Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil gjerne vite litt om denne plassen!

Kva syns du?

Har jo sett litt bilder og sånt, men kjekkare å høyre frå folk som har vore der syns eg.

Hyggelige folk?

Hyggelige prisar? Døme? :)

Korleis er maten?

Noko anna å finne på enn strandliv og festing?

osv.

Alt er interessant! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest prestekrage
Skrevet

Been there- done that- not doing it again...

Uff, nå er jeg sikkert slem, men er jo alltids kjekt å være negativ (så blir man ikke skuffa). Har vært i Sunny Beach etpar ganger (endel år siden nå da) og i den "identiske" albena og i den "identiske men med litt mere party-faktor" Golden Sands...

starte med det mest positive da; Nabo- landsbyen Nesebar. Stranden er også herlig, og så er det billig der Og ikke minst; schopska (?)-salaten...

Men ellers synes jeg ikke det var så mye å skryte av;

Ikke spes bra mat (og jeg er ikke kresen)

Ingen butikker- kun boder og marked.

Masse masse horer (og tiggere)

Ingen lokal-kultur

Ingen sjarm eller "personlighet" på stedet

Masse svindling (ingenting av det du hander er ekte (dog alle selgerene lover deg det), også mye svindel forbundet med omsetning av penger

Men det er jo en årsak til dette; de tre nevnte byene er kun sessong-steder (ALT er stengt utenfor sessong) som desverre er styrt av den rike mafiaen der nede. "byene" er stengt for alle bulgarere med mindre de er stryrtrike (fåtallet") eller jobber der. Alt er tilrettelagt for deg som turist.

Ps: Avslutte litt postitivt da; Bulgarsk vin er kjempegodt!!

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jepp. Sunny Beach i seg selv er kjedelig, men det er koselig i nabolandsbyen. Dit kan man lett komme seg med båt som går hver dag.

Gjest prestekrage
Skrevet

Til nesebar tar det bare 10 min med taxi el buss, koster "ingenting". Går fint ann å gå dit også!

Skrevet

Jeg har vært der! Må si meg litt enig med de andre her, men det kommer jo helt an på hva du er ute etter! Stedet er perfekt hvis du skal på partytur! Jeg dro med mannen, og vi hadde det helt greit. Traff noen som vi kjente + ble kjent med noen, og festet masse de siste 4 dagene. Halve ferien ble ødelagt av at jeg ble syk (mageinfeksjon), havnet på sykehus med intravenøst og sprøyte i rumpen, og kun fikk spise pasta, poteter og ris + drikke vann i 4 dager :frustrert: Det er veldig dårlig hygiene der, så var nok derfor jeg ble syk!

Skrevet (endret)

Uff, så uheldig noen av dere har vært.

Vi har vært to ganger i Bulgaria, Sunny Beach og har hatt flotte ferier der. Men, det HAR endret seg fra aller første gangen vi var der (i -02) og når vi var der i fjor. Noen snakker om mafian som er der. Jeg skal ikke gå inn på noen diskusjon mht det men at de er der som del av "bissniss'en" - så absolutt.

Men, vi hadde som sagt fine ferier der. Vi fikk bestandig servert god mat der, og den eneste gangen var urven dagen etterpå var etter en LITT fuktig kvelden før (altså rimelig selvpålagt ja.. :sjenert: )

Jeg vil absolutt anbefale å dra inn til Nessebar. Vi tok båttaxi fra "Blomstergata" over til oldtidsbyen. Sjarmerende by. Det du kan kjøpe der kan man stort sett kjøpe all steder...sånn sett da. Men, jeg vil anbefale en restaurant som ligger i en sidegate til venstre når man går inn hovedporten til byen. Den ligger liksom på fjellhylla med en SINNsyk god utsikt mot Sunny Beach og maten der er to diiiiie for!!

Vi spiste endel bulgarsk mat og den maten er også billigere. Alle restaurant der vi bestilte bulgarsk mat var det ikke mååååte på service man fikk. Og ja - bulgarsk vin er NAMMMMME!!!! :sikle:

Å ta ut penger i SB er en smal sak. Men, ta UT cash og betalt med cash på restauranter etc. Du får veldig god kurs i minibankene. SKAL du veksle , veksle i "CROWN" veksleboder. Best kurs der. Veksle ALDRI på gata!!!!!

Parfyme du kjøper på gata er bare feik. Skal du kjøpe original parfyme må du inn i skikkelig parfymeri. (Du ser at det er "skikkelig" ved at du ser bl.a VISA, Diner's, Am Express kort klistremerker på ytterdøra)

Valutaen går i "leva" på folkemunne. 10 leva er ca 45 NOK. (Ikke veksle på flyplassen - eleeeendig kurs)

Vi har vært i Bulgaria, SB to ganger nå. Men, jeg tror at neste ferie vil gå til Kroatia.

Endret av Scorpina
Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Og særlig takk til deg Scorpina for mange gode tips! :bukke:

Kor mykje pengar treng ein for ei veke på Sunny Beach? Lite shopping, men ein del fest. + mat ute, evt transport, dill og dall.

Har dokke eit cirkabeløp? :)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_Kristine_*
Skrevet

Hei, jeg skal på tur til sunny beach i august.

Jeg lurer på hvordan det er med hoteller der nede. Jeg skal bo på Albena og reiser via star tour. Noen som har hørt noe om hotellet?

Og tar gjerne imot tips om restauranter med god mat også :)

Gjest prestekrage
Skrevet

Kristine: Skal du bo på et hotell i Sunny Beach som heter Albena (de har ett som heter Alba- ingen albena så vidt jeg kunne se)- eller skal du bo i byen Albena (som er en "identisk" turistby?

Har vært begge steder (ikke hotellet da)

Skrevet

Jeg har skrevet om mine Sunny Beach-erfaringer i denne tråden. Bodde på Hotel Iskar.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei kristine igjen, var hotel alba... blir litt mye surr når man leser så mye... :) vet noe om det? eller noen restauranter som kan være å enbefale?

sommer hilsen:)

Skrevet

Prestekrage sa alt jeg ville si.

Og jeg er enig med Scorpina at den restauranten i Nessebar er bra! Et av høydepunktene på turen! Jeg var der i 1998 med eksen (altså min daværende kjæreste) og jeg kommer nok aldri til å besøke stedet igjen....til det er min ferietid altfor dyrebar!

Skrevet

Hadde en kjempefin ferie til Sunny Beach, men det er mange år siden nå da. Så jeg vet ikke hvor mye som har endret seg. Vi storkoste oss på stranden og rundt om på forskjellige restauranter. Nessebar var også kjempefin.

Sørg for at all kjøttet dere spiser er skikkelig stekt, og at det ikke er isbiter i drinkene. Kjøp vann på flaske ;)

Jeg husker vi synes det var vittig toalettsystem i Bulgaria. Utenfor alle toalettene satt det en mann eller dame med et bord med mange "tørk" lagt utover bordet. Man måtte kjøpe papir for å få lov til å gå på do der.

På flyplassen slet jeg litt, for jeg hadde lagt igjen all valutaen til hushjelpen på hotellet, da jeg fikk beskjed om at det var forbudt å ta med bulgarsk valuta ut av landet.

Jeg fikk rett og slett ikke lov til å gå på do på flyplassen, selv om jeg pent prøvde å forklare situasjonen, og sa jeg klarte meg uten papir.

Jeg måtte nok pent holde meg til jeg kom på flyet ja, for hu dama som var sjef over dopapiret der var ikke til å spøke med!! :ler:

Ellers var det veldig billig der nede, både mat og drikke. Jeg hadde bare med meg 2000 kroner (fattig student..haha) men selv om vi spiste ute hver dag, festet en del og jeg kjøpte en del suvenirer, hadde jeg faktisk penger igjen ved ukens slutt.

God reise til dere som skal nedover, og håper dere får en fin tur :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...