Gå til innhold

Sparkle/male eller tapetsere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så, i mitt langvarige oppussingsprosjekt er jeg snart kommet til kjøkkenveggene.

Det er platevegger (finér, tror jeg) med gammel papirtapet på. Tapeten er for så vidt fint lagt, men har et hull her og der og løsner litt i hjørnet. Snakket med mannen som kan alt på fargehandelen; han mener jeg kan grunne, skjære opp, flekksparkle og så bare tapetsere på nytt.

Men nå har jeg lest litt mer om grunnarbeid, og særlig om rullesparkling. For hvis jeg sparkler ordentlig, kan jeg visst male direkte på, skriver oppussingsguiden på forbruker.no.

Så er spørsmålet - hva er enklest og rimeligst av sparkling og tapet/maling? Vil ha ensfarget (nesten) hvit vegg, og helst uten strukturmønster (sånn som er i miljøtapet og sånt).

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg vil tro at sparkel er billigst, men at det kan være lettere å tapetsere.

Gjest Gjest
Skrevet

Fjern alt det løse, grunn med våtromsgrunning og sparkle oppå. Vil sikkert komme mere løst som du må fjerne og grunne underveis. Du må uansett fjerne all gammel tapet om du skal tapetsere oppå.

Skrevet

Den fine linken her gjør at det ser veldig overkommelig ut å sparkle, faktisk. Det vil ta tid, men innbiller meg at det kan bli jevnere enn sparkling av gammel tapet og så ny tapet oppå.

Tror kanskje jeg prøver, jeg.

Skrevet

*Kjenner seg igjen*

Kjøpte leilighet for et par måneder siden, der kjøkkenveggene så helt forferdelige ut. Tapeten var løs, og når vi dro ned kjøkkeninnredningen så fulgte halve veggen med. Noen av hullene stakk 10 cm inn i veggen, og flatene var en blanding av murstein, løs murpuss og tapet.

Jeg hadde såvidt tatt i en malekost før, men jeg bestemte meg for å sette i gang med å sparkle. Kjøpte rullesparkel, brede stålsparkler, pussebrett og stang. Leste litt "manualer" på forhånd. Resultatet? Alle som er innom (til og med en maler) er superimponerte over resultatet, og de mener det ser minst like bra ut som hvis en fagperson skulle gjort det. :sjarmor:

Jeg brukte laaang tid, fikk hjelp til å fylle inn de største hullene med sement, resten fylte jeg med murfix. Sparklet 4 lag med pussing mellom hvert lag..

Skrevet

Jeg fikk forresten over til å bruke vanlig finsparkel etterhvert. Veggene mine var så ujevne at den mer flytende rullesparkelen ikke tok godt nok "tak" i ujevnhetene, så det ble mer jobb..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...