Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #1 Skrevet 4. juli 2006 Tyskland er jo veldig aktuellt nå, men hva slags syn har du egentlig på Tyskland og tyskere? Hva forbinder du med tysk, tyskere og Tyskland?
Amalie_85 Skrevet 4. juli 2006 #2 Skrevet 4. juli 2006 Jeg har nettopp vært i Tyskland på ferie. Syns det var kjempe fint jeg. Bortsett fra at det ikke gikk ant å snakke med dem. Jeg kan ikke tysk og de kan ikke engelsk. Så vi hadde mange problemer med å forklare oss når vi skulle ting. Men det gikk greit. Har ikke noe imot dem hvertfall. Syns bare de er sta som ikke vil lære seg engelsk. De som vi klarte å kommunikasere med var veldig hyggelige
Gjest splæsj Skrevet 4. juli 2006 #3 Skrevet 4. juli 2006 Mange over 30 snakker ikke/vil ikke snakke engelsk. Temmelig lik kultur som i norden. Bare enda mer høflige. (min erfaring)
Gjest gjesta Skrevet 4. juli 2006 #5 Skrevet 4. juli 2006 Jeg bor i Tyskland og er enig i at det Amalie og G.Sky sier om at mange ikke snakker engelsk. Jeg snakker selvfølgelig tysk, men når jeg får besøk fra Norge er det ofte et lite problem. Jeg tror det har mye å gjøre med at alle filmer er på tysk. Jeg var god i engelsk før jeg flyttet hit, men nå merker jeg at jeg nesten aldri bruker engelsken lenger. Undervisningen her nede er også helt anneledes. Med et tredelt skolesystem fra femteklasse (stort sett), er det ikke alle som lærer så mye engelsk. Og de "beste" (dvs. gymnasiastene) har veldig mye litteratur, men lite engelsk som passer i hverdagslivet. Ellers er tyskere som folk flest; forskjellige. Jeg kjenner mange veldig hyggelige og imøtekommende, men også en del reserverte. Den størte forskjellen er kanskje i forskjellen vennlighet og høflighet. I Norge er disse ofte det samme, mens her er kan man godt være høflig uten å være vennlig. Bare tenk på "Beamten" (som har et frynsete rykte også i Tyskland ), offentlige tjenestemenn. De er som regel veldig høflige i ordbruken, men ofte uvennlige og uhjelpsomme. Men sist møtte jeg et vennlig eksemplar av arten! Tyskere har hatt problemer med patriotisme siden annen verdenkrig. Derfor er det spennende å se forandringen som har inntruffet nå under VM. Jeg er spent på hvordan det utvikler seg framover.
Gjest Lovegeckos Skrevet 4. juli 2006 #6 Skrevet 4. juli 2006 Jeg tenker på dem som det motsatte av ydmyke..... Klarer ikke tenke på hva det heter, hvis det finnes et ord for det... Hjernen min har forlatt meg
Arkana Skrevet 4. juli 2006 #7 Skrevet 4. juli 2006 Jeg må innrømme at når jeg tenker på Tyskland er det andre verdenskrig som først kommer i tankene mine. Deretter tenker jeg nok på at de snakker et av de styggeste språkene jeg vet om, diverse bilmerker, at tyskere er opptatt av effektivitet og at det de produserer skal være praktisk, og så tenker jeg på overvektige turister med shorts, flerfargede skjorter og med kamera hengende over magen og som andre har nevnt over her, at de snakker dårlig engelsk.
Arkana Skrevet 4. juli 2006 #8 Skrevet 4. juli 2006 Jeg tenker på dem som det motsatte av ydmyke..... Klarer ikke tenke på hva det heter, hvis det finnes et ord for det... Hjernen min har forlatt meg ← Arrogant?
Gjest Gjesta Skrevet 4. juli 2006 #9 Skrevet 4. juli 2006 Tyskland er et stort og viktig europeisk land. Tyskland er et land der jeg har mange gode kolleger og venner. Tyskland er et land jeg har vært mye i og skal tilbake til mange ganger. Tyskland er et land med fascinerende forskjeller mellom øst og vest, og ikke minst (dog mer overraskende for oss ignorante nordmenn) mellom nord og sør.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå