Gå til innhold

skal lage fancy bursdagsmiddag

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Min samboer blir 35 i morgen, så jeg har lovet å lage en fancy bursdagsmiddag på lørdag. Jeg har tenkt å lage en fireretters, men står litt fast...

Forrett: gåseleverpate på ekebladsalat med valnøtter og dressing og bruschetta. Skal se om jeg finner en liten flaske med Tokajier også.

Fiskerett: breiflabbfilét i parmaskinke med plommecherrytomater og basilikum, tomatsjy. Tenkte å servere med en tørr sherry, men vurdere også Sancerre.

Kjøttrett: Aner ikke! Har vurdert andebryst med rødvinssjy...

Dessert: pasjonsfruktmousse

Noen forslag til kjøttrett?? Og gjerne andre spreke forslag på f.eks. hvileretter.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Dekk på til en til - jeg kommer!

Skrevet

Aller først: Dette høres kjempegodt ut, og jeg er sikker på at samboeren din blir kjempefornøyd! And er jo også veldig godt.

Men du spurte etter noen forslag, så her kommer noen tanker

Vet ikke hva du har tilgang til, men rosastekt rypebryst er jo nydelig. Filet av f eks reinsdyr er også et storartet utgangspunkt...

Hvis du ikke vil at det skal være litt lettere (det er jo sommer), kan du kanskje vurdere kylling. Kjøp bryst av Stange- eller Livechekylling, så har du et godt utgangspunkt.

Forslag til litt ekstra

Til aperetiffen:

Ferske dadler fylt med snøfrisk med litt bacon rundt (festes gjerne med en tannpirker) som er stekt i panna. Nam!

Cherrytomat og bøffelmozarella på tannpirkere

Gode olivner og marinert fetaost (marinaden lager du lett selv)

Hvilerett:

Sorbet av champagne, mynte, sitron eller noe annet friskt

En ørliten ostetallerken med for eksempel 3 små biter av gode oster pluss litt tilbehør som en god honning og litt portvinskokt fiken kan være veldig godt

Gjest gjest1
Skrevet

Takk for svar:)

Vilt er jo selvfølgelig en god idé, men ikke noe jeg har tilgang på nå dessverre. Tror nok det blir andebryst med rødvinssjy, potetpuré og kanskje noe grønt (kom med forslag!). Hvis jeg finner lager jeg noe med steinsopp til andebrystet!

Og ikke nok med det må jeg pønske ut en passende vin også, søren! Det er jo det min samboer bruker gjøre! :ler:

Har lyst til å lage en sitron, lime eller myntesorbet til en liten hvilerett. Må man ha ismaskin for å lage en sorbet?

Skrevet

Et tips kan kanskje være å bytte ut potetpureen med jordskokkpure? Det er veldig godt og litt anderledes på smak. Ellers høres kjøttretten din nydelig ut! Hvis du i tillegg vil ha noe grønt til, så er jeg glad i haricot verts, gjerne stekt i en liten pyramide med bacon rundt i stekeovnen. Dampet spinat kan også være godt synes jeg, men det er absolutt ikke sikkert at du trenger mer enn det du allerede har skissert.

Sorbet kan godt lages uten ismaskin. Det er en stund siden jeg gjorde det nå, men greia var i alle fall å røre i den med jevne mellomrom og selvsagt ikke la den bli til en gjennomfrossen isblokk. Jeg kjørte den faktisk litt med den hakke-dingsen til stavmikseren rett før servering for å få en myk og fin konsistens.

Når det gjelder vin: spør om hjelp på polet! Får du tak i rett person kan du få mye god hjelp der!

Kos dere en masse i kveld!

:)

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Ja, jordskokk er jo godt. Eneste er at jeg synes den kan være litt metallisk i smaken, men hvis jeg blander i pittelitt potet går det bra. Grønner bønner var lurt, det er ihvertfall ikke problem å få tak i frisk her nå. Hm, må tenke på hva som fungerer sammen... tenke tenke....

Å hakke sorbeten litt med stavmikser var lurt. Da kan jeg lage den på fredag og bare ta frem litt før servering og hakke en litt med stavmikseren. Jeg har nemlig bekymret meg for at den bare skulle bli en diger isklump:) Lit eggehvit gjør den jo litt seig også, det liker jeg. Lurer på om jeg kan smiske med sambo så han lager sorbet? han er en kløpper til det altså... Eller er det juks? :ler:

Angående polet, så er jeg utenlands så her er ikke noe pol. Får heller ty til en spesialbutikk for vin! jeg må da kunne klare å få riktig vin? Kan ikke bare være sambo som har peiling på vin heller....

Eneste problemet nå er at jeg har lyst til å utvide menyen med kastanjesuppe med trøffelolje eller artiskokksuppe, og en ostetallerken.....

Endret av onyx
Skrevet
Ja, jordskokk er jo godt. Eneste er at jeg synes den kan være litt metallisk i smaken, men hvis jeg blander i pittelitt potet går det bra.

:ler: Jeg gjør akkurat det samme! Og så godt med fløte og smør oppi...

Gjest gjest1
Skrevet
:ler: Jeg gjør akkurat det samme! Og så godt med fløte og smør oppi...

Huff, hvis jeg ikke passer meg blir det en skikkelig fetekurmiddag! :ler: Jaja, det er ikke såå ofte jeg lager 4+ retters middag heller....

Skrevet (endret)

Ang. jordskokkpuré så gjør jeg faktisk " omvendt": Synes det er bedre å rendyrke jordskokksmaken, enn å blande med potet. Ha dessuten gjerne parmesan, hvitløk og friskpresset sitron i puréen - kjempegodt, og fremhever jordskokksmaken på en fin måte. Men er litt usikker på hvordan det er å få tak i jordskokk nå, kommer det muligens noe senere? Ellers er jo sellerirotpuré også godt til kjøtt (også det er godt uten potet, synes jeg).

Ellers synes jeg både aspargesbønner og braisert spinat er gode idéer - og de er friske og fine i butikken nå! Noe som er enkelt og ekstremt godt (synes jeg da) er å blande nykokte aspargesbønner med en god skje ramsløkpuré, hvis du kan få tak i det der du bor (selges på spesialbutikker med produkter fra småskalaprodusenter). EDIT: Så nå at du er utenlands, da er det nok bedre å surre forvellede aspargesbønner lett i pannen med hvitløk og olivenolje.

Ang kjøtt: Har du vurdert kalvefilet eller lammefilet? Det er mine favoritter, :) og begge passer godt med grønnsakene som er nevnt her. Eller kanskje kalvefilet med morkelrisotto? ;)

Godt det er snart er middagstid... :sjenert::ler:

Endret av piaf
Gjest gjest1
Skrevet

Ok, da har jeg handlet alt jeg trenger til middagen i morgen! :sjarmor:

Ser ut for at menyen blir som først planlagt. Kjøtteretten blir andebryst med rødvinssjy, potetmos og grønne bønner. Fant hverken jordskokk eller steinsopp dessverre, men det kommer flere middager så forslagene blir sikkert brut ved en senere anledning! :)

Heldigvis ville sambo kjøpe vin selv, så da vet jeg at jeg ihvertfall får noe som fungerer... selv om jeg sikkert hadde greid å gjøre det selv. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...