Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #21 Skrevet 8. juli 2006 Mor Theresa og Ghandi var altruister, i hvert fall. Skjønner ikke trådstarters trang til å hevde at vi alle kun handler utifra forskjellige egoismer. Jeg er ikke enig der.
Gjest Gjest Skrevet 8. juli 2006 #22 Skrevet 8. juli 2006 Nei, jeg mener ikke at man er egoistiske. Jeg mener at man ikke er altruistiske. Ser du forskjellen? ← :klø: Når du ikke er egoistisk da er du jo altruistisk, i de eksemplene du har sitert. Ser du ikke forskjellen?
Gjest Miloine Skrevet 8. juli 2006 #23 Skrevet 8. juli 2006 Nei, jeg mener ikke at man er egoistiske. Jeg mener at man ikke er altruistiske. Ser du forskjellen? ← Om man ikke er egoistisk og ikke altruistisk Hva er man da? :klø: Kan du forklare meg det? Ta utgangspunkt i det innlegget mitt jeg skrev før dette!
Gjest Miloine Skrevet 8. juli 2006 #24 Skrevet 8. juli 2006 Jeg må si også at jeg på en måte forstår hva du mener, men du la det fram på en merkelig og klomsete måte Mennesker er stort sett egoistiske, men vi er sammtidig medmennskelige! Vi gjør gode gjerninger for å lette på vår samvittighet! Hvis jeg ikke hadde gitt penger til den tiggeren, ville jeg kanskje hatt dårlig samvittighet fordi han da kanskje hadde sultet o.l. Hvis jeg stod å så på at et menneske holdt på å drukne uten å prøve å hjelp, ville jeg hatt dårlig samvittighet resten av livet. Kanskje en handling jeg kommer på der vi mennesker er altruistisk! Hvis jeg og barnet mitt står forran en "bøddel" som gir meg et valg! "enten så skyter jeg deg eller så skyter jeg sønnen din" Som forelder svarer vi: "da skyter du meg, og lar barnet gå fri" Jeg skrev KANSKJE en altruistisk handling, fordi egentlig så er vi ikke det heller i denne sammenhengen! Hvis jeg lar sønnen min stå å se på at jeg som er hans mor blir skutt ned å drept forran øynene på sønnen min, vet jeg at sønnen min må leve med traumer resten av livet, samt leve videre uten mor! Så da er vel egentlig ikke det heller en altruistisk handling Men det er veldig nært en altruistisk handling, men allikevel en egoistisk handling! Har jeg forstått deg rett nå trådstarter? Du har stilt et vanskelig spørsmål og det skal du ha skryt for faktisk!
Gjest Lovegeckos Skrevet 8. juli 2006 #25 Skrevet 8. juli 2006 Det er et bra tema å diskutere om man vil provosere litt og få igang en samtale:kgblunk: Jeg har diskutert temaet flere enn en gang med min vennegjeng. Og det skaper alltid ivrig debatt. Alle mennesker gjør det de gjør for å tilfredsstille et eller annet behov hos seg selv. Selv de beste menneskene som gir livet sitt til å hjelpe andre, gjør det for å tilfredsstille seg selv, ved å få god samvittighet, selvtillig, osv. At vi gjør alt vi gjør for å på en eller annen måte tilfredsstille oss selv er ikke til å komme bort i fra. Ondskap vil jeg si er når man velger å tilfredsstille seg selv på måter som kan påvirke andre negativt. Det å være god er å tilfredsstille seg selv uten å på noen som helst måte gjøre så andre dras ned. Gjerne til og med gjøre det på en måte så andre dras opp. Det typiske eksempelet er at de aller fleste vil jo ofre alt for barna sine, men som Miloine er inne på så kunne iallefall ikke jeg ha levd med meg selv om jeg hadde et valg om å redde barna mine men valgte å overleve selv. Det ville IKKE ha vært det beste valget for meg, så jeg ville ha valgt hva som var best for meg. Videre tror jeg vi mennesker har en iboende beskyttelse ovenfor våre egene gen, i mine barn vil mine gener overleve.. Jeg er enig Miloine, det er klomsete formulert av meg, fordi temaet er ganske kompleks. (Også er jeg blond )
Gjest Miloine Skrevet 8. juli 2006 #26 Skrevet 8. juli 2006 Det er et bra tema å diskutere om man vil provosere litt og få igang en samtale:kgblunk: Jeg har diskutert temaet flere enn en gang med min vennegjeng. Og det skaper alltid ivrig debatt. Alle mennesker gjør det de gjør for å tilfredsstille et eller annet behov hos seg selv. Selv de beste menneskene som gir livet sitt til å hjelpe andre, gjør det for å tilfredsstille seg selv, ved å få god samvittighet, selvtillig, osv. At vi gjør alt vi gjør for å på en eller annen måte tilfredsstille oss selv er ikke til å komme bort i fra. Ondskap vil jeg si er når man velger å tilfredsstille seg selv på måter som kan påvirke andre negativt. Det å være god er å tilfredsstille seg selv uten å på noen som helst måte gjøre så andre dras ned. Gjerne til og med gjøre det på en måte så andre dras opp. Det typiske eksempelet er at de aller fleste vil jo ofre alt for barna sine, men som Miloine er inne på så kunne iallefall ikke jeg ha levd med meg selv om jeg hadde et valg om å redde barna mine men valgte å overleve selv. Det ville IKKE ha vært det beste valget for meg, så jeg ville ha valgt hva som var best for meg. Videre tror jeg vi mennesker har en iboende beskyttelse ovenfor våre egene gen, i mine barn vil mine gener overleve.. Jeg er enig Miloine, det er klomsete formulert av meg, fordi temaet er ganske kompleks. (Også er jeg blond ) ← Jeg er kinderegg (blond innvendig og brunette) Tok litt tid før jeg skjønte hva du mente, men jeg skjønner det nå! Da har jeg altså forstått deg rett og sier meg enig med deg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå