Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #1 Del Skrevet 4. juli 2006 er det strengt tatt nødvendig for meg å ta disse fagene siden jeg har tatt de før på et annet fakultet? har snakket med flere på jussen som sier at det ikke er nødvendig og at man klarer seg fint uten..om man ikke dag har veldig lyst på en ekstra eksamen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 4. juli 2006 #2 Del Skrevet 4. juli 2006 Da jeg gikk på jussen for noen år siden mener jeg å huske at juridisk forprøve (exfac) var nødvendig hvis en skal ha en juridisk grad, mens det var ok med exphil fra andre fakulteter. Men du kan jo sende en mail til fakultetet å høre? Dette er hvertfall bare hva jeg mener å huske, og var jo uansett før de la om til master så ting kan ha endret seg. Juridisk forprøve var hverken vanskelig eller spesielt gøy - men ikke noe problem å ta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orakel Skrevet 5. juli 2006 #3 Del Skrevet 5. juli 2006 Tror det også kommer litt an på hvor du skal studere juss. Alle norske universitet godkjenner hverandres exphil. Dessuten gir Lånekassen kun støtte til 1 stk. Det er ikke alle fakultet som godkjenner hverandres exfac, dermed må du høre med ditt lærested om juridisk fakultet der godkjenner den exfacen du har fra før. Det er stor sannsynlighet for at du kan slippe disse innføringsemnene - MEN for å komme inn i studentmiljøet på fakultet og for å få en myk tilnærming til jussen er det absolutt en fordel å ta exfac. Hvis det arrangeres seminarmodell vil du jo knytte kontakter med medstudenter raskt. Dessuten så gir Lånekassen støtte til 2 ulike exfacer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yui Skrevet 5. juli 2006 #4 Del Skrevet 5. juli 2006 Dersom du skal gå på UiO, og har ex.phil/ex.fac fra UiO, er det ikke nødvendig å ta disse om igjen på jus. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller fylt med med et par andre enkeltemner som interesserer meg, om ikke annet så for å ikke få reduksjon i lån og stipend om du skal ha det. Siden de to fagene nå tas som en integrert del av studiet, og ikke alene det første semesteret som før, synes jeg ikke det er så farlig å droppe det ifht det sosiale, som nevnt over her. Du møter uansett de andre i alle de andre fagene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #5 Del Skrevet 5. juli 2006 Slik er reglene for meg som tok Ex.phil., før kravet om, og innføringen av Ex.fac. kom: Jeg har kun Ex.phil, fra begynnelsen av 1990-tallet, og slapp dermed Ex.fac, fordi det ble innført mens jeg var godt i gang med mine studier videre på selve fagene. Jeg er ferdig med mine studier, men hvis jeg i dag ønsker å studere jus, slipper jeg Ex.fac, fordi jeg har Ex.phil fra før, og det var ikke krav om Ex.fac den gang. Det svaret fikk hvertfall jeg fra studieadministrasjonen på jus ved UiO. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orakel Skrevet 5. juli 2006 #6 Del Skrevet 5. juli 2006 Jeg er ferdig med mine studier, men hvis jeg i dag ønsker å studere jus, slipper jeg Ex.fac, fordi jeg har Ex.phil fra før, og det var ikke krav om Ex.fac den gang. Det svaret fikk hvertfall jeg fra studieadministrasjonen på jus ved UiO. ← Ja, det stemmer, men du må ta studiepoengene igjen senere i studiet siden man ikke kan utstede vitnemål på under 300 studiepoeng. Stort sett gjøres dette ved å ta ekstra valgemne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aethra Skrevet 5. juli 2006 #7 Del Skrevet 5. juli 2006 (endret) Ja, det stemmer, men du må ta studiepoengene igjen senere i studiet siden man ikke kan utstede vitnemål på under 300 studiepoeng. Stort sett gjøres dette ved å ta ekstra valgemne. ← Nei, det har ingenting å si - det er bare hvis man vil ha full støtte fra Lånekassen de semestrene alle de andre tar ex.phil. og ex.fac. at man trenger å ta ekstra valgfag. Slik ordningen er nå, tar imildertid de fleste som har dette fra før, kommunalrett og et annet fag, slik at de får godskrevet ett semester (30 sp.) det første semesteret på 5. året, og dermed bare skriver oppgave à 30 sp. det siste året. Dermed tar jusen bare 4,5 år for de som tar valgfagene når de andre tar ex.phil. og ex.fac. Endret: Glemte visst å presisere at dette gjelder for Master i rettsvitenskap ved UiO. Endret 5. juli 2006 av Aethra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orakel Skrevet 5. juli 2006 #8 Del Skrevet 5. juli 2006 Jepp, det du skriver gjelder kun for UiO. Aner ikke hvilken ordning UiT har, men UiB har den jeg skisserte over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. juli 2006 #9 Del Skrevet 24. juli 2006 Nei, det har ingenting å si - det er bare hvis man vil ha full støtte fra Lånekassen de semestrene alle de andre tar ex.phil. og ex.fac. at man trenger å ta ekstra valgfag. Slik ordningen er nå, tar imildertid de fleste som har dette fra før, kommunalrett og et annet fag, slik at de får godskrevet ett semester (30 sp.) det første semesteret på 5. året, og dermed bare skriver oppgave à 30 sp. det siste året. Dermed tar jusen bare 4,5 år for de som tar valgfagene når de andre tar ex.phil. og ex.fac. Endret: Glemte visst å presisere at dette gjelder for Master i rettsvitenskap ved UiO. ← Jeg tror det kommer an på hvor gammel exphil/fac du har. Hvis du har den på 30 studiepoeng, får du godskrevet fag på 5. avdeling, men det får du ikke hvis du har den på 20 stp. Syns jo det høres ganske teit ut. Det er hvertfall slik jeg har tolket det som står på sidene til uio. Vet du noe annet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå