Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #1 Skrevet 4. juli 2006 Jeg har en sak (studielån) hos SI, det ser ut som de har tatt utlegg i bankkontoen min. Er det noen som vet hva som skjer videre? Er pengene tatt, eller er beløpet sperret og kontoen må tvangsselges? Noen som vet om det kommer gebyrer ved tvangssalg? Og vil jeg få betalingsanmerkning når SI har tatt utlegg i kontoen? Jeg har ellers trekk i lønn og det har jeg ikke fått anmerkning for, men det blir kanskje annerledes nå?
Leo Skrevet 4. juli 2006 #2 Skrevet 4. juli 2006 Er det kun studielånet du har misligholdt? I så fall er det litt rart at de gjennomfører utleggsforretning og tar utlegg i bankkontoen din når du allerede har trekk i lønn. Nå vet jeg ikke om lønnstrekket ditt er basert på en "frivillig" avtale eller om det er et resultat av en tidligere utleggsforretning. I det første tilfellet, får du helt sikkert ikke betalingsanmerkning. Slik jeg imidlertid har forstått det gir utleggsforretninger gjennomført av SI selv ikke betalingsanmerkninger, men de har mulighet for å overføre sakene til den lokale namsmannen (Som regel saker hvor det er aktuellt å ta utlegg i fast eiendom og verdigjenstander) og slike utleggsforretninger gir normalt betalingsanmerkning. En konto selges jo uansett ikke, men pengene kan bli krevd overført til SI. Jeg ville ha ringt SI umiddelbart og spurt! De er faktisk ganske forståelsesfulle, hyggelige og hjelpsomme! Jeg har jobbet en del med slike saker og vært i kontakt med dem mange, mange ganger. (Det gjelder for øvrig også namsmydighetene rundt omkring. Tar man en telefon i stedet for å stikke hodet i sanden, hjelper de faktisk så godt de kan!)
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #3 Skrevet 4. juli 2006 Jeg ville ha ringt SI umiddelbart og spurt! De er faktisk ganske forståelsesfulle, hyggelige og hjelpsomme! Jeg har jobbet en del med slike saker og vært i kontakt med dem mange, mange ganger. (Det gjelder for øvrig også namsmydighetene rundt omkring. Tar man en telefon i stedet for å stikke hodet i sanden, hjelper de faktisk så godt de kan!) ← De man snakker med i telefonen er ofte hyggelige, ja, men når man får sakspapirene er de firkanta som få Neida. Det er veldig lurt å sjekke opp med SI så fort som mulig.
Leo Skrevet 4. juli 2006 #4 Skrevet 4. juli 2006 De man snakker med i telefonen er ofte hyggelige, ja, men når man får sakspapirene er de firkanta som få Neida. Det er veldig lurt å sjekke opp med SI så fort som mulig. ← Det de sender ut kan ofte skremme vannet av hvem som helst, men det er vel også hensikten; Enten betaler folk eller så tar de kontakt. Etter min mening, kan det imidlertid ha den effekten at folk gir fullstendig opp og stikker hodet langt ned i sanden når det gjelder alt som har med økonomi å gjøre og dermed havner enda lenger ut i uføret. En ulykke kommer som kjent sjelden alene og når man får krav fra SI, er det som regel også andre personlige og/eller økonomiske problemer ute og går. Jeg ser m.a.o. ikke bort fra at de kan bidra til å skape gjeldsofre. SI's virksomhet her basert på et hav av lover og forskrifter som er til dels vanskelig tilgjengelig for folk uten spesiell kompetanse og jeg synes godt de kunne ha lagt ved litt informasjon om de rettighetene folk faktisk har når de sender ut "skremselspropagandaen" sin. Uansett er de som nevnt stort stort sett samarbeidsvillige og kan tøye strikken temmelig langt også i forhold til lover og regler, hvis man selv (Evt. en man har gitt fullmakt. Det kan faktisk ofte være lurt). tar kontakt så tidlig som mulig i prosessen.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #5 Skrevet 4. juli 2006 Jeg har ikke peiling på sånt, men jeg fant dette på SI sine sider: "Dersom SI har tatt pant i din bankkonto - må hele kravet betales for å slippe tvangssalg. Vi oppfordrer deg til å sende oss fullmakt til å få overført sperret beløp fra din konto for å slippe omkostninger ved tvangssalg (pr 01.01.05 kr 2619,00)." Og "Utlegg i formuesgoder registreres i offentlige registre. Det fører til betalingsanmerkning. Trekk i lønn og trygd blir ikke registrert."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå