærmest fra vettet å være "alenemor". Heldigvis sier han nå at han er så inderlig lei av jobben og ønsker å bytte jobb. En jobb uten lederstilling der han kan gå hjem kl. 15.00. 2 dager i mnd er han fri, men da er det alltid noen som er syk og han må steppe inn så jeg blir litt Spinker og sparer på hver krone for å pusse opp huset vårt & kan ikke la være å tenke at all overtiden hans glatt kunne dekket de kostnadene.. Skulle ikke tro at det var "lov" å måtte arbeide slik? Foreldrene mine er svært flinke til å ha ungene i perioder, så jeg får litt avlastning på den måten da. I år blir det ferietur en uke, men egentlig har vi ikke råd... Gjør det likevel fordi ungene fortjener det. Ikke minst har vi godt av å komme oss litt bort fra hverdagen og kun være foreldre og kjærester en stund uten tanke på annet kaos.
Gjest LilSweetie Skrevet 7. juli 2006 #5 Skrevet 7. juli 2006 Man har krav på overtidsbetaling uansett. Selv om mannen din har gått med på dette, er det ulovelig å inngå avtaler som er i strid med Arbeidsmiljøloven (som denne er). I følge Arbeidsmiljølovens § 10-6 skal man ha minst 40 % overtidstillegg hvis man jobber mer enn 9 timer på en dag, eller mer enn 40 timer på en uke.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #6 Skrevet 8. juli 2006 Man har krav på overtidsbetaling uansett. Selv om mannen din har gått med på dette, er det ulovelig å inngå avtaler som er i strid med Arbeidsmiljøloven (som denne er). ← Neida, dette sorterer nok under det som kalles særlig selvstendig stilling, eventuelt arbeid av ledende art - og da faller man utenfor bestemmelsene for overtid i AML. Tro meg, jeg er i samme båt.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2006 #7 Skrevet 10. juli 2006 Mannen min har bonusordning istedet for overtidsbetaling, men spør du meg så taper han MASSE på dette. Bonus = 30 000 per år minus skatt. Det siste halvåret har han jobbet overtid hver dag. Og det var ikke mye bedre i årene før heller... Tror ikke han har hatt vanlig arbeidsdag siden han begynte for tre år siden. La oss si at vanlig arbeidsdag er fra 7 til 16. Realitet arbeidsdag = 5 til 23.00. Han er lagersjef og må steppe inn i tillegg når andre er syke osv, men likevel.. Jeg mener dette er kraftig underbetalt og utnyttelse. Ungene sover for lengst når han kommer hjem, han er for trøtt til å gjøre noe hjemme ( og vi holder på med oppussing og har halvferdige rom overalt) og mangler energi generelt. Hvordan er det med dere andre? ← hallo...han driver og gir vekk lønnen sin....Lov å bruke hue....
Gjest Blondie65 Skrevet 10. juli 2006 #8 Skrevet 10. juli 2006 Det er nok sant at man må påregne NOE mer tid i en betrodd stilling, men dette er jo helt på trynet. § 1-8. Arbeidstaker og arbeidsgiver (1) Med arbeidstaker menes i denne lov enhver som utfører arbeid i annens tjeneste. (2) Med arbeidsgiver menes i denne lov enhver som har ansatt arbeidstaker for å utføre arbeid i sin tjeneste. Det som i denne lov er bestemt om arbeidsgiver, skal gjelde tilsvarende for den som i arbeidsgivers sted leder virksomheten. § 1-9. Ufravikelighet Loven kan ikke fravikes ved avtale til ugunst for arbeidstaker med mindre det er særskilt fastsatt. § 10-4. Alminnelig arbeidstid (1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager. (2) For beredskapstjeneste o.l. der tjenesten helt eller i det vesentlige består i at arbeidstakeren må oppholde seg på arbeidsstedet for i påkommende tilfeller å yte arbeid, kan arbeidstiden forlenges med inntil halvparten av de passive periodene, men ikke med mer enn to timer i løpet av 24 timer og ti timer i løpet av sju dager. Den alminnelige arbeidstiden må ikke overstige 48 timer i løpet av sju dager. (3) For passiv tjeneste der arbeidstakeren, bortsett fra kortvarige eller tilfeldige avbrytelser, er fritatt for arbeid og plikt til å vise aktpågivenhet, kan Arbeidstilsynet samtykke i en arbeidstid på inntil 13 timer i løpet av 24 timer og inntil 48 timer i løpet av sju dager. (4) Dersom arbeidstakeren må oppholde seg i sitt hjem for i påkommende tilfeller å yte arbeid, skal som hovedregel minst 1/5 av hjemmevakten regnes med i den alminnelige arbeidstid. Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan skriftlig avtale at en mindre andel av hjemmevakten skal regnes med i den alminnelige arbeidstid eller at hjemmevakt ikke skal regnes med. Arbeidstilsynet kan etter krav fra arbeidsgiver eller arbeidstakernes tillitsvalgte fastsette annen beregningsmåte dersom det ikke er inngått avtale etter annet punktum og beregningen av arbeidstiden etter første punktum vil virke åpenbart urimelig. (5) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer løpet av 24 timer og 38 timer i løpet av sju dager for: a) døgnkontinuerlig skiftarbeid og sammenlignbart turnusarbeid, b) arbeid på to skift som regelmessig drives på søn- og helgedager, og sammenlignbart turnusarbeid som regelmessig drives på søn- og helgedager, c) arbeid som innebærer at den enkelte arbeidstaker må arbeide minst hver tredje søndag, d) arbeid som hovedsakelig drives om natten. (6) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 36 timer i løpet av sju dager for: a) helkontinuerlig skiftarbeid og sammenlignbart turnusarbeid, b) arbeid under jord i gruver, tunneldrift og utsprengning av bergrom under jord. § 10-6. Overtid (1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det. (2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid. (3) Før arbeid som nevnt i denne paragraf iverksettes skal arbeidsgiver, dersom det er mulig, drøfte nødvendigheten av det med arbeidstakernes tillitsvalgte. (4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker. (5) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan for et tidsrom på inntil 12 uker skriftlig avtale overtidsarbeid inntil 15 timer i løpet av sju dager, men slik at samlet overtidsarbeid ikke overstiger 40 timer i fire sammenhengende uker. Overtidsarbeidet må ikke overstige 300 timer innenfor en periode på 52 uker. (6) Arbeidstilsynet kan etter søknad i særlige tilfeller tillate samlet overtidsarbeid inntil 20 timer i løpet av sju dager og 200 timer i løpet av en periode på 26 uker. Referat fra drøftingene jf. tredje ledd skal vedlegges søknaden. Fremmer virksomheten søknad om overtid innenfor rammen i femte ledd, skal årsaken til at saken ikke er løst ved avtale med de tillitsvalgte alltid oppgis. Arbeidstilsynet skal ved sin avgjørelse legge særlig vekt på hensynet til arbeidstakernes helse og velferd. (7) Overtidsarbeid utover rammen i fjerde ledd kan bare pålegges arbeidstakere som i det enkelte tilfellet har sagt seg villig til det. (8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker. (9) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan skriftlig avtale unntak fra grensen på 13 timer i løpet av 24 timer og kan dessuten skriftlig avtale at overtidsarbeid når det er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser og hjemmevakter, kan utføres i den arbeidsfrie perioden. Ved virksomhet som ikke er bundet av tariffavtale, kan arbeidsgiver og arbeidstakernes representanter på samme vilkår skriftlig avtale at overtidsarbeid kan foregå i den arbeidsfrie perioden. Når det utføres arbeid etter avtale som nevnt i dette ledd, skal arbeidstaker sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern. (10) Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre. (11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent. (12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt. § 10-8. Daglig og ukentlig arbeidsfri (1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Likevel kan det i den arbeidsfrie perioden muntlig avtales kortvarige arbeidsoppdrag med den enkelte arbeidstaker når det brått oppstår fare for alvorlig driftsforstyrrelse. (2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager. (3) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale kan skriftlig avtale unntak fra bestemmelsene i første og andre ledd. Slik avtale kan bare inngås dersom arbeidstaker sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern. Den daglige arbeidsfrie perioden kan ikke avtales kortere enn 8 timer og den ukentlige arbeidsfrie perioden kan ikke avtales kortere enn 28 timer. (4) Arbeidsfri som nevnt i andre ledd skal så vidt mulig omfatte søndag. Arbeidstaker som har utført søn- og helgedagsarbeid skal ha arbeidsfri følgende søn- og helgedagsdøgn. Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale en arbeidstidsordning som i gjennomsnitt gir arbeidstaker arbeidsfri annenhver søn- og helgedag over en periode på 26 uker, likevel slik at det ukentlige fridøgn minst hver tredje uke faller på en søn- eller helgedag. (5) Departementet kan i forskrift fastsette en fordeling av fridøgnene som avviker fra reglene i fjerde ledd. http://www.lovdata.no/all/ Altså: Jeg finner ingenting om at arbeidstakere i særskilt stilling skal jobbe fra 7 til 23 uten vederlag for arbeidstid som overstiger 7,5 timer. Tvert om. Nå er det ofte sånn at vi arbeidstakere er FOR SNILLE og dermed får vi slike situasjoner som dette. At man AV OG TIL må trå til er en ting, men at man OFTE må jobbe slik er jo ulovlig. Er det vernetjeneste på denne bedriften?
Gjest Blondie65 Skrevet 10. juli 2006 #9 Skrevet 10. juli 2006 ... og vedrørende Bonusordning: Står det spesifikt i hans arbeidsavtale at overtid betales ikke? Står det spesifikt at bonus er istedenfor overtid? I såfall ville jeg tatt de 30.000 og delt på timelønnen og det ville vært det antall timer jeg da arbeidet. Dersom det går ad undas med lageret fordi det mangler folk så gjør din mann bedriften en bjørnetjeneste ved å slite ut seg selv og skjule behovet fremfor at dette behovet kommer frem. Det er lite nytte i en gullklokke for lang og tro tjeneste hvis man levde 25 år i et arbeidshe ... uten betaling.
yvoesp Skrevet 10. juli 2006 Forfatter #10 Skrevet 10. juli 2006 Jeg aner ikke noe mer om avtalen enn at det som er nevnt. Om den er skriftlig eller muntlig, vet jeg ikke, men jeg regner med arbeidsgiver har benyttet sjansen til å få det skriftlig... Da han begynte i jobben var dette et helt nyoppstartet firma så da var jo alt lovende... Begynner på ferie i noen uker nå, så det skal bli godt! Har dessuten begynt å se seg om etter en ny jobb, så da er det å få med overtidsbetaling på den..
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2006 #11 Skrevet 11. juli 2006 Jeg har fastlønn, bonus (hittill i år ca. 70.000,-) og avspaserer all overtid, (time mot time). ← Men dersom du jobber en time ekstra, får du bare ytelser for den ene timen? Da blir det jo ikke overtid. Ved overtid får man en viss del ekstra. For helgearbeid får jeg f.eks. 100% lønn + 100% ekstra som jeg kan velge om jeg vel ta ut i lønn eller avspasering. Jeg får mao 200% betaling (lønn eller avspasering) får hver time overtid. Kanskje jeg misforstod deg overfor, men pass ialllfall på at du får det du har krav på. Dersom du bare får en time fri for hver ekstra time du jobber, er dette en gullgruve for arbeidsgiveren din, og du er stakkaren som må slite i gruven.
abelille Skrevet 11. juli 2006 #12 Skrevet 11. juli 2006 Jeg ville sjekket med fagforbundet hans. De burde vite om slike ordninger er lovlige. Dersom de ikke er det, og det finnes noen dokumentasjon på hvor mye han er jobbet er det kanskje mulig å få etterbetalt overtiden. Selv med lederstillinger er det ikke meningen at de skal jobbe så mye som det mannen din gjør. Det er ikke bra verken for han eller deg. Dersom han ikke slapper av kommer han til å bli syk (og dersom han klarer å "lure" legen kan han bli det allerede nå...)
yvoesp Skrevet 13. juli 2006 Forfatter #13 Skrevet 13. juli 2006 Mannen min har søkt & fått ny jobb! Faste arbeidstider. Høyere årslønn, høyere bonus + overtidsbetaling om det kreves overtid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå