Gå til innhold

katten har fått en kul der flåtten satt

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Så var flåttsesongen i gang :(

Fant årets første flått på pusen i går, fjernet den med et sånt minikubein, veldig greit.

I dag morges oppdaget jeg at katten har fått en diger kul der flåtten satt. Hadde ikke noe desinfiserende jeg kunne vaske med heller. (Har kjøpt i dag.)

Er det noe jeg bør bekymre meg for? Skal å kjøpe flåttmiddel hos dyrlegen i ettermiddag og har tenkt å spørre der, men jeg er litt utålmodig, det gjelder tross alt min beste venn :)

Endret av pulverheksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Det kan visst være litt kjipt med byller, i hvert fall hvis det er et litt dypt sår, for det går betennelse på nytt og på nytt så det ikke gror, mens sårområdet blir dypere og større for hver gang. Vi var akkurat hos dyrlegen pga et slikt dypt bittsår (kattetann... møkkaløskatt i nabolaget) - det er infeksjon i det og det har sikkert vært en tett byll. Spør dyrlegen, og hun vil sikkert råde dere til å følge med og prøve å lage hull på den. Det kan også hende hun anbefaler en antibiotikakur, det får vår nå i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok jeg ville ringt vetrinær. Pusen min fikk ingen kul da jeg dro ut en flått i fjor. I år har jeg forøvrig kjøpt flåttmiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er helt normalt. Blir sånn der flåtten har fått lov til å fylle seg med litt blod. Altså ingen fare. :)

Voldsomt flåttår i år forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund og tok opp problemet med flått da jeg likevel var hos veterinæren i slutten av uken som gikk. Vi bor på indre Østlandet og sjansen for at flåtten her er bærer av mikroorganismer som kan føre til sykdom er forsvinnende liten. Siden ingen medikamenter er helt uten bivirkninger, mente han at det her er større fare forbundet med å ty til forebyggende medikamenter enn å la det være. Befinner man seg på Sørlandet eller langs kysten av Syd-Sverige er imidlertid situasjonen annerledes og det kan være lurt å forebygge. Flått er imidlertid ekle skapninger, så jeg har funnet ut at det hjelper å blande hvitløk i hundefôret i flåttsesongen.

Hvis det blir sittende igjen noe når man fjerner flåtten, blir det ofte en liten betennelse som kjennes ut som en kul. Går som regel over etter noen dager og er helt ufarlig så lenge dyret ellers er friskt.

Jeg har forresten funnet ut at den mest effektive måten å fjerne flått på er å dryppe et par dråper cognac (Fungerer av en eller annen grunn ikke med vodka eller annet brennevin) på den. Da slipper den taket selv i løpet av ett minutt eller to og man får garantert med hele og slipper en evt. betennelsesreaksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Dyrlegen sa det var helt normalt med en liten reaksjon på bittstedet. Og at vi burde følge litt med, for det kunne en sjelden gang bli en infeksjon.

Til Leo, det er sikkert mye lettere å gi hvitløk til hunder enn katter, pusen min er så kresen at han ikke spiser fisk kokt dagen før engang, og bare det er antydning til at noe lukter så furter han under sofaen...

Tror du jeg bare kan gni det på potene, eller vil det svi? Har nemlig også hørt at hvitløk hjelper litt forbyggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til Leo, det er sikkert mye lettere å gi hvitløk til hunder enn katter, pusen min er så kresen at han ikke spiser fisk kokt dagen før engang, og bare det er antydning til at noe lukter så furter han under sofaen...

Tror du jeg bare kan gni det på potene, eller vil det svi? Har nemlig også hørt at hvitløk hjelper litt forbyggende.

Hunden min er også en svært kresen liten sak, så jeg pleier å blande hvitløken i litt leverpostei eller noe annet som han liker veldig godt.

Kan imidlertid ikke se at det skal være noe problem å gni litt hvitløk på selve katten bortsett fra at en katt sannsynligvis vil gjøre alt den kan for å slikke det vekk på de stedene den kommer til. Hvitløk svir jo ikke hvis du selv får det på huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kan imidlertid ikke se at det skal være noe problem å gni litt hvitløk på selve katten
Er du kineser?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...