tingeling Skrevet 4. juli 2006 #1 Skrevet 4. juli 2006 Vår lille gutt på seks måneder har ennå ikke sovet gjennom natten, og nå har han lagt seg til en stygg vane å våkne helt - og være våken i flere timer. han sovner vanligvis greit rundt 19.30, men har begynt å våkne ved midnatt og da være klar for lek og moro/ sår gråt hvis han ikke får komme opp. dette har nå pågått i to ukers tid. Før våknet han, fikk pupp og sovnet ved puppen etter fem minutter. Han spiser grøt hver kveld rundt kl. seks. Vi holder på å bli lettere sprø, men jeg synes det er fryktelig vondt å la han ligge og gråte. Når sov deres små gjennom natten, og gjorde dere noe spesielt for å få det til? Tingeling
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #2 Skrevet 4. juli 2006 Vi gjorde alt for å få det til. Nå har det tatt 3 år og 8 mnd....Oppmuntrende? Lykke til!!!! Nummer to er 1,5 og hun sover imidlertid av og til nesten hele natta....
Rannva Skrevet 4. juli 2006 #3 Skrevet 4. juli 2006 Hadde det lett vi. Hun har sovet natten gjennom siden hun var 6 mdn. Da fikk hun eget rom, og vi sluttet med nattamming.
Tusenfryd Skrevet 4. juli 2006 #4 Skrevet 4. juli 2006 Fra vi kom hjem fra sykehuset og slapp pålagt nattstell og sånn var det soving gjennom hele natten her. Du legger kanskje gutte din litt tidlig? Men det er klart, skal man ha voksentid...? Vi har noen ganger soving i sofaen eller lekegrinden på kvelden men legger aldri før vi legger oss selv. Vi har også barn i sengen som får pupp ved første våkning i sekstiden og da er det to-tre timer soving til.
Gjest Lovegeckos Skrevet 4. juli 2006 #5 Skrevet 4. juli 2006 10 mndr. Og da etter tre netter med skrik, måtte ta fra henne puppen Men så gikk ting så mye bedre. Hun sover enda ikke hele natten hver natt, men innimellom. 14 mndr
*Emma* Skrevet 4. juli 2006 #6 Skrevet 4. juli 2006 Vi begynte med "nattpupp avvenning" og "sove gjennom natten" prosjekt da snuppa var 6 mnd. Det tok 3 netter... 1 natten gråt hun i 1 time...vi var inne hvetr 5 min å strøk henne på hodet, sang og koste osv.... 2 natten gråt hun i 30 min....samme prosedyre som over... 3 natten gråt hun en gang og sovnet da hun fikk smokk og kos... Så var det gjort
Chiquita Skrevet 4. juli 2006 #7 Skrevet 4. juli 2006 Hva er definisjonen av "å sove hele natten"? Er det 12 timers søvn, eller er det som Tusenfryd beskriver, fra de voksne legger seg, og frem til ???? Det er viktig å avklare, synes jeg... Lillebanan sov hele natten (i min definisjon ca 12 timer) da han var 7-8 uker, om jeg ikke husker feil. Da måtte han av div grunner få MME en periode. Minibanan er nå 6 uker og viser ikke tegn til 12-timersnatt enda..
Azi Skrevet 4. juli 2006 #8 Skrevet 4. juli 2006 (endret) Nr 1 (Jente) = 6 uker gammel Nr 2 (gutt)= 10 mnd gammel Nr 3 (Jente)= 1 dag gammel! Vi har lagt ungene alltid en tid mellom 17.30 til 18.30! Store søster legger seg nå litt senere. ALt i fra 19.30 til 21.00 Endret 4. juli 2006 av Azi
*Emma* Skrevet 4. juli 2006 #9 Skrevet 4. juli 2006 Hva er definisjonen av "å sove hele natten"? ← Jeg mener rundt 12 timer fra hun la seg....dvs sånn ca 19-7 feks...
Charmina Skrevet 4. juli 2006 #10 Skrevet 4. juli 2006 Gutten min sov hele natta fra han var 5 dager gammel Jenta mi sov hele natta gjennom da hun var 1,5 år En kollega av meg har en gutt på 4 som ennå ikke har sovet en hel natt sammenhengende, så det finnes jammen mange varianter
Gjest Gjesta Skrevet 4. juli 2006 #11 Skrevet 4. juli 2006 (endret) Fra 4 mnd alder har mine barn sovet hele natta gjennom uten å bli ammet. De ble lagt ca kl 1900 og sov til kl 0600-0800. Endret 4. juli 2006 av Marillia
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #12 Skrevet 4. juli 2006 Nr 1 (gutt): sov hele natten igjennom etter 13 mnd (fra ca 19 til ca 06) nr 2 (jente): sov hele natten igjennom etter 6 uker (fra ca 23 til ca 07)
tingeling Skrevet 4. juli 2006 Forfatter #13 Skrevet 4. juli 2006 Tusenfryd, du lurte på om det var litt tidlig å legge minstemann kl 19.30. Det er som regel da han er trøtt, og det er ikke innsovningen som er problemet. Vi har hatt noen dager nå som han har sovnet senere, men det har bare resultert i en forskyvning av nattevåkningen. Blir så fryktelig usikker på hva som er lurt og ikke, skal vi la han ligge og gråte og bare gå inn hvert femte minutt (femminutters metoden) eller følge magefølelsen og ta han opp, og da venne han til at det er lurt å våkne for da får man komme opp? Vi har prøvd å ikke ta han opp, men her i gården er det ikke vi voksne som er mest utholdene, han kan skrike i tre timer. Slutter så fort vi kommer bort til sengen, da kan han fort finne på å smile og bli kjempe glad. Men det øyeblikk vi snur oss for å gå, eller han skjønner at vi ikke har tenkt å ta han opp (vi dytter dyna rundt ham feks), så begynner han å strigråte igjen. Vi har ennå ikke klart å få ham til å sovne på den måten. Dere som har større barn som ikke sover, hvordan ser nettene deres ut? Hvilke metoder har dere prøvd/ ikke prøvd? ....kanskje en gang i fremtiden... tingeling
doodles Skrevet 5. juli 2006 #14 Skrevet 5. juli 2006 Eldstejenta var 11 mnd første gang hun sov 12 timer i strekk. Lang kamp, uendelig mengde tårer på både mor og barn. Minstejenta hadde sin første 12-timers natt i natt! Nå er hun drøyt 8 måneder. Det gikk lettere enn med storesøster, heldigvis! Legger den minste 19:30. Våkner hun i løpet av natten får hun vann på tutekopp. Skulle vel bare mangle at de ikke våkner om natten i denne varmen.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #15 Skrevet 5. juli 2006 Vi har prøvd å ikke ta han opp, men her i gården er det ikke vi voksne som er mest utholdene, han kan skrike i tre timer. Slutter så fort vi kommer bort til sengen, da kan han fort finne på å smile og bli kjempe glad. Men det øyeblikk vi snur oss for å gå, eller han skjønner at vi ikke har tenkt å ta han opp (vi dytter dyna rundt ham feks), så begynner han å strigråte igjen. ← hvordan vet du at han kan skrike i tre timer? Jeg håper virkelig at dere aldri har prøvd det... hvis et barn skriker kjempelenge er det klart at det er noe som plager det. så blir han glad for å se dere, skriver du. ja for han tror vel at nå blir ting bra. men så går du igjen, og han er fortsatt plaget. da er det klart han skriker. jeg tror ikke dette er skriking bare for oppmerksomhetens skyld. har du snakket med legen om det eller helsesøster?
yvoesp Skrevet 5. juli 2006 #16 Skrevet 5. juli 2006 Førstefødte (er nå 4,5 år) har atopisk eksem og sliter enda i perioder med å få sove en hel natt sammenhengende. Dette er jo litt utenom vanlig soverutine siden det er pga sykdom da. Minstemann ( er 2 år nå) sov fra 5 om ettermiddagen til 8 om morgenen fra han var 2 uker. Det var helt herlig, men også litt "skummelt" synes jeg. Jeg mener; så små barn pleier jo å våkne ofte m.t.p. måltider. Når han sov så lenge, måtte vi alltid sjekke innimellom at han pustet fortsatt Nå i det siste er han derimot begynt å våkne litt om natten, men sover ellers greit.
Gjest Gjest_Eva_* Skrevet 5. juli 2006 #17 Skrevet 5. juli 2006 Hei, Godt å se at det ikke bare er vår egen unge som ikke sover (går bedre nå)..Det betyr kanskje at det ikke er vi som foreldre det er noe galt med. Vi er et par som nyrlig har blitt foreldre. Med et barn på 13 måneder. Jeg ble etter hvert veldig lei av å høre på alle "gode råd" fra svigemor osv. Jeg følte på sikt at det var jeg som var en dårlig mor, ettersom jeg ikke klarte å få barnet vårt til å sove. Men det klarte jo ikke mannen min heller, men det var ikke han som fikk "gode råd" fra svigemor Venninnen min hadde det samme problemet, og fortalte hun hadde fått noen gode tips i boken "hvordan få barnet ditt til å sove". Boken er på engelsk, men synes den var veldig lett å lese. Og jeg har lært utrolig mye, og føler selv at barnet vårt sover bedre om nettene nå. Jeg lurer også på om det er andre som har noen bøker å anbefale om samme emne? Merker jeg har blitt et helt annet menneske om dagene. Utolig hvor viktig nattesøvnen er for oss foreldre. Tror det er mange som ikke har det samme problemet, som undervurderer dette! Boken kan du se her: http://hop.clickbank.net/?rich23.sleepyt&type=nohop
Gjest marthepia Skrevet 5. juli 2006 #18 Skrevet 5. juli 2006 Tuppa vår sov gjennom natta fra hun var rundt 3- 4 mnd. Husker hun begynte å sove over etter dåpen. Hun døpte seg da hun var 2 mnd.
kkristin Skrevet 5. juli 2006 #19 Skrevet 5. juli 2006 Vi samsover, og våre sover ikke natten igjennom. Ikke treåringen heller. Men siden jeg natteammer er det bare noen sekunder md pupp for så og sove like søtt. Så de er egentlig aldri skikkelig våkne. Personlig mener jeg det er unaturlig å prøve å få en liten baby til å sove natten gjennom.Men det er min mening. Vi har ihvertfall aldri hatt noen for for legge eller natteproblemer.
Gjest Gjesta Skrevet 5. juli 2006 #20 Skrevet 5. juli 2006 Søvneksperter sier gjerne at man skal sørge for at det alltid er natt mellom kl 24.00 og 06.00 og så bygge seg opp rundt det, i begge ender.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå