Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest student
Skrevet

Noen som har tatt opp et 500 000 kroners huslån når man har vært student? Ingen egenkapital, men litt sikkerhet i pappas hus....

Tror dere det er mulig? Har 6000 i måneden utbetalt av lånekassa, ser at man kan betale 3000 i måneden ved avbetaling over 20 år.

Ja, jeg veit jeg burde gå i banken og høre, men får ikke gjort det før neste uke, så ville høre litt hva folk her trodde først ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er student, har samboer (som har ca. 350 000 i inntekt), og vi fikk nettopp lån på 1,8 mill... Skal da ha avdragsfrihet frem til jeg er ferdig å studere

Skrevet

Jeg tror absolutt det er mulig hvis du legger dette skikkelig frem for banken! Hvis du skal klare utgiftene, må du også være forberedt på å ta en liten deltidsjobb. Å kun betale renter frem til du er ferdig med studiene (Avdragsfrihet) er også et alternativ. Ikke legg frem saken over telefon, men be om et møte med en kundekonsulent i din filial. Forbered deg godt til møtet og ta med alt du måtte ha av relevant dokumentasjon. Ta også gjerne med deg faren din. Skulle de likevel avslå, kan dere evt. diskutere alternative løsninger, f.eks. at faren din formelt opptar lånet, men at avdragene trekkes fra din konto. Det er selvfølgelig også en mulighet å oppsøke en annen bank. (Postbanken er i øyeblikket den mest "studentvennlige" jeg kjenner til).

Jeg lånte 300.000 til leilighet da jeg var student i 1993 og det er sannsynligvis det lureste jeg noengang har gjort! Den gangen var renten høy og jeg betalte også ca. 3.000 kroner i måneden. Det var ganske mye i 1993, men det gikk helt fint og investeringen bidro bl.a. til økonomisk frihet som jeg fremdeles nyter godt av.

Lykke til!

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Hva er hele kjøpesummen? Det kan da ikke være 500000?

Hehe, nei, den er på 1 million, men venninna mi og jeg tenker å kjøpe sammen, betale halve hver. Betaler jo uansett minst 3000 i husleie når jeg leier leilighet, så det er jo litt bedre å tenke at man faktisk betaler ned på et lån og ikke bare kaster penger ut av vinduet....:)

Gjest, du har jo samboer som tjener mye, det har ikke jeg...:(

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er også student og med deltidsjobb (40%). Jeg fikk avslag på et boliglån på 200.000, med begrunnelse at jeg har for lav inntekt. Hvis man er singel må man ha disponibel inntekt til personlig forbruk på 7500 kr pr måned, hvis man er i parforhold må hver ha disponibelt 4000 kr pr måned. Siden dere skal bo sammen og dele på bokostnader vil nok banken regne dere i samme gruppe som samboere. Du har likevel for liten inntekt, siden studielånet ikke regnes som inntekt, men er et lån. Stipendet er jo ca 2500 pr måned, så hvis du får deg en fast deltidsstilling vil det kunne gå bra. Det at du får sikkerhet i foreldres hus vil også gjøre det lettere.

Gjest LilSweetie
Skrevet

En venninne av meg som er student fikk lån til boligen sin (800 000 om jeg ikke husker feil). Hun har avdragsfritt lån frem til hun skal være ferdig med studiene, så sånn sett skal det gå greit. Men problemet er at etter de årene øker utgiftene veldig.... og da bør man ha fått seg fast jobb. Hvis man blir et år forsinket med studiene, ikke får seg jobb med en gang e.l har man da et problem.....

Synes det virker litt skummelt, jeg :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet

Da kan man jo bare ta seg en ny tur til banken. Har du klart å betjene et avdragsfritt lån i et par år får du nok et år til mens du gjør deg ferdig eller søker jobb. (Banken tjener jo rått på at du betaler en masse renter...)

Gjest gjesta
Skrevet

Min bror er student og han fikk akkurat lån på 1 million for å kjøpe seg enebolig. Han har ingen samboer å dele utgiftene med. Han jobber ved siden av studiene, men har ingen egenkapital. Men han hadde gode utsikter for god inntekt når han er ferdig med studiene (styrmann), og har bare et år igjen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...