Netten Skrevet 4. juli 2006 #1 Skrevet 4. juli 2006 Navnet mitt har jo blitt endret automatisk hos folkeregisteret nå etter vielsesattesten og alle papirene er i orden. Men - det jeg lurer på nå er hvordan jeg skal endre det hos andre kontakter? Trodde posten hadde skjema for sånt, men den gang ei. Må jeg ta kpoi av vielsesattetsetn og sende det til alle kontaktet? Det høres jo tungvint ut. Noen som vet?
Malama Skrevet 4. juli 2006 #2 Skrevet 4. juli 2006 (endret) Mange steder kan du vel bare rett og slett gi dem beskjed om det. f.eks banken krever nok dokumentasjon (men de henter gjerne fra folkeregisteret) men bokklubben holder det som regel å bare melde fra via "min side" eller noe sånn. De krever nok ikke oen vigselsattest. Et brev/e-post burde vle gjøre nytten til de fleste, og så heller dokumentere ovenfor de som krever det. Jeg har ikke erfaring med dette selv da, men om et år, så står jeg nok midt oppi det samme som du nå gjør Endret 4. juli 2006 av Malama
Gika Skrevet 5. juli 2006 #3 Skrevet 5. juli 2006 Vi endret navn i januar begge to. Mye skjer, som Malama skriver, automatisk. Banker og andre oppdaterer sine kunderegistre mot folkeregisteret og får endringen derfra så snart den er registrert. Dette kan riktignok ta litt tid, I vårt tilfelle tok det faktisk 3 mnd før folkeregisteret klarte å registrere det nye navnet! Det betyr at hvis vi hadde send melding til f eks banken om nytt navn, så hadde det blitt slettet og det gamle navnet hadde kommet tilbake neste gang de oppdaterte mot folkeregisteret. Tullete, men sant. Ellers tok vi det rett og slett gradvis, og sendte stort sett en mail til de som har fortsatt å bruke feil navn. Det er jo ikke krise hvis det gamle navnet dukker opp i noen sammenhenger en stund. De fleste steder holder det med en mail, mens f. eks. Diners trengte en fax med navneendrings-bekreftelsen som du etterhvert får i posten. Dette er ikke det samme som vigselsattesten, men kommer når navnet er registrert i folkeregisteret. PS Posten har ikke noe med navne-endringer å gjøre, men har tjenester for omaddressering. Hvis du endrer navnet på postkassen din, vil postbudet rett og slett føre opp det nye navnet i det registeret som brukes for sortere posten.
Usikker Skrevet 5. juli 2006 #4 Skrevet 5. juli 2006 Banker og andre oppdaterer sine kunderegistre mot folkeregisteret og får endringen derfra så snart den er registrert. Dette kan riktignok ta litt tid, I vårt tilfelle tok det faktisk 3← Feil - det er kun adresseopplysninger som blir "vasket". Men det skjer også i de flete tilfelle så sjeldent (koster masse penger) at her skal/må/bør kunden gi beskjed så snart som mulig. Navne-endringer må det gis beskjed om! Folk er forøvrig veldig lite flinke til å gi slike meldinger. Jeg jobber i bank - og vi får ganske mange brev i retur hver mnd (for ikke å snakke om de mengdene som kommer i retur ved årsskifte!!!!) Posten noterer på korrekt adresse (såframt omadresseringsperioden ikke er utløpt) og returnerer brevet til banken - som selv må adressere omigjen brevet før det sendes ut på nytt. En jobb som burde vært unødvendig - som koster penger - og som igjen vil føre at gebyrer (blant annet) blir økt............. Og da takker jeg på forhånd for at DU (ja, deg ja) melder adresse-endring til dine kontakter så fort som mulig neste gang det er påkrevet. :bukke:
marsy Skrevet 5. juli 2006 #5 Skrevet 5. juli 2006 Feil - det er kun adresseopplysninger som blir "vasket". Men det skjer også i de flete tilfelle så sjeldent (koster masse penger) at her skal/må/bør kunden gi beskjed så snart som mulig. Navne-endringer må det gis beskjed om! Folk er forøvrig veldig lite flinke til å gi slike meldinger. Jeg jobber i bank - og vi får ganske mange brev i retur hver mnd (for ikke å snakke om de mengdene som kommer i retur ved årsskifte!!!!) Posten noterer på korrekt adresse (såframt omadresseringsperioden ikke er utløpt) og returnerer brevet til banken - som selv må adressere omigjen brevet før det sendes ut på nytt. En jobb som burde vært unødvendig - som koster penger - og som igjen vil føre at gebyrer (blant annet) blir økt............. Og da takker jeg på forhånd for at DU (ja, deg ja) melder adresse-endring til dine kontakter så fort som mulig neste gang det er påkrevet. :bukke: ←
Fjellrypa Skrevet 5. juli 2006 #6 Skrevet 5. juli 2006 Feil - det er kun adresseopplysninger som blir "vasket". ← Så rart at vi fikk mange brev i riktig navn så snart det var oppdatert i folkeregisteret, da! Jeg jobber også med dette, og må nesten få lov til å påpeke at det er mange forskjellige rutiner forskjellige steder rundt dette med oppdatering. Jeg vet om en hel del store aktører i markedet som konsekvent overskriver det kundene har meldt inn med data fra folkeregisteret. Det betyr at å melde inn endring før det kommer i folkeregisteret faktisk ikke har noen hensikt. Oppdateringer mot folkeregisteret skjer også så ofte som ukentlig/annen hver uke en god del steder.
Malama Skrevet 5. juli 2006 #7 Skrevet 5. juli 2006 I min bank, så går jeg bare inn i mine opplysninger i nettbanken og trykker "oppdater mot forleregisteret" når jeg har flyttet (eller endret navn om et år, vil jeg tro) og da kommer det. De tar ikke mot adresseopplysninger på noen annen måte enn nettopp denne, og akspeterer aldri noe annet enn det som er registrert hos foleregisteret, nettopp fordi det BARE er derfra det hentes. Men, når det gjelder flytting, der kommer jeg til å få god erfaring, for vi flytter i august. Navn bytter jeg først neste år, så om jeg bare oppbevarer listen over alle jeg meldte adresseendring til... så husker jeg dem vel neste år
Netten Skrevet 5. juli 2006 Forfatter #8 Skrevet 5. juli 2006 Navnet mitt ble endret ganske fort i nettbankene mine - bare en ukes tid etter bryllupet! Så da har det i alle fall blitt registrert hos folkeregisteret! Nå har jeg sendt en mail til statens vegvesen (førerkort og vognkort) og har bestilt nytt Visakort fra Skandiabanken. Det kommer rett i posten siden det ikke er signatur på det. Har sendt mail til Netcom, strømleverandør og andre - så får vi se hvordan det går! Tviler på at disse krever noen form for dokumentasjon? De sjekker det vel bare opp mot folkeregisteret. Er så utålmodig jeg - har lyst å få alt på stell så fort som mulig!
Elise_ Skrevet 5. juli 2006 #9 Skrevet 5. juli 2006 Og da takker jeg på forhånd for at DU (ja, deg ja) melder adresse-endring til dine kontakter så fort som mulig neste gang det er påkrevet. :bukke: ← Jeg gikk i banken med adresseenringslapp med en gang vi hadde fått de, bare 2-3 dager etter vi hadde flyttet. Mannen sa bare "Nei, vi oppdaterer mot folkeregisteret, så det er ikke nødvendig" så kastet han lappen i en grønn dunk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå