Gå til innhold

Hvordan vite når man blir manipulert?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet

Kolleger, ledere og andre bekjente/venner:

Hvordan vet man når en person manipulerer en?

Hva vil det si å manipulere?

Kan man gjøre noe/forebygge selv, for å unngå å bli manipulert?

:forvirret:

Videoannonse
Annonse
Gjest fluesmekker
Skrevet

Når du gjør/mener ting som andre sier du skal gjøre/mener, tenk da godt over "hvorfor gjør/mener jeg egentlig dette? vil jeg virkelig gjøre/mene dette?".

Skrevet

Dersom det er noen som er flinke til å manipulere, oppdager man det nok ikke så lett...

å manipulere vil si å få folk til å gjøre som du vil - ved hjelp av ulike "hjelpemidler" (feks. å få folk til å synes synd på seg, fortelle halvsannheter/ løgner, dådyrøyne, mv).

Å unngå og bli manipulert er vanskelig, da de som er flinke til å manipulere "skjuler" det. Men dersom en venn/venninne får deg til å gjøre ting som du i utgangspunktet kanskje ikke ville ha gjort, er det på tide å tenke seg om en gang eller to til.

Tror det hjelper dersom man ikke engasjerer seg for voldsomt i andre og på vegne av andre uten å kjenne til mer om saken enn det vedkommende sier/ påstår. Feks. kan det være enkelt å få noen til å ta parti mot andre ved å fortelle sin "sannhet" uten å fortelle hele sannheten, og dermed sette deg opp mot en venn/venninne. Ikke at man skal mistro alle, men enkelte "drar med seg" flere folk i sine tvister med andre enn det "vi andre" gjør... (dumt skrevet dette, men fant ikke på noe bedre..) Regner med at noen andre her har noen bedre eksempler?? ;)

Gjest Blondie65
Skrevet

Synes forklaringen din var grei jeg Festus.

Manipulering er ikke nødvendigvis bare negativt. Vi manipulerer jo ungene våre når de er små. Det må vi - noen ganger er det ikke greit å høre en unge grine i timesvis over et skrubbsår - da avleder vi oppmerksomheten deres fra "aua" til noe koselig.

Når noen forteller deg noe og du baserer din avgjørelse på det de har fortalt og i ettertid oppdager du at det var halve sannheten du fikk da er du blitt manipulert. Dessverre kan vi ikke gå rundt å mistenke alle og enhver for manipulasjon hele tiden men man kjenner etterhvert igjen de personene som tenderer i retning manipulasjon.

Et godt eksempel på manipulasjon? Ser dere serien "Hallo Hallo"? Hva er det Rene gjør med alle disse elskerinnene sine? Jo etter krigen skal han selvsagt forlate fruen til fordel for akkurat henne - sier han til alle sammen. "You stupid woman" sier han til konen når hun påstår at han "har seg". Og motstandsrørsle damen "Listen carefully I shall say this only once" Yvonne? Driver ikke hun å manipulerer Rene til å gå mer inn for saken enn han egentlig tør og vil?

Jeg og en kollega er like gamle. Vi skulle begge ferie dagen med stor fest og vi skulle begge invitere noen kolleger. Jeg skulle hjelpe henne med invitasjonen hennes og mens vi holder på så spør hun stadig hvordan det går med min invitasjon og når den blir sendt ut og om jeg skulle invitere noen herfra. Jeg svarte at den er allerede sendt ut og ansiktsutrykket hennes da hun skjønte at da var ikke hun invitert var ubetalelig. Etterpå skjønte jeg jo at hun egentlig ikke hadde lyst å invitere meg men følte at hun måtte dersom jeg invterte henne og fordi jeg hjalp henne. Jeg ble selvsagt (og heldigvis, hadde jeg likt henne hadde jeg jo invitert henne) ikke invitert ...!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...