Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #1 Del Skrevet 5. juli 2006 Jeg har snart vært helt/delvis sykemeldt. Det ser ikke ut til at jeg skal klare min nåværende jobb full tid om noen mnd heller -hvilke alternativer har jeg? For å gjøre det hele enda kjipere, er jeg ennå på prøvetid i jobben. Hva er rettighetene mine i forhold til arbeidsgiver som sykemeldt i prøvetiden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #2 Del Skrevet 6. juli 2006 Tar jeg ikke helt feil, har arbeidsgiver rett til å si deg opp etter ett års sykemelding, uten annen grunn. Da får du vel fortsatt sykepenger fra trygdekassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miloine Skrevet 6. juli 2006 #3 Del Skrevet 6. juli 2006 Hei, se på denne linken: Oppsigelse av sykmeldt i prøvetiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gus Skrevet 6. juli 2006 #4 Del Skrevet 6. juli 2006 Da får du vel fortsatt sykepenger fra trygdekassen. ← Nei, det gjør man ikke. Sykepenger gis i maks 52 uker. Etterpå vurderes det om man har rett på rehabiliteringspenger eller attføring. Hvis ikke, er det tilbake på jobb eller stønad til livsopphold fra sosialen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miloine Skrevet 6. juli 2006 #5 Del Skrevet 6. juli 2006 Nei, det gjør man ikke. Sykepenger gis i maks 52 uker. Etterpå vurderes det om man har rett på rehabiliteringspenger eller attføring. Hvis ikke, er det tilbake på jobb eller stønad til livsopphold fra sosialen. ← Eller fra A-etat dersom vedkommende har krav på det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gus Skrevet 6. juli 2006 #6 Del Skrevet 6. juli 2006 Eller fra A-etat dersom vedkommende har krav på det ← Ja, selvfølgelig; det tenkte jeg ikke på. Hvis man blir sagt opp (eller sier opp selv) vil man selvfølgelig ha krav på arbeidsledighetstrygd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #7 Del Skrevet 6. juli 2006 Hva går attføring og rehabiliteringspenger ut på? Slik det ser ut nå vil jeg ikke være i stand til å gå tilbake i jobben 100% med det første. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #8 Del Skrevet 6. juli 2006 Jeg har snart vært helt/delvis sykemeldt. Det ser ikke ut til at jeg skal klare min nåværende jobb full tid om noen mnd heller -hvilke alternativer har jeg? For å gjøre det hele enda kjipere, er jeg ennå på prøvetid i jobben. Hva er rettighetene mine i forhold til arbeidsgiver som sykemeldt i prøvetiden? ← om du kommer på rehabilitering så får du 60 % av den lønn du hadde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gus Skrevet 6. juli 2006 #9 Del Skrevet 6. juli 2006 (endret) Hva går attføring og rehabiliteringspenger ut på? Slik det ser ut nå vil jeg ikke være i stand til å gå tilbake i jobben 100% med det første. ← Rehabiliteringspenger er en sønad du kan få dersom du overhode ikke kan tilbake i full jobb. Du kan få rehabiliteringspenger for deler av eller hel stilling. Kravet for å få rehabiliteringspenger er at du er under behandling med utsikt til bedring, altså at det er grunn til å tro at du kan bli frisk nok til å jobbe fullt igjen. Å være under behandling kan være så mangt; medisinering, diett, terapi, trening, opptrening eter skader/ulykker/sykdom, fysioterapeut, å vente på operasjoner eller opphold ved rehabiliteringssentre, slanking... Sikkert mange andre ting også. Alt kommer an på hvilken diagnose/problmer du er ufør på grunn av. Ved enkelte sykdommer som er spesielt vanskelige å diagnostisere kan man få rehabliteringspenger også under utredningen fordi den tar så lang tid. Attføring er en stønad man får enten under uttesting av arbeidsevnen, arbeidstrening eller omskolering. Jeg vet ikke så mye om det, så kanskje noen som har vært gjennom det eller kjenner til det på andre måter kan forklare? Endret 6. juli 2006 av Gustavia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #10 Del Skrevet 8. juli 2006 Takk for svar. Ble mye klokere, men ikke helt... :klø: Har gått til behandling hos fysioterapaut, osteopat og akupunktør i snart ett år, men det har hatt liten eller ingen effekt. Jeg tviler på om jeg kan komme tilbake til min nåværende jobb 100% med det første (må finne en behandling som funker først), men det er mange andre yrker jeg sikkert kunne hatt. Det har jo noe med trivsel å gjøre også. Ikke morsomt å være sykemeldt, men det er heller ikke morsomt å evt måtte forlate drømmejobben for godt. Må jeg gå på rehabilitering før jeg får attføring? Og hvordan fungerer det med omskolering? Hvor lenge tar det før det evt blir satt igang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gus Skrevet 8. juli 2006 #11 Del Skrevet 8. juli 2006 Må jeg gå på rehabilitering før jeg får attføring? Og hvordan fungerer det med omskolering? Hvor lenge tar det før det evt blir satt igang? ← Du kan begynne rett på attføring dersom det ikke er håp om at du skal kunne greie din nåværende jobb igjen noen gang. Men jeg vet ingen detaljer om dette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå