Gjest gjesta Skrevet 4. juli 2006 #1 Del Skrevet 4. juli 2006 Det er mye rart en byjente skal lure på..... ....disse høyballene...... Tørkes høyet HELT før de pakkes inn i de berømte traktoreggene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missbumblebee Skrevet 4. juli 2006 #2 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Det er mye rart en byjente skal lure på..... ....disse høyballene...... Tørkes høyet HELT før de pakkes inn i de berømte traktoreggene? ← Hehe, nei de tørkes ikke de som blir pakket inn i plastikk, de som blir laget som små firkant-baller derimot de må tørkes helt, ellers kan de gå varme (dvs at de begynner en gjeringsprosses som ødelegger høyet og som kan føre til brann) Det høyet som blir laget i sånne store runde plastsaker er en form for silohøy, altså det er vått ennå. Endret 4. juli 2006 av Missbumblebee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 4. juli 2006 #3 Del Skrevet 4. juli 2006 Jeg trodde alltid det var DIGRE marshmallows da jeg var liten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missbumblebee Skrevet 4. juli 2006 #4 Del Skrevet 4. juli 2006 Jeg trodde alltid det var DIGRE marshmallows da jeg var liten! ← Så bra!! Hehe, det hadde vært DIGG!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 4. juli 2006 #5 Del Skrevet 4. juli 2006 Da var det som jeg trodde. På bilturen nordover ble jeg nemlig så nyskjerrig på dette. Vi så alt fra traktoregg, til høy som ble hesjet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 4. juli 2006 #6 Del Skrevet 4. juli 2006 Jeg trodde alltid det var DIGRE marshmallows da jeg var liten! ← Trodde ikke disse traktoreggene hadde eksistert såååå lenge jeg da men..... :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. juli 2006 #7 Del Skrevet 4. juli 2006 Trodde ikke disse traktoreggene hadde eksistert såååå lenge jeg da men..... :klø: ← Du må huske at Towlie er bare barnet fortsatt På rundballene (som er det egentlige navnet på "traktoregg") brukes forøvrig syre forå få gresset til å holde seg friskt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 4. juli 2006 #8 Del Skrevet 4. juli 2006 jeg er pedofilibytte på 20 år ja! Også de som står ute på åkrene, litt høye, de trodde jeg var mekaniske giraffer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #9 Del Skrevet 4. juli 2006 jeg er pedofilibytte på 20 år ja! Også de som står ute på åkrene, litt høye, de trodde jeg var mekaniske giraffer! ← Fôrhøstere? Det er sjiraffer på jobb. Traktoreggene er kusoveposer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missbumblebee Skrevet 4. juli 2006 #10 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) På rundballene (som er det egentlige navnet på "traktoregg") brukes forøvrig syre forå få gresset til å holde seg friskt. ← Det gjør de ikke når de lager høyballer på jordet til mamma.... Der er det gjeringsprosessen inne i plasten som gjør at det ligner silo... Endret 4. juli 2006 av Missbumblebee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viviwoom Skrevet 4. juli 2006 #11 Del Skrevet 4. juli 2006 Jeg trodde alltid det var DIGRE marshmallows da jeg var liten! ← Jamen, de er jo det. Helt sant, altså. Bare smak på en, så skal du se Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. juli 2006 #12 Del Skrevet 4. juli 2006 Det gjør de ikke når de lager høyballer på jordet til mamma.... Der er det gjeringsprosessen inne i plasten som gjør at det ligner silo... ← Helt sikker? Jeg er ingen ekspert altså, men rundballesilo og vanlig silo lukter i alle fall helt likt, og det er jo syra som lukter i vanlig silo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 4. juli 2006 #13 Del Skrevet 4. juli 2006 Nå har jeg googlet litt, og det ser ut til at det lages rundballer både med og uten syre. Så da lærte jeg noe nytt i dag også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #14 Del Skrevet 4. juli 2006 Vi forer hest på noe som kalles ensilage ("ensilasj"). Det er gress som er tørket til ca 70 %, dvs 30% resterende vanninnhold. Så pakkes det i store baller i mange lag plast. De siste 30% vann sørger for en sakte gjæring, og når ensilagen åpnes, lukter det svakt syrlig (lukter godt). Hestene elsker det. Jeg synes vanlig silofor stinker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 4. juli 2006 #15 Del Skrevet 4. juli 2006 Traktoregg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå