Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Noen her som har tatt CT av lungene og øvre del av magen (abdomen)?

Hvordan foregikk det?

Jeg fikk beskjed om at jeg skulle drikke noe kontrastvæske...smaker dette vondt? Og vil jeg kjenne noe rart i magen osv, eller vil det være som å ha vann i magen?

Tar undersøkelsen lang tid?

:sjenert:

Må jeg ha røret over hodet? Jeg har klaustrofobi.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er sikkert litt forskjellige prosedyrer rundt på sykehuseene her i landet, så om det du drikker smaker vondt kan jeg ikke svare på. Det kommer an på hvilken type kontrastmiddel som blir brukt. Kan være at du bare skal drikke 2 liter vann over to timer. Da er det helt vanlig vann, uten noen smakstilsetninger. Vannet hjelper til med å spile ut tarmene, og da er det lettere for legen å skille mellom de ulike typer vev. I tillegg får du kontrastmiddel intravenøst. Radiografen vil legge inn en veneflon enten på håndbaken eller i albuen. Veneflonen kobles til en sprøyte som sender kontrastmiddelet inn i blodårene dine. Idet denne kontrasten går inn, kan du få en metallaktig smak i munnen, og du kan få en varmefølelse i halsen og ned mot lysken. Dette er helt normalt, og det går over i løpet av noen sekunder. Ct-maskinen ser ut som en smultring, og hullet i midten er ganske romslig. Bare gi beskjed til radiografen at du har klaus, det går som regel helt glimrende. Selve billedtagningen tar bare to-tre minutter, så er du ferdig. Etterpå kan det være at du må vente en halvtime på gangen før du går hjem. Dette er i tilfelle du blir uvel av kontrastmiddelet. Det er sjelden man blir det, men hvis det skjer så er det bedre man sitter på venterommet enn på bussen hjem.

Lykke til :) .

Gjest Gjest
Skrevet
Noen her som har tatt CT av lungene og øvre del av magen (abdomen)?

Hvordan foregikk det?

Jeg fikk beskjed om at jeg skulle drikke noe kontrastvæske...smaker dette vondt? Og vil jeg kjenne noe rart i magen osv, eller vil det være som å ha vann i magen?

Tar undersøkelsen lang tid?

:sjenert:

Må jeg ha røret over hodet? Jeg har klaustrofobi.

Kontrastvæsken man drikker smaker lakris/anis og er helt blank,ser ut som vann. Noen synes det er kvalmende, andre synes det er helt ok. Man kan be om å få blandet kontrastvæsken i saft, da smaker det mindre. Man kan i etterkant få løs mage/diare pga kontrasten.

CT-maskinen er åpen i begge ender så man blir ikke "innestengt" i maskinen, og man blir heller ikke liggende "inni" maskinen. Radiografen følger med deg hele tiden.

Undersøkelsen tar ikke lang tid, bare noen minutter. Du får en veneflon i en blodåre armen/albuen (et lite plastrør), du kjøres fram og tilbake gjennom maskinen og får beskjed om å holde pusten, du får kontrast i veneflonen, det tas bilder og du er ferdig!

Som nevnt må man ofte vente litt på venterommet etterpå, en liten halvtime, bare for sikkerthets skyld. Det er svært svært få som blir dårlig av kontrastvæsken.

Er du redd/usikker på hva som skal skje, si i fra til radiografen, så kan hun/han forklare deg hva som skal skje og ta det roligere! Lykke til! :)

Hilsen radiografstudent!

Gjest Gjest
Skrevet

Hva kan sånn ct vise egentlig? Kan det vise lungesykdommer? Eller kun svulster og str. på organene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...