Gå til innhold

Hva legger du i det å være "illojal"?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hva betyr det for deg at man er lojal overfor sin arbeidsgiver?

Hva ligger det i det at man opptrer illojalt?

Har dere noen eksempler på lojale og illojale medarbeidere?

Tenkte kanskje dette kunne være en generell debatt om lojalitet., spesielt i arbeidslivet. Kanskje dere kan hjelpe til her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det kan jo være at man har opptrådt illojalt overfor arbeidsgiver uten at man var klar over at det var det man gjorde?

Jeg tenker på at man henvender seg direkte til øverste toppleder, uten å først ha drøftet saken med lederne under?

Dette er erfaringer som kanskej må erfares, for å forstå hva lojalitet kan bety. Dessuten: hvis valget står mellom å være lojal overfor en mellomleder, og det å få gjennom en sak (som det er støre sjanse for gjennomslag hos øverste toppleder), så henvender en seg direkte til topplederen.

Da går hensynet til saken foran hensynet til lojalitet overfor mellomlederen.

:forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Spørsmålet om lojalitet mot arbeidsgiver må alltid diskuteres i sammenheng med varslerproblematikken. For er det riktig å være lojal mot arbeidsplassen og dekke over forhold som er straffbare? Lojaliteten burde jo strengt tatt aldri gå på akkord med egen moral, og iallefall ikke i strid med gjeldende lover.

Desverre er det mange som ikke tør å varsle om uriktige forhold på arbeidsplassen, siden det som regel fører til at man mister jobben :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Desverre er det mange som ikke tør å varsle om uriktige forhold på arbeidsplassen, siden det som regel fører til at man mister jobben :forvirret:

På hvilket grunnlag? I avskjedigelsen må det jo være en saklig grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Å være lojal overfor sin arbeidsgiver betyr kanskje at man ikke går rett til media med en intern problematisk sak om personalkonflikter eller problematiske skjevheter i lønnsforhold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine

Enig! Det skal mer til for å miste jobben bare ved at man varsler om uriktige arbeidsforhold på arbeidsplassen! Det som kan skje er vel at den personen ikke "tør" eller "orker" å ta opp kampen for å beholde jobben!

Når det er sagt er det forskjell på det å bli oppsagt, og det å bli avskjediget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Enig! Det skal mer til for å miste jobben bare ved at man varsler om uriktige arbeidsforhold på arbeidsplassen! Det som kan skje er vel at den personen ikke "tør" eller "orker" å ta opp kampen for å beholde jobben!

Når det er sagt er det forskjell på det å bli oppsagt, og det å bli avskjediget!

Hva er forskjellen på de to da?

(Avskjediget/oppsagt)?

Folk blir vel ikke sparket fordi de kjemper for sin stilling? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine
Folk blir vel ikke sparket fordi de kjemper for sin stilling?  :overrasket:

Nei! les hva jeg svarte isteden da ;)

Hva er forskjellen på de to da?

(Avskjediget/oppsagt)?

Hvis du blir avskjediget må du gå på dagen!

Hvis du blir oppsagt har du en kontrakt som sier hvor lang oppsigelsestiden er (gjensidig) så klart! (eks 3 mnd)

Det skal mer til for å bli avskjediget enn oppsagt!

Da skal du ha eks lekket ut sensetive opplysninger om arbeidsgiveren din til evt. konkurerend firmaer! Eller du eks. har gjort underslag! Hvis du eks.har gjentatte ganger har nektet å adlyde ordre (ordrenekt)

Da kan du bli avskjediget og må gå på dagen!

Det er forskjellen! (og illojal mot A. giver)

Endret av Miloine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Trodde alle visste at det var forskjell på dette jeg.

http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hApp...ey_2121/hDKey_1

Det var vel snarere et spørsmål om å få klargjort forskjellene, ikke at det er forskjeller.

Forøvrig: jeg trodde alle visste at når noen spør om noe, så spør de fordi de ønsker et svar. Ikke for å få konstatert at andre trodde at alle andre visste dette fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er faktisk riktig at mange mister jobben fordi de vasler om ulovligheter. Jeg har flere kolleger som har opplevd dette i kommunal sektor. Og man har ikke mye å stille opp med som arbeidstaker når de kobler inn sine advokater fra KS. Da blir man liten, selv om man selv er organisert. Hvorfor tror dere ulovlighetene som har blitt avdekket i det siste har kunnet skje uten at noen har stoppet det?

Og jeg jobber heller ikke i kommunal sektor lenger, men ville nok også tenke meg om før jeg selv varslet. Bedre å finne seg en ny arbeidsgiver. Og ikke tror jeg at den nye loven vil hjelpe heller, man blir nemlig stemplet som illojal hvis man prøver å si fra om ting man ikke er enig i. Lojalitetsbegrepet kan tolkes på mange måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er faktisk riktig at mange mister jobben fordi de vasler om ulovligheter. Jeg har flere kolleger som har opplevd dette i kommunal sektor. Og man har ikke mye å stille opp med som arbeidstaker når de kobler inn sine advokater fra KS. Da blir man liten, selv om man selv er organisert. Hvorfor tror dere ulovlighetene som har blitt avdekket i det siste har kunnet skje uten at noen har stoppet det?

Og jeg jobber heller ikke i kommunal sektor lenger, men ville nok også tenke meg om før jeg selv varslet. Bedre å finne seg en ny arbeidsgiver. Og ikke tror jeg at den nye loven vil hjelpe heller, man blir nemlig stemplet som illojal hvis man prøver å si fra om  ting man ikke er enig i. Lojalitetsbegrepet kan tolkes på mange måter.

Vi har også ytringsfrihet i dette landet - også i kommunal sektor.

Dersom ansatte mener at de er uenig med arbeidsgiver, og sier det i klartekst høyt for omverdenen, så har de full rett til det.

Dette er et spørsmål i grenseland mellom etikk, moral, filosofi og jus.

En kommune har etter min mening ikke lov til å si opp en ansatt fordi den ansatte har kommet med en meningsytring. I så fall er dette et eksempel på kommunisme i verste Mao /Lenin-stil.

Er dagens kommune-Norge (KS) etterlevninger fra kommunisttiden i gamle Sovjet? :overrasket::forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vi har også ytringsfrihet i dette landet - også i kommunal sektor.

Dersom ansatte mener at de er uenig med arbeidsgiver, og sier det i klartekst høyt for omverdenen, så har de full rett til det.

Dette er et spørsmål i grenseland mellom etikk, moral, filosofi og jus.

En kommune har etter min mening ikke lov til å si opp en ansatt fordi den ansatte har kommet med en meningsytring. I så fall er dette et eksempel på kommunisme i verste Mao /Lenin-stil.

Er dagens kommune-Norge (KS) etterlevninger fra kommunisttiden i gamle Sovjet?  :overrasket:  :forvirret:

Helt enig med deg, men det er faktisk sånn virkeligheten er! Og jeg trodde faktisk ikke at det er mulig. Men vi fikk beskjed om å tie stille, eller slutte. Vi måtte til og med skrive under på en såkalt "lojalitetserklæring" overfor ledelsen. Og de som ikke gjorde det, fordi de ikke ville være med på å godta ulovligheter og ukultur, måtte slutte.

Bli gjerne med å kjempe mot systemet. Men jeg orker desverre ikke det alene. Og ingen andre tør...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Helt enig med deg, men det er faktisk sånn virkeligheten er! Og jeg trodde faktisk ikke at det er mulig. Men vi fikk beskjed om å tie stille, eller slutte. Vi måtte til og med skrive under på en såkalt "lojalitetserklæring" overfor ledelsen. Og de som ikke gjorde det, fordi de ikke ville være med på å godta ulovligheter og ukultur, måtte slutte.

Bli gjerne med å kjempe mot systemet. Men jeg orker desverre ikke det alene. Og ingen andre tør...........

Men det er vel ikke verre enn å snakke deres eget språk, dvs. henvise til loven?

Loven sier jo at det er ytringsfrihet.

Hva med at en jurist fra en av fagforeningene hjalp til?

Dette burde faktisk Kommunal Rapport skrive mye mer om, det går da ikke an i 2006 i et vestlig demokratisk land dette??! :overrasket::sjokkbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men det er vel ikke verre enn å snakke deres eget språk, dvs. henvise til loven?

Loven sier jo at det er ytringsfrihet.

Hva med at en jurist fra en av fagforeningene hjalp til?

Dette burde faktisk Kommunal Rapport skrive mye mer om, det går da ikke an i 2006 i et vestlig demokratisk land dette??!  :overrasket:  :sjokkbla:

I første omgang ble det truet med injuriesøksmål. Etter at det ble reist avskjedssak, ble fagforeningene og juristene deres involvert i sakene, og det er klart at de burde vært prøvd i rettssystemet. Men de involverte arbeidstakerne var sykmeldte og totalt utslitt av prosessen før advokatene kom inn, at de orket ikke mere. De ansatte fikk ganske solide pakker mot å skrive under på taushetsløfte, noe som forøvrig heller ikke er lovlig. Og det sies vel at du kan se sakenes alvorlighetsgrad ut fra størrelsen på pakkene som blir gitt. Men de ansatte var faktisk i ferd med å få sine liv ødelagte, så da er det nok menneskelig å prøve å redde stumpene. Det er et nettverk som et spindelvev i kommunene, hvor de fleste har noe å tape på at andre snakker, så de beskytter hverandre. Og de som vet, tør ikke å si det i de rette fora (les:media?)

Ja, dette er utrolig sjokkerende, det ble også tatt kontakt med arbeidslivstelefonen for å få råd. De fortalte at de hadde mange spørsmål av denne typen, og rådet alltid arbeidstakerne til å komme seg vekk, fordi belastningen ved å ta opp kampen var for stor. Se på Siemens-saken. Han har fått medhold og erstatning, men ingen ny jobb. Så der har du saken i et nøtteskall.

Og kommunal rapport er vel KS sitt organ, og deres definisjon av lojalitetsbegrepet er ikke det samme som mitt i hvertfall. Og ytringsfrihet er for dem er farlig begrep. Jeg vet at Transparancy Norge har kritisert KS for sine holdninger overfor varslere og ytringsfrihet. Så gjenstår det å se om de tar kritikken til seg.

Og jeg har mistet all tiltro til rettferdighet. Og jeg vet at det foregår mye snusk i enkelte kommuner, jeg håper det ikke er så utbredt som jeg frykter. Men det er helt klart at det bør settes fokus på dette, men det er ikke lett å få hull på byllen. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine

Og jeg jobber heller ikke i kommunal sektor lenger, men ville nok også tenke meg om før jeg selv varslet. Bedre å finne seg en ny arbeidsgiver. Og ikke tror jeg at den nye loven vil hjelpe heller, man blir nemlig stemplet som illojal hvis man prøver å si fra om  ting man ikke er enig i. Lojalitetsbegrepet kan tolkes på mange måter.

Sånn er det ja, urettferdig men sant! Det var også derfor jeg bla. skrev dette:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Charlott
I første omgang ble det truet med injuriesøksmål. Etter at det ble reist avskjedssak, ble fagforeningene og juristene deres involvert i sakene, og det er klart at de burde vært prøvd i rettssystemet. Men de involverte arbeidstakerne var sykmeldte og totalt utslitt av prosessen før advokatene kom inn, at de orket ikke mere. De ansatte fikk ganske solide pakker mot å skrive under på taushetsløfte, noe som forøvrig heller ikke er lovlig. Og det sies vel at du kan se sakenes alvorlighetsgrad ut fra størrelsen på pakkene som blir gitt. Men de ansatte var faktisk i ferd med å få sine liv ødelagte, så da er det nok menneskelig å prøve å redde stumpene. Det er et nettverk som et spindelvev i kommunene, hvor de fleste har noe å tape på at andre snakker, så de beskytter hverandre. Og de som vet, tør ikke å si det i de rette fora (les:media?)

Ja, dette er utrolig sjokkerende, det ble også tatt kontakt med arbeidslivstelefonen for å få råd. De fortalte at de hadde mange spørsmål av denne typen, og rådet alltid arbeidstakerne til å komme seg vekk, fordi belastningen ved å ta opp kampen var for stor. Se på Siemens-saken. Han har fått medhold og erstatning, men ingen ny jobb. Så der har du saken i et nøtteskall.

Og kommunal rapport er vel KS sitt organ, og deres definisjon av lojalitetsbegrepet er ikke det samme som mitt i hvertfall. Og ytringsfrihet er for dem er farlig begrep. Jeg vet at Transparancy Norge har kritisert KS for sine holdninger overfor varslere og ytringsfrihet. Så gjenstår det å se om de tar kritikken til seg.

Og jeg har mistet all tiltro til rettferdighet. Og jeg vet at det foregår mye snusk i enkelte kommuner, jeg håper det ikke er så utbredt som jeg frykter. Men det er helt klart at det bør settes fokus på dette, men det er ikke lett å få hull på byllen. :tristbla:

Det er skremmende hvordan media lar være å skrive om hva som egentlig skjer internt i mange kommuner i Norge i 2006!

Media skulle bare ha visst alt som skjer internt i mang en kommune-administrasjon! Det er miksing og triksing med stillinger, folk de vil bli kvitt, baksnakking, slurv og bevisst trenering av saker, maktkamper, politiske spill (politikerne versus administrasjonen), innbyggerne (som bare ser hjemmesidene der alt ser bra ut...), og ansatte som mistrives sterkt på jobb - i tillegg til slave-lave lønninger og et kommunistisk KS på toppen av det hele.

Er det rart de ansatte i kommunesektoren blir slitne og syke av å være på jobb?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Er det rart de ansatte i kommunesektoren blir slitne og syke av å være på jobb?!

Jeg synes i hvert fall ikke det er rart at sykefraværet øker igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

KS-sektoren er skummel. Det foregår så mye ulovlig "juss" i kommunene at jus-studenter burde hatt et plikt år i hver sin kommune, for å få bekreftet hvor ille det står til! Personal, administrasjon, saksbehnadling...få kan, og følger, reglene. Eller de tolkes kun på 1 måte: på kommunen sin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...