Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg er student, men jeg jobber mye ved siden av.

Jeg har sett meg lei på å flytte rundt omkring, så jeg har tenkt tanken på å kjøpe...

Men er det helt urealistisk? Hvor mye er det vanlig å betale i måneden for en liten leilighet i Oslo? Cirka, selvfølgelig. Og hva innebærer dette; fellesutgifter og alt det der. Jeg har aldri satt meg inn i det.

Noen som kan fortelle litt..?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Spørs litt hvor i byen da...

Hvis du ikke MÅ bo i sentrum, kan du sikkert få en leilighet for 700000- en mill, på Furuset eller Veitvet eller et tilsvarende sted. Og det er fremdeles verdiøkning for deg (etter all sannsynlighet).

Gjest Gjest
Skrevet

Ville tatt en tur i banken jeg, og hørt med dem. Mens du er student kan du velge å kun betale renter på lånet ditt og ikke avdrag. Da vil du likevel tjene på eventuell prisoppgang, og hvis du velger å pusse opp litt.

Men du bør også tenke litt over hvor lenge du skal bo der. Meglere er dyrt, og prisene kan gå ned. Kjedelig å måtte selge med tap...

I borettslag har du gjerne en husleie i tillegg. Sjekk hva den dekker. Meld deg inn i OBOS hvis du ikke har gjort det allerede. Borettslagsleilighetene kan gå på forkjøpsrett.

Dessuten kommer det helt an på om du har egenandel eller må låne alt, og hvor du vil bo. Store prisforskjeller...

Gjest gjest1
Skrevet

Tusen takk for svar.

Jeg kan forsåvidt godt bo litt i utkanten, som rundt Sognsvann og slike steder, så lenge det går kollektivtransport til byen relativt ofte. Er ikke så veldig godt kjent, så jeg vet ikke hvilke steder som da er aktuelle.

Ville tatt en tur i banken jeg, og hørt med dem. Mens du er student kan du velge å kun betale renter på lånet ditt og ikke avdrag. Da vil du likevel tjene på eventuell prisoppgang, og hvis du velger å pusse opp litt.

Ok, det er fint å vite. :)

Men du bør også tenke litt over hvor lenge du skal bo der. Meglere er dyrt, og prisene kan gå ned. Kjedelig å måtte selge med tap...

Det er sant... Men det er vel relativt lett å leie ut, hvis man ikke kan bo der selv eller?

I borettslag har du gjerne en husleie i tillegg. Sjekk hva den dekker. Meld deg inn i OBOS hvis du ikke har gjort det allerede. Borettslagsleilighetene kan gå på forkjøpsrett.

Bør jeg melde meg inn i OBOS med en gang, hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe og får lån?

Borettslag er kanskje ikke så lurt, siden jeg da får både avdrag og husleie i tillegg?

Dessuten kommer det helt an på om du har egenandel eller må låne alt, og hvor du vil bo. Store prisforskjeller...

Jeg har tilsvarende ingenting.

Hvor ser man prisforskjellene best? Innad i Oslo, tenker du på?

Gjest Gjest
Skrevet

Spørsmålet ditt er jo litt sånn: Hvor tung er en sten???

Step 1 er jo å gå i banken og finne ut hvor mye du kan låne, og at økonomien din tåler en renteoppgang, for den kommer. Så må du se på hvor mye du klarer å betale i renter/avdrag på lån, og husleie.

Om du kjøper en borettslagsleilighet eller selveier er i utgangspunktet hip-som-happ. Men du må skille mellom forskjellen. En selveier til 1.000.000 koster 1.000.000, mens en borettslagsleilighet til 1.000.000 med 300.000 i fellesgjeld koster i prinsippet 1.300.000. Det er bare det at lånet på de 300.000 betaler du ned over husleia/fellesutgiftene i stedenfor direkte til banken din. Men borettslag har ofte bedre betingelser på lånene sine enn du får selv, og du får jo fradrag for rentene her og, så ikke avskriv dette. Men se opp for nyere borettslag, som ofte ikke betaler på gjelden sin enda, men hvor man får en økning i utgiftene om 5-10 år... Eldre borettsalg er gankse kurrant. Også slipper du dok.avgift.

Og unasett hva slags leilighet du kjøper, les prospektet nøye, er det planlagt økninger? nye lån osv.

Når du vet hvor mye du kan bruke på å bo, så kan du begynne å se deg omkring etter leilighet. Rundt songsvann er det mest studenthybler eller eneboliger så det faller nok litt bort. I området rund Brekke kan du fortsatt få små leiligheter til rundt 1 mill om du er heldig. Ellers får man absolutt mest for pengene i grorudalen eller i området søndre nordstrand, Holmlia m.m

Gjest gjest1
Skrevet
Spørsmålet ditt er jo litt sånn: Hvor tung er en sten???

Hehe. Jeg vet det, og jeg tror jeg presisterte at jeg selvfølgelig ikke venter meg noen fasitsvar. Jeg har aldri vært inne i dette før, derfor vil jeg bare lære litt om hvordan ting fungerer.

Om du kjøper en borettslagsleilighet eller selveier er i utgangspunktet hip-som-happ. Men du må skille mellom forskjellen. En selveier til 1.000.000 koster 1.000.000, mens en borettslagsleilighet til 1.000.000 med 300.000 i fellesgjeld koster i prinsippet 1.300.000. Det er bare det at lånet på de 300.000 betaler du ned over husleia/fellesutgiftene i stedenfor direkte til banken din. Men borettslag har ofte bedre betingelser på lånene sine enn du får selv, og du får jo fradrag for rentene her og, så ikke avskriv dette. Men se opp for nyere borettslag, som ofte ikke betaler på gjelden sin enda, men hvor man får en økning i utgiftene om 5-10 år... Eldre borettsalg er gankse kurrant. Også slipper du dok.avgift.

Og unasett hva slags leilighet du kjøper, les prospektet nøye, er det planlagt økninger? nye lån osv.te

Når du vet hvor mye du kan bruke på å bo, så kan du begynne å se deg omkring etter leilighet. Rundt songsvann er det mest studenthybler eller eneboliger så det faller nok litt bort. I området rund Brekke kan du fortsatt få små leiligheter til rundt 1 mill om du er heldig. Ellers får man absolutt mest for pengene i grorudalen eller i området søndre nordstrand, Holmlia m.m

FLOTT. Tusen takk skal du ha!

Gjest Gjest
Skrevet
Tusen takk for svar.

Jeg kan forsåvidt godt bo litt i utkanten, som rundt Sognsvann og slike steder, så lenge det går kollektivtransport til byen relativt ofte. Er ikke så veldig godt kjent, så jeg vet ikke hvilke steder som da er aktuelle.

Ok, det er fint å vite.  :)

Det er sant... Men det er vel relativt lett å leie ut, hvis man ikke kan bo der selv eller?

Bør jeg melde meg inn i OBOS med en gang, hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe og får lån?

Borettslag er kanskje ikke så lurt, siden jeg da får både avdrag og husleie i tillegg?

Jeg har tilsvarende ingenting.

Hvor ser man prisforskjellene best? Innad i Oslo, tenker du på?

Se på trafikanten.no. Der ser du all kollektivtransport i Oslo og hvor mange bytter du må ha... (Ofte mer relevant for hvor lang tid du bruker enn hvor langt det er fra sentrum...)

Jo, kan leie ut. Men hvis du selger leiligheten og ikke har bodd der minst et av de siste to årene må du skatte av overskuddet.

Hvis du tenker borettslag ville jeg meldt meg inn i OBOS med en gang. Mange med lang annsenitet som kan ta over ditt eventuelle bud på forkjøpsrett. Har selv kjøpt både leilighet og tomannsbolig på forkjøpsrett. Litt sære regler, men er nå sånn det er...

Er som gjest sier over her at borettslag gjerne har gunstige lån. Husleia inkulderer også bygningsforsikring, brøyting, kommunale avgifter ++. Noen steder også fyring og varmtvann. Sjekk hva den inkluderer. Vær kritisk til leiligheter som har avdragsfrie lån i så så mange år. Kan bli svindyrt senere... Jeg har bodd i borettslag i 5 år og synes det er kjempegreit. Veldig forutsigbare utgifter og det meste blir fikset.

Ja, var innad i Oslo jeg tenkte på. Det er ikke noe poeng å kikke på sentrale leiligheter til 2 millioner hvis du kun kan låne 1... Men som nevnt tidligere er Grorud dalen ganske rimelig. Vi solgte min kjæres leilighet/hybel på ammerud i fjor. Han tjente 240 000 på to år. Da var mesteparten pusset opp

Gjest Elfrida
Skrevet

Noe sånt som dette: http://www.finn.no/finn/realestate/object?...36&pos=6&tot=73

kan du få for rundt en million.

Det er nesten ikke fellesgjeld, varmt vann og fyring er inkludert i husleia, det er nær t-banen og rundt et kvarter til byen, omtrent 25 min til Blindern.

Steder som Ammerud, Romsås og Høybråten er kanskje litt billigere, men litt lenger unna byen.

Jeg ville som andre har nevnt styrt unna disse nybygde borettslagene med lavt innskudd, enorm fellesgjeld, kjempehusleie, og som ikke har begynt å betale på fellesgjelda.

Gjest Amandla
Skrevet

Jeg eier borettslagsleilighet ig vil gjerne presisere følgende: Prisen på en brl-leilighet ligger lavere enn selveier. Husleien du betaler i borettslag, går i hovedsak til fellesutgifter og nedbetaling av fellesgjeld.

Jeg kjøpte brl-leilighet for ti år siden og bor her fortsatt. Jeg hadde aldri hatt råd til å kjøpe selveier pga prisen.

Jeg ville ikke sammenlignet en selveier til 1 mill med en brl-leilighet til 1 mill + 300 i fellesgjeld. Da sammenligner du ikke to leiligheter med samme størrelse.

Jeg vil heller si at en selveier til 1.3 mill tilsvarer en brl-leilighet på 1 mill med 300 i fellesgjeld.

Gjest Gjest
Skrevet

Amandla (eller noe sånt)

Tror du misforstod meg. Det jeg sa var et selveier til 1 mill, betaler du 1 mill for og den er verdt 1 mill. En borettsalgselighet til 1 mill med 300.000 i fellesgjeld er verd 1.300.000, og du betaler 1 mill til selger og "overtar" gjelden på 300.000

Gjest Amandla
Skrevet

Jeg tror det er du som misforstår meg, men anyway. Det jeg ville illustrere var at en selveier til 1 mill omtrent tilsvarer en brl-leilighet til f.eks 700.000 med 300.000 i fellesgjeld. Det kan se ut som om en selveier er dyrere, men det er den (teoretisk sett) ikke, det er bare forskjell på hvor lånene går.

Og for min egen del, så var det gunstigere å kjøpe brl-leilighet. Jeg fikk lån til den, men ville ikke fått lån til en tilsvarende stor selveier. Det var i grunnen poenget mitt til trådstarteren, håper h*n forsto forklaringen.

Gjest gjest1
Skrevet
Hvis du tenker borettslag ville jeg meldt meg inn i OBOS med en gang. Mange med lang annsenitet som kan ta over ditt eventuelle bud på forkjøpsrett. Har selv kjøpt både leilighet og tomannsbolig på forkjøpsrett. Litt sære regler, men er nå sånn det er...

Ok, skal gjøre det hvis jeg finner ut at jeg skal kjøpe.

Men hvordan fungerer forkjøpsretten - er det hvem som har vært medlem lengst i OBOS? Dumme spørsmål, jeg vet. :rodme:

Men som nevnt tidligere er Grorud dalen ganske rimelig. Vi solgte min kjæres leilighet/hybel på ammerud i fjor. Han tjente 240 000 på to år. Da var mesteparten pusset opp

Dette har jeg også tenkt på. Hva med eventuell oppussing eller om ting går skikkelig i stykker, f.eks. rør? Kan man få lån til dette også?

Steder som Ammerud, Romsås og Høybråten er kanskje litt billigere, men litt lenger unna byen.

Ok.:-D

Kan du nevne noen flere steder som blir i samme gate som den du linket til?

Et spørsmål til:

jeg tenker som så at jeg må jo både betale husleie/fellesgjeld, avdrag og renter til banken OG studielånet når jeg er ferdig med å studere. Er det realistisk å klare dette med en helt vanlig jobb? Jeg synes bare det høres så mye ut.

Gjest gjest1
Skrevet

Tusen takk til absolutt alle som har svart, forresten. :hjerte:

Gjest Gjest
Skrevet

Det koster noen hundrelapper å melde seg inn i OBOS i året. Den som har lengst medlemsskap (målt i år, mnd eller timer :sjarmor: ) vinner hvis det er flere om beinet. Så ikke vent med å melde deg inn! Det er en lav pris å betale, selv om du ikke ender opp med OBOS-leilighet!

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du er student og skal kjøpe leilighet alene er mulighetene for lån svært liten. Bankene har en sperre på at man som enslig må ha en diponibel inntekt etter skatt på minst 7500 til personlig forbruk. Og siden studielånet ikke er inntekt, må du jobbe mye ved siden av. Hvis det kun er en deltidsjobb vil også bankene vurdere hvor sikker denne inntekten er. Eneste mulighet for å få lån er at foreldrene dine stiller sikkerhet i deres bolig.

Romsås er det området i Oslo med lavest kvadratmeterpris. Det er også et område med veldig mange sosialklienter. Jeg ville nok heller venta litt for å finne en leilighet du har råd til som du kan være fornøyd med i mange år framover. Det koster veldig mye å selge en leilighet (meglerhonorarene er høye).

Ved å leie har du en fleksibilitet til å flytte uten at det koster så mye. Vet du feks hvor du får jobb etter endte studier? Det er selvsagt mulig å leie ut en leilighet du har kjøpt. Men i de fleste borettslag er dette forbudt. Alternativet er å kjøpe en selveier, men da må du jo betale dokumentavgift til staten (2,5%), som er en slags "flytteavgift". Dessuten er utleie av bolig der du ikke selv bor i boligen skattepliktig. Det er ikke nødvendigvis all verden å tjene på utleie, og det er mye styr å leie ut. Hvis du har planer om å leie ut leiligheten bør du dessuten tenke på hvilket område i byen du kjøper. Feks er nok ikke leilighetene på Romsås de enkleste å få leid ut til fornftige folk (betalingsdyktige ønsker gjerne å bo andre steder i byen).

Alt i alt er mitt råd å vente til du er ferdig utdanna med å kjøpe leilighet. Hvorfor ikke flytte inn på studentby? Jeg bodde på studentby i min studietid, og billigere hybler finner du knapt. I mens kan du sette en del av studielånet på BSU-konto, så får du lettere lån etter endt studietid. :)

Gjest gjest1
Skrevet
Hvis du er student og skal kjøpe leilighet alene er mulighetene for lån svært liten. Bankene har en sperre på at man som enslig må ha en diponibel inntekt etter skatt på minst 7500 til personlig forbruk. Og siden studielånet ikke er inntekt, må du jobbe mye ved siden av. Hvis det kun er en deltidsjobb vil også bankene vurdere hvor sikker denne inntekten er. Eneste mulighet for å få lån er at foreldrene dine stiller sikkerhet i deres bolig.

Romsås er det området i Oslo med lavest kvadratmeterpris. Det er også et område med veldig mange sosialklienter. Jeg ville nok heller venta litt for å finne en leilighet du har råd til som du kan være fornøyd med i mange år framover. Det koster veldig mye å selge en leilighet (meglerhonorarene er høye).

Ved å leie har du en fleksibilitet til å flytte uten at det koster så mye. Vet du feks hvor du får jobb etter endte studier? Det er selvsagt mulig å leie ut en leilighet du har kjøpt. Men i de fleste borettslag er dette forbudt. Alternativet er å kjøpe en selveier, men da må du jo betale dokumentavgift til staten (2,5%), som er en slags "flytteavgift". Dessuten er utleie av bolig der du ikke selv bor i boligen skattepliktig. Det er ikke nødvendigvis all verden å tjene på utleie, og det er mye styr å leie ut. Hvis du har planer om å leie ut leiligheten bør du dessuten tenke på hvilket område i byen du kjøper. Feks er nok ikke leilighetene på Romsås de enkleste å få leid ut til fornftige folk (betalingsdyktige ønsker gjerne å bo andre steder i byen).

Alt i alt er mitt råd å vente til du er ferdig utdanna med å kjøpe leilighet. Hvorfor ikke flytte inn på studentby? Jeg bodde på studentby i min studietid, og billigere hybler finner du knapt. I mens kan du sette en del av studielånet på BSU-konto, så får du lettere lån etter endt studietid. :)

Ja, det er mulig dette er smartest. Jeg har leid bolig i 6 år nå tilsammen, så jeg er bare drittlei av å hele tiden måtte flytte på meg, og å betale inn til andre.

Men det er mulig det er lurest å vente litt til.

Jeg må tenke mer på det, kom gjerne med flere innspill. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Dette har jeg også tenkt på. Hva med eventuell oppussing eller om ting går skikkelig i stykker, f.eks. rør? Kan man få lån til dette også?

Ok.:-D

Et spørsmål til:

jeg tenker som så at jeg må jo både betale husleie/fellesgjeld, avdrag og renter til banken OG studielånet når jeg er ferdig med å studere. Er det realistisk å klare dette med en helt vanlig jobb? Jeg synes bare det høres så mye ut.

Jeg ville meldt meg inn i OBOS med en gang hvis jeg skulle bo i Oslo. Det koster ikke mye i året, og plutselig trenger du medlemskapet. vi solgte leiligheten min her. Da sa banken til hun ene som var på visning at hun kunne vente med å melde seg inn til hun skulle legge inn bud på leilighet. Hun tapte min leilighet på forkjøpsrett til en som hadde meldt seg inn samme dag... Nå var ikke dette i Oslo, så her gikk ikke forkjøpsrett på timer. Veit ikke om det er annerledes i Oslo. Men her ble det foretatt loddtrekning mellom de to som hadde meldt seg inn samme dag.

Du kan også låne til oppussing, men vær du får gjerne ganske høy rente på lån over 80% taksten på leiligheten. (Litt andre regler gjerne ved førstehjemslån) Men etter oppussing går det selvfølgelig an å få ny takst og refinansiere lånet.

Synes Romsås fikk litt vel dårlig omtale over her. Min kjære er oppvokst på Veitvet, bodde på Ammerud før jeg fikk lurt han ut fra Oslo. Hans kamerater bor på Romsås og Kalbakken. Ingen av dem har hatt noen problemer. Klart det er en del forskjellig på Romsås, men det er det da ellers i Oslo også...

Her eksempel på hva du kan få på Romsås. http://www.finn.no/finn/realestate/object?...731&pos=1&tot=3

Her på Rødtvedt slipper du forkjøpstretten, men litt som bør gjøres da...

http://www.finn.no/finn/realestate/object?...328&pos=1&tot=3

Ammerud:

http://www.finn.no/finn/realestate/object?...328&pos=3&tot=3

Men det er jo dyrt og kjøpe nå. Kan hende prisene går ned og det blir billigere å kjøpe. Har jo hatt eksempler på det før hvor folk har solgt med tap. Det er en risiko du må være villig til å ta.

Hørte en utregning på hvor mye en førstegangsetablerer måtte tjene i Oslo for å kjøpe noen av disse små krypinnene i sentrum. Tror de snakket om over 600 tusen, husker ikke helt, lenge siden jeg så det... Men du er ikke den eneste som har fått det til, bare ikke kjøp altfor dyrt. Det er greit å huske at en skal ha litt penger til å leve for også...

Lykke til

Skrevet

Via Oslo kommune kan du få etableringslån/startlån

http://www.helse-og-velferdsetaten.oslo.ko...totte/startlan/

http://www.dagbladet.no/dinside/2001/02/14/241775.html

Du spurte et sted om du kunne få lån til å reparere lån. Du kan øke lånet i banken når som helst - men da må du ha nok sikkerhet til det. Det har du jo ikke hvis du skal låne 100%.

DU kan også få avdragsfrihet på lån - kan lønne seg i en studentfase/første jobbfase, men da betaler du jo mer renter totalt. Men hvis du vet at du etterhvert får jobb med ok lønn så kan du gå for den.

Gjest Gjest
Skrevet
Noe sånt som dette: http://www.finn.no/finn/realestate/object?...36&pos=6&tot=73

kan du få for rundt en million.

Det er nesten ikke fellesgjeld, varmt vann og fyring er inkludert i husleia, det er nær t-banen og rundt et kvarter til byen, omtrent 25 min til Blindern.

Jeg ville som andre har nevnt styrt unna disse nybygde borettslagene med lavt innskudd, enorm fellesgjeld, kjempehusleie, og som ikke har begynt å betale på fellesgjelda.

førstegang jeg ser noe sm heter balkongtilegg. Ser de driver å restaurerer,men er det de som allerede har fått balkong som har beg å betale for den innvesteringen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...