Gå til innhold

Hver sin julemat...


Tusenfryd

Anbefalte innlegg

Alle har jo sine mat-tradisjoner på julaften. Når man etterhvert blir voksne, finner seg samboere og ektefeller og alle skal feire jul sammen, er det likevel viktig å spise sin mat. Eller er det ikke det?

Og er det fryktelig å ha med seg sin egen lille gryte med noen kjøttben - for akkurat de kjøttbeina er akkurat de beina som gir deg et blaff av din barndoms jul? Når du ikke kan være sammen med din egen familie.

Har man samme regler for høflighet og den samme dannelsen som ellers hvor man ikke ville drømt om å ta med seg egen mat til en søndagsmiddag man var invitert til? Har man de samme forpliktelsene til å "spise det man blir servert, og hvis ikke det er bra nok trenger man ikke komme"?

I år er det min side av familien vi skal feire med, og nå, tre dager før jul, kommer det frem at vertskapet (nær familie) tar det ille opp og er dødelig fornærmet over at min mann hadde tenkt å ha med seg tre kjøttbein i en liten gryte (pinnekjøtt) siden han ikke har tradisjon, eller liker for den saks skyld, svineribbe.

Æsj - julestemningen forsvant med ett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes da ikke dette var noe å bli fornærma over. Selvfølgelig har man jo som hovedregel at man spiser det man blir tilbudt, men julaften er nå noe for seg selv da.

Synes nå hvertfall jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:enig: Einig med Thea.

Sjølv har eg riktignok aldri vore i situasjonen at eg må feire jul hos noken andre.

Men i år skal svogeren min feire jul hos oss, og han vil helst ikkje ha pinnekjøtt. Ikkje noke problem det, han har med seg litt kjøtt som kan dampast i same panna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Jeg mener stort sett at man skal spise det man blir servert MEN ikke på julaften!

Jeg feirer jul for kosen (har ikke noe religiøst forhold til høytiden) - og hvor blir kosen av hvis man skal spise noe man egentlig ikke liker?

Hos oss er det ingen som ville reagert - og vi har alltid hatt et alternativ til barna i familien som ikke er så glad i ribbe, de får elgsteik eller annet kjøtt, og om det er voksne som også foretrekker det, ja sa kan de ta.

Om dere hadde forventet at den (nære) familien skulle lage 2 middager ville det vært noe annet, men her tar dere jo ansvar for den biten selv!

Syns samboeren din skal ta med kjøttbbeina sine jeg! Kos dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten. Jeg trodde heller ikke dette var noe galt, og fikk fullstendig bakoversveis da jeg ble lekset opp for. Det skal også sies at jeg fortalte da vi ble invitert at vi kom til å ta med pinnekjøtt, og det ble ikke sagt noe om at det var noe annet enn greit. Nå fikk altså fruen i huset anledningen, og lot den ikke gå fra seg...

Vi kommer ikke til å ta det kjøtt, hvis ikke de ber oss om det. Det toget er gått, det vil bare bli utrivelig. Jeg er veldig glad i familien min, men på enkelte områder er den rimelig dysfunksjonell, og jeg ser hvordan dette nå kan bli en stor greie. Og det ønsker ingen av oss.

Men jeg er veldig lei meg på min manns vegne, og synes at dette er litt tøvete, når det da altså ikke er noe ekstra arbeid for noen. Som sagt - vi ville aldri drømme om å forvente at de laget dette. Eller tatt med noe vi hadde mer lyst på den dagen i en bursdag fx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos pappa blir det servert to julemiddager i år; ribbe med tilbehør til oss fra hans side og pinnekjøtt med tilbehør til de fra samboeren hans sin side. Jeg er veldig glad for at de gjør det sånn, for pinnekjøtt er ikke akkurat min favorittrett 8) Akkurat denne ene dagen i året gjør det vel ikke noe om man tar bryet med å lage to middager for å tilfredsstille alle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ville aldri forvente at de skulle lage to middager, vi ville jo bare ha med tre kjøttbein i en gryte - tilbehør og alt annet er jo det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...