Pepita Skrevet 4. juli 2006 #1 Skrevet 4. juli 2006 Tenkte kanskje jeg skulle strikke et teppe til lille knøttet. Er vel så til og med jeg kan klare det vel??? Hvis mor legger opp maskene for meg da, og avslutter... Men da trenger jeg en oppskrift, også må jeg vite hva slags garn og pinner jeg skal bruke... Er nemlig heeelt grønn, men hadde vært så kos å ha strikket noe til den lille...
tuji Skrevet 4. juli 2006 #2 Skrevet 4. juli 2006 Hvis du skal gjøre det så enkelt som mulig, kjøper du babyull og en lang rundpinne i str. 3. Så får du moren din til å legge opp passe antall masker til deg, og så er det bare å strikke frem og tilbake med rette masker hele tiden. Du kan lage striper i forskjellige farger, det er bare å bytte farge på begynnelsen av en omgang.
Murmelmy Skrevet 4. juli 2006 #3 Skrevet 4. juli 2006 Jeg strikker et kosepledd i mohairgarn. Bruker tykke pinner for at det skal være luftig og ledig (str 6, rundpinne). La opp 160 masker og strikker til jeg synes det har blitt passe stort. Bare rettstrikk
Gjest j79 Skrevet 4. juli 2006 #4 Skrevet 4. juli 2006 Du kan jo høre med mammen din om hun har noe restegarn du kan få. Så kan du strikke et lappeteppe. Jeg strikke et lappeteppe av garn som heter PT2, og brukte vel pinne 4. Tror jeg hadde ca 30-35 masker og strikket fram og tilbake til lappen ble firkantig. Moren din kan jo vise deg å legge opp / felle av på første lappen, og så fikser du det nok selv på de neste. Er ikke så vanskelig. Lykke til! Forresten så finnesdet gde bøker på biblioteket som forklarer ulike strikkemåter, med gode bilder av både legge opp / strikke / felle av.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #5 Skrevet 4. juli 2006 Det er mange fine og lette oppskrifter på babyteppe i mønsterheftene du får kjøpt på div garnbutikker. Da får du emd rett pinne og garn også
Litt Lost Skrevet 4. juli 2006 #6 Skrevet 4. juli 2006 www.nostegarn.no Ta en titt der, de har en del babytepper. Og jeg har selv startet på et teppe som er latterlig enkelt å strikke, enklere kan det ikke bli. Jeg valgte i merino ull, et babyteppe som strikkes på rundpinne 6, da er det kjapt å strikke. 160 masker på rundpinnen og strikke rett frem og tilbake til en har ønsket lengde. Lettere kan det ikke bli. Og det er fantastisk mykt å deilig, og det som er så bra er at det er akkurat på mitt mestringsnivå
tuji Skrevet 5. juli 2006 #7 Skrevet 5. juli 2006 Det deiligste teppet lager du med lanolinull fra nøstebarn. Legg opp tre masker. Den første masken løftes alltid rett over på den andre pinnen uten å strikke den. Så øker du med en maske (spør mamma ) og strikker ut omgangen. Fortsett slik med å øke en maske i begynnelsen av hver omgang. Det blir en trekant som blir større og større. Når du synes det er passe, gjør du omvendt og feller en maske i begynnelsen av hver omgang. Da smalner trekanten inn igjen. Når det er tre masker igjen feller du av, og voilà! Du har et deilig babyteppe. Bruk litt tykke pinner så det blir luftige masker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå