Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 4. juli 2006 #1 Skrevet 4. juli 2006 Hva gjør en egentlig når en har en sjef som viser seg at han ikke tåler den ansattes holdninger, meninger, tanker, handlemåte, initiativ eller annet? Vi har en overbyråkratisk sjef som ikke får til noen ting...han elsker å være sammen med de medarbeiderne som aldri gir motstand, men som bare bekrefter hans lederrolle. Vi andre, som har krav, er uenige med ham og går frem på andre måter enn hva han selv ville ha valgt, forblir nokså upopulære i hans øyne. Noen som kjenner seg igjen, eller som vet hvordan man kan løse slikt?
Gjest Blondie65 Skrevet 4. juli 2006 #2 Skrevet 4. juli 2006 Mitt beste tips? Finn deg nytt arbeid. Eller bli en stille mus og nikkedokke. Dårlige sjefer er vanskelig å endre på ...
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #3 Skrevet 4. juli 2006 Og hva gjør man i mellomtiden, hvis det tar inntil et helt år før man er i en ny relevant givende jobb (god lønn og relevante jobb vokser ikke på trær)?
Scorpina Skrevet 4. juli 2006 #4 Skrevet 4. juli 2006 Ja, blondie - i verste fall kan bytte av jobb være et alternativ. Men Lisa-gjest - er det ikke noen tillitsvalgt du kan snakke med? Organisasjonen din? Noen som passer på DINE interesser i jobben. Å skulle ta opp med sjefen direkte kan være SÆRS ubehagelig og lite hyggelig. At en uhilda person gjør dette på dine vegne er nok mye tryggere. Husker for mange år siden når jeg var relativt ny i arb.livet. Fikk en overordna som var HELT på tryne. Snakk om å være tunell i topplokket. Lyset var på, men ingen hjemme.....og veldig vanskelig å snakke med. Vel, det var ei jente på ei anna avdeling som sa til meg "snakk med din organisasjon!!" hvilket jeg gjorde. Vi samla til et møte, jeg, min org.repr. og frøken "jeg-vet-best". Jeg grua meg som bare rakker'n. Var som et aspeløv men jeg NEKTA plent å skulle jobbe under sånne helt for j*** arb.forhold. Det gikk utover oss ALLE (vi var 8 jenter totalt)sammen faktisk. Jeg var vel den eneste som turte å stå imot "overmakta". Nuvel, møtet startet og org.repr. fortalte helt nøytralt klagene som var kommet og XX (mitt navn) håpet et møte kunne rydde opp i evt misforståelser, og dårlig arb.forhold. Ja, folk ble jo sykemeldt også pga dette neket av et kvinnfolk. Det resulterte i bedre forhold, så absolutt. Hun tok seg selv i å komme med sure/spydige kommentarer og tok ikke æren for en annen mans arbeid/ideer. Etter ca 3 mndr fikk vel hun nok, sykemeldte seg og forsvant til slutt ut av systemet. Var vi leie oss? Nææææææh, ikke spesielt
Gjest gjesta Skrevet 4. juli 2006 #5 Skrevet 4. juli 2006 sjefen din trenger kanskje bekreftelse på sin egen rolle? jeg krangla en del med min sjef, men ga kun konstruktiv kritikk, og da fikk jeg på attesten min at jeg var flink til å ta opp problemer på arbeidsplassen for å bedre ting. Altså ros for å være en liten kranglefant. Fordi jeg fant meg ikke i alt og det skal ikke du gjøre heller! stå på ditt, sørg for å ikke lage unødvendig bråk og søk støtte hos tillitsvalgt eller organisasjon. du skal ikke tape på å komme med forbedringer på en arbeidsplass, sørg bare for å ikke komme med for mye kritikk heller.
Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 4. juli 2006 #6 Skrevet 4. juli 2006 Jeg må innrømme at jeg synes det er litt vanskelig. Det går veldig greit og fint å samarbeide med nær sagt alle på arbeidsplassen (de jeg har noe med å gjøre), men ikke denne ene personen (sjefen). Jeg tror ikke det vil hjelpe med en fagforening inn der, for det her handler mer om personkjemi og grunnleggende ulike oppfatninger av de store verdi- og grunnsynene (som igjen gjenspeiler seg i valgene man tar, strategiene en følger og hvordan er så handler). Jeg føler meg fin med de aller fleste, men med denne mannen får jeg helt vondt i magen. Han oppfatter meg som klagete, misfornøyd og sutrerte (tror jeg nok...) og jeg er nesten sikker på at han ikke ser på meg som konstruktiv i forhold til ham. Jeg er heller ikek veldig konstruktiv med ham, jeg har snarere kommet med forslag om å jobbe med helt andre ting. Jeg føler at han tvinger seg selv til å like meg fordi "så mange andre gjør det", men selv vil han ikke ha mye med meg å gjøre! Jeg oppfatter ham som en vegg: man når ikke fram. Vil gjerne søke ny jobb, men tror det kan ta tid å få en.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #7 Skrevet 4. juli 2006 sjefen din trenger kanskje bekreftelse på sin egen rolle? ← Han kommer aldri med ros, min sjef. Men jeg er enig med deg i at han selv trenger bekreftelse på sin egen rolle.
Wonders Skrevet 4. juli 2006 #8 Skrevet 4. juli 2006 HAN har nok en skjef over SEG igjen eller...Ingen trenger å finne seg i sånnt den dag i dag, så la dette nå videre opp i systemet, å gi din skjef noe å tenke på!!!
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #9 Skrevet 5. juli 2006 HAN har nok en skjef over SEG igjen eller...Ingen trenger å finne seg i sånnt den dag i dag, så la dette nå videre opp i systemet, å gi din skjef noe å tenke på!!! ← Ja....det er sant. Men vil du ikke si det er illojalt? Kanskje min sjef da vil bli skuffet over meg fordi ting ikke gikk gjennom han først? og kanskje han vil bli sint fordi jeg da "utleverer" ting som han trodde andre ikke visste om...?
Gjest Blondie65 Skrevet 5. juli 2006 #10 Skrevet 5. juli 2006 Du blir nok nødt å ta det opp med han først. Hvis ikke det hjelper kan du gå videre. Men man risikerer alltid noe dersom man gjør det - hvis sjefen er rette sorten blir du lagt for hat for all fremtid og går glipp av lønnsforhøyelser, forfremmelser etc. Det skal han selvsagt ikke gjøre, men det er du som må bevise at så er saken. Jeg har selv vært med på å få en sjef avsatt - men da var jeg i en situasjon der jeg ikke hadde noe å tape.
Gjest blitt forsiktig Skrevet 5. juli 2006 #11 Skrevet 5. juli 2006 HAN har nok en skjef over SEG igjen eller...Ingen trenger å finne seg i sånnt den dag i dag, så la dette nå videre opp i systemet, å gi din skjef noe å tenke på!!! ← Dette har jeg prøvd, det var IKKE lurt! Da ble alt verre enn verst, og gjett hvem som fikk skylden. Finn deg en ny jobb du, selv om det tar tid. Og kanskje vil du slutte å ergre deg så mye når du har bestemt deg for at der vil du ikke jobbe.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #12 Skrevet 5. juli 2006 Dette har jeg prøvd, det var IKKE lurt! Da ble alt verre enn verst, og gjett hvem som fikk skylden. Finn deg en ny jobb du, selv om det tar tid. Og kanskje vil du slutte å ergre deg så mye når du har bestemt deg for at der vil du ikke jobbe. ← Ja, er enig med deg i det. Jeg skal gjøre dette. Men det kan ta opp til et år, er busy, og gode jobber med god lønn vokser ikke på trær.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #13 Skrevet 5. juli 2006 Ja, er enig med deg i det. Jeg skal gjøre dette. Men det kan ta opp til et år, er busy, og gode jobber med god lønn vokser ikke på trær. ← Men det er bedre enn å ta sjansen på å ødelegge både karriere og helse!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå