sissy1 Skrevet 3. juli 2006 #1 Skrevet 3. juli 2006 heisann..datteren min er 3 1/2 år,og går uten bleie om dagen men ho sier ikke i fra at ho skal på do.?selv om eg maser på ho flere ganger om dagen..ho berre tisser seg ut,og når ho har gjort det so skal ho på do?men det er ikke så lenge siden ho sluttet med bleie om dage var vel i beg på mai..men det er det at ho ikke gir beskjed at ho skal på do før uhellet har skjedd?noen tips?
Rannva Skrevet 3. juli 2006 #2 Skrevet 3. juli 2006 Da er hun kanskje ikke klar for å slutte..? Hvorfor har hun gått uten bleie så lenge dersom hun bare tisser seg ut? :klø: Trodde det var vanlig å gå med tørre bleier en stund før en fjernet dem..? Har bare en datter på 2 selv, så jeg har ingen erfaring selv..
sissy1 Skrevet 3. juli 2006 Forfatter #3 Skrevet 3. juli 2006 Da er hun kanskje ikke klar for å slutte..? Hvorfor har hun gått uten bleie så lenge dersom hun bare tisser seg ut? :klø: Trodde det var vanlig å gå med tørre bleier en stund før en fjernet dem..? Har bare en datter på 2 selv, så jeg har ingen erfaring selv.. ← nei eg har liksom hørt på andre siden ungene deres sluttet med bleie rundt samme alder?og så tenkte eg at det var ein fin anledning til og slutte med bleie nå som det er sommer osv..men det er kanskje for tidleg for henne ennda da?men ho sier selv at ho vil gå uten bleie om dagen da?men kanskje ho skal gå litt mer med bleie om dagen og da?
Rannva Skrevet 3. juli 2006 #4 Skrevet 3. juli 2006 For å slippe så mye vask ville jeg fortalt henne at hun får gå uten bleie når hun har hatt et visst antall dager i strekk med tørr bleie. Du kan jo henge opp en lapp der hun får et klistremerke for hver tørre dag eller noe sånt?
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #5 Skrevet 4. juli 2006 Det høres ikke ut som om ho er klar for å slutte med bleie. Du må huske på at det er et lite nederlag for jenta di at ho stadig tisser i trusa også... Svekker selvtilliten.. Ta på bleia igjen, med et smil. Ikke lag noe nummer ut av det at ho ikke er klar. Enkelte barn trenger bare litt tid. Det beste er at de selv ønsker å slutte. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #6 Skrevet 4. juli 2006 jeg har en datter på 3,5 år som jeg prøver å få slutte med bleier,vi har snakket lenge om det før påske og da måtte vi spørre henne om hun ville på do,da gikk hun,men ikke ellers og rett etter påske gikk hun uten bleie hjemme,men tisset seg ut,vi jobbet med henne,men nå etter en del do mas og klistremerker(brydde seg ikke om klistremerker før,men nå er det visst gøyt) virker det som om har skjønt hva vi har mast om,hun går på do og tisser,men den bæsjen er ikke lett å få henne til å gjøre i do,den kommer i bleien, hun bruker bleie om natten og når vi går ut,får vi må prøve oss frem, hun er klar får å slutte nå, ditt barn høres ut som min datter i begynnelsen,det tar tid.......stå på så går det ett lys opp får henne. sommer er en fin tid å prøve å få det til på.
Gjest EvaL Skrevet 4. juli 2006 #7 Skrevet 4. juli 2006 Bleieavvenningen skal ikke ta så langt tid på et barn i hennes alder, det er derfor mye som tyder på at hun ikke er moden nok til å slutte med bleier enda. I hvert fall ikke psykisk. At hun gir inntrykk for å ville være uten bleie er kanskje fordi hun vet at du forventer at hun skal aggere slik? Jeg ville ha gjort som mange andre har foreslått, ta på bleie igjen uten noen kommentarer, og la det hele bero en stund til. Ikke nevn bleieslutt eller tisse på do med et ord, så skal du se at det ikke er lenge til hun selv bestemmer seg for å slutte med bleier og da skjer det uten særlig uhell av noe slag :o)
sissy1 Skrevet 4. juli 2006 Forfatter #8 Skrevet 4. juli 2006 Bleieavvenningen skal ikke ta så langt tid på et barn i hennes alder, det er derfor mye som tyder på at hun ikke er moden nok til å slutte med bleier enda. I hvert fall ikke psykisk. At hun gir inntrykk for å ville være uten bleie er kanskje fordi hun vet at du forventer at hun skal aggere slik? Jeg ville ha gjort som mange andre har foreslått, ta på bleie igjen uten noen kommentarer, og la det hele bero en stund til. Ikke nevn bleieslutt eller tisse på do med et ord, så skal du se at det ikke er lenge til hun selv bestemmer seg for å slutte med bleier og da skjer det uten særlig uhell av noe slag :o) ← Ja tusen takk for fine forslag det er ikke så enkelt for henne stakkars og slutte med bleie visst eg hele tiden skal mase på ho om det..?så ho får gå litt mer med bleie og gi det litt mer tid..familien min maser på meg at ho må slutte med bleie nå når ho er så gammel men det er jo ikke så enkelt det når ho ikke er klar for det selv..?
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #9 Skrevet 4. juli 2006 Ja tusen takk for fine forslag det er ikke så enkelt for henne stakkars og slutte med bleie visst eg hele tiden skal mase på ho om det..?så ho får gå litt mer med bleie og gi det litt mer tid..familien min maser på meg at ho må slutte med bleie nå når ho er så gammel men det er jo ikke så enkelt det når ho ikke er klar for det selv..? ← Syns du bare skal si til familien din at du virkelig har forsøkt å få henne pottetrent, men at det ikke har ført frem. Si at barnehagen eller helsesøster nå har rådet deg til å la det hele bero og fortsette med bleier på henne. At mer mas om bleieslutt bare vil medføre at hun låser seg helt, og at det kan medføre at hun vil måtte gå med bleier enda lenger. Barn er forskjellige og det er slettes ikke unormalt at en del barn bruker bleier til rundt 4 års alder. Så bleie i vei med god samvittighet dere
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #10 Skrevet 5. juli 2006 For å slippe så mye vask ville jeg fortalt henne at hun får gå uten bleie når hun har hatt et visst antall dager i strekk med tørr bleie. Du kan jo henge opp en lapp der hun får et klistremerke for hver tørre dag eller noe sånt? ← ikke for å være ekkel men jeg har aldri hørt noe så tåpelig. rpøv å fortelle en tre år gammel jente at du må ikke tisse deg ut fordi mamma ikke orker å vaske klær. holder på me å slutte me bleie sjøl til min datter på 3,5 år erfaring tilsier at har ungen bleie på så er oddsen for at ungen komer til å tisse å bæsje i bleia rimeli stor. hele poenget me å ta i fra dem bleia er jo nettopp det at kommer det tiss å diverse i buksa så er ikke dette like behagelig som når det kommer i bleia som fortsatt føles like tørr. du kan jo selv teste ut dette ved å gå uten bind når du har mensen å se akkurat hvor behagelig det er
MAcy Skrevet 5. juli 2006 #11 Skrevet 5. juli 2006 Hei samboeren min har en sønn på 2 år og 9 mnd. Og i mai i år begynte vi å la han gå uten bleie på dag tid, gikk hele dagen å maste om at han måtte på do og så var vi å prøvde. gikk veldig greit med tissingen. sluttet med bleie på natta nokså like etterpå. men da han var hos dagmammaen hadde han bleie på oga ho hadde mange å se etter... litt dårlig men det var helst de første tp-tre ukene. Det var mye vanskligere med bæsjingen for han nektet å gå på do i dager. men nå trykket ble for stor gikk han jo på do da, men var fordi han måtte og ikke fordi han ville... Problemet var vel egentlig at når han var hos mora (har han 50/50) gikk hun ikke med han på do når han klaget over vondt i magen, som en følge av at han måtte på do men ho gav han ei bleie å drite i i stede. Det var rimelig vanskelig for oss å få han til å gå på do når han skjønte at ved å grine litt fikk han bleie. men nå har han vært bleie fri i over 1 og en halv mnd og bare hatt tre uhel. 2 om natta, den ene ganga var vi i bursdag på kvelden og ungene proppet i seg av brus, pølse og kaker, og da tisset han på sdeg selv om han hadde vært på do på kvelden, den andre gangen var på sanktans da svigers fylte opp koppen hans hver gang den var tom med alt mulig godt å drikke, drakk sikkert 1 liter fra 5 til 10, var jo på do flere ganger men hadde uhel om natta. hadde uhel ei gang på dagen også men det var som følge av at vi var i bursdagselskap med hele familien og ungen var rundt forbi og da var det så gøy at han ikke klarte å holde seg og kom ikke å sa i fra før han holdt på, fikk just ned buksene så kom de ut framme og bak... litt flaut for han men føler at han har vært veldig flink. De uhellene han har hatt har vært ved spåesielle tilfeller og i det daglige har det gått helt hundre. vi er litt strenge på at vi ikke drikker så mye før vi legger oss og i timene før og han går alltid på do før legge tid. sommeren er den perfekte tiden å slutte på så stå på og la jenta gå uten bleie ute, lett å dra ned buksene. tå heller å vakse litt mer.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #12 Skrevet 6. juli 2006 erfaring tilsier at har ungen bleie på så er oddsen for at ungen komer til å tisse å bæsje i bleia rimeli stor. hele poenget me å ta i fra dem bleia er jo nettopp det at kommer det tiss å diverse i buksa så er ikke dette like behagelig som når det kommer i bleia som fortsatt føles like tørr.← Poenget er at dersom barnet konsekvent velger å tisse i bleien fremfor å få på do, ja da er ikke dette barnet modent nok til å slutte med bleier heller. Barnet har kanskje fysisk kontroll ja, men psykisk er det ikke modent nok, og det psykiske aspektet er like viktig når det gjelder bleieslutt. Et annet poeng er at det ikke er nødvendig med ukesvis med tissing og bæsjing i buksa for at barnet skal oppleve det som negativt. Igjen, skjer dette hyppig er det bare et nytt tegn på at barnet ikke er modent for bleieslutt. Noen uhell må man selvsagt renge med, men dersom man må kjøre en linje der barnet skal oppleve ubehag for å få det til å forstå at det er bedre å tisse å bæsje på do, ja da har man rett og slett startet pottetreningen for tidlig. Et barn som har fysisk kontroll og som er psykisk modent og klar for å slutte med bleier, vil nemlig ønske å gå på potte/do og tisser da ikke i bleien med vilje av bekvemmlighetsgrunner. Hun/han ønsker å jo slutte med bleiene og vet at jo det kun kan skje dersom hun/han tisser på do. Ikke gjør barna til noen små vesen som ikke er i stand til å tenke da, for de skjønner nemlig langt mer enn du tror.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå