Gå til innhold

Boikotting av Coca Cola

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Jeg har les flere steder på nettet at en del boikotter Coca Cola.

Grunnen de kommer med er at de sier at coca cola bruker slavearbeidere, de stjeler vann fra fattige folk slik at dem dør, de støtter rasisme, og sier rett og slett at de står for det onde i verden. Det er bare noe av det jeg har hørt.

Har lest om det å en del forum, mange av de er 13-15 år, sikkert noen voksne også. Noe av informasjon har de fra anti coca cola sider

Jeg lurer på om noe av det er sant? Selv har jeg store problemer med å tro det fordi jeg ikke finner noe av det på nettet.

Her står det en del fakta om http://www.cocacola.no/page2-3.jsp

de motbesiser en del av ryktene. Har selv vist det til folk, men de blåser det vekk og sier at coca cola lyver for å redde seg selv.

Har noen av dere hørt noe om dette? Stemmer noen av ryktene?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet
Her står det en del fakta om http://www.cocacola.no/page2-3.jsp

de motbesiser en del av ryktene.

Det er vel ikke så overraskende at CC forsøker å gi et helt annet bilde av saken enn en del av ryktene/påstandene som har versert. Skal du gjøre deg opp en mening om slike ting, tror jeg det beste du kan gjøre er å lese begge/alle siders versjon av saken - ikke bare lese selskapets egne nettsider (som garantert er farget noe rosenrødt).

Her er litt mer lesestoff, uten at jeg sier det er sannheten. Bare en annen side.

CC i India, sett fra den andre siden: http://www.corpwatch.org/article.php?id=7508

Var det kokain i Cola før? http://www.snopes.com/cokelore/cocaine.asp

Noen hevder sågar at de gjør det i dag....: http://www.hightimes.com/ht/news/content.php?bid=824&aid=24

Barnearbeidere? http://www.organicconsumers.org/corp/coke061304.cfm

Selv drikker jeg ikke cola, men det er fordi jeg ikke liker smaken. Men jeg må innrømme at jeg har blitt farget av all den negative pressen cola har fått, og heller velger 7up enn Sprite - uten at jeg har noen grunn til å tro at de er noe bedre enn CC. Hm... jeg er visst en ubevisst CC-boikotter...

Skrevet

Jeg har ikke hørt om dette og har uansett ingen planer om å slutte å drikke Coca Cola-produkter, det er de som smaker best.

Gjest LilSweetie
Skrevet

Mye av dette stemmer. Coca-cola motarbeider aktivt fagforeninger i hele verden, og i mange land er det noe litt annet enn å synes LO er teite, for å si det sånn. I Colombia har f.eks flere fagforeningsleder "forsvunnet", blitt funnet drept o.l. Denne typen ting skjer i land der de kan komme unna med det; først og fremst i Sør-Amerika, men også i land i Afrika og Asia.

Og ja, coca-cola kjøper opp hele vannkilder i fattige land som India som fører til at den fattige lokalbefolkningen ikke lenger har rent drikkevann.

Det er snakk om selskapet som har som mål at verden skal drikke mer coca-cola enn vann - og ikke skal fikse det med pusehender.

Selv må jeg innrømme at jeg er altfor dårlig til å boikotte cola på en fyllesjuk lørdag, men boikotter de andre produktene deres. Dette er selvsagt ikke særlig prinsippfast; har veldig stor respekt for de som greier å boikotte det på en bedre måte!

Skrevet (endret)
Selv drikker jeg ikke cola, men det er fordi jeg ikke liker smaken. Men jeg må innrømme at jeg har blitt farget av all den negative pressen cola har fått, og heller velger 7up enn Sprite - uten at jeg har noen grunn til å tro at de er noe bedre enn CC. Hm... jeg er visst en ubevisst CC-boikotter...

Sprite produseres jo av CC gjør de ikke? Boikotter ikke CC det er den beste brusen.

Endret av Naria
Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet
Sprite produseres jo av CC gjør de ikke? Boikotter ikke CC det er den beste brusen.

Jepp, CC-company lager uendelig mye mer enn bare Coca Cola.

Gjest Gjest
Skrevet

Stemmer.

Coca Cola lager Sprite.

Pepsi lager 7-up.

Skrevet

Jeg tror jeg nok vil fortsette å drikke Coca-Cola med god samvittighet. ;)

Gjest prestekrage
Skrevet

Et av problemene med CC er den kyniske utnyttingen av de ansatte. Ofte ligger CC sine fabrikker/plantasjer etc i egne "gettoer". De ansatte jobber laaaange dager for en minimumslønn. Når arb.dagen er ferdig går de hjem til sine dyrt leide hus/leiletc som eies av CC. Butikkene i disse områdene eies også ofte av CC, de samme med andre "service-tilbud" ( den grad disse finnes).

Snakk om å gi og ta med samme hånd.

Men CC er ikke det eneste verdens-konsernet som gjør det sånn. mange innen tekstil-bransjen forex...

Men man kan jo se det positive i det også...

Her går de store selskapene inn å bygger opp hele samfunn for en lokalbefolkning med stor arb.ledighet og fattigdom. Og hva er da det beste? Leve eller ikke leve... om du må kjøpe maten og leie boligen av arbeidsgiver- eller leve uten mat i magen og tak over hodet....

I mitt lille ideologiske hode mener jeg selvf at slike selskaper burde etablere seg der infrastrukturen allerede (i en viss grad) eksisterer, slik at arbeidstakerene ikke ender opp som vi i norge for 100 år siden kalte leilendinger, og som plantasjeeiere (o.l) i Amerika/ Africa kallte slaver....

Gjest Gjest
Skrevet

Et av problemene med CC er den kyniske utnyttingen av de ansatte. Ofte ligger CC sine fabrikker/plantasjer etc i egne "gettoer". De ansatte jobber laaaange dager for en minimumslønn. Når arb.dagen er ferdig går de hjem til sine dyrt leide hus/leiletc som eies av CC. Butikkene i disse områdene eies også ofte av CC, de samme med andre "service-tilbud" ( den grad disse finnes).

Snakk om å gi og ta med samme hånd.

Men CC er ikke det eneste verdens-konsernet som gjør det sånn. mange innen tekstil-bransjen forex...

Men man kan jo se det positive i det også...

Her går de store selskapene inn å bygger opp hele samfunn for en lokalbefolkning med stor arb.ledighet og fattigdom. Og hva er da det beste? Leve eller ikke leve... om du må kjøpe maten og leie boligen av arbeidsgiver- eller leve uten mat i magen og tak over hodet....

I mitt lille ideologiske hode mener jeg selvf at slike selskaper burde etablere seg der infrastrukturen allerede (i en viss grad) eksisterer, slik at arbeidstakerene ikke ender opp som vi i norge for 100 år siden kalte leilendinger, og som plantasjeeiere (o.l) i Amerika/ Africa kallte slaver....

[/quot

Så sosialistisk du var da :frustrert:

Et privat selskaps natur er selvfølgelig å tjene penger. Hvordan skal de klare det hvis de skal oppføre seg som FNs bistandsorganisasjoner?! :forvirret:

Gjest prestekrage
Skrevet

jepp, skal være den første til å innrømme at jeg er en ektefødt sosialist... Og jeg skrev jo om hvordan mitt ideologiske hode ville hatt det!

Men er desverre smertelig klar over verdens brutale virkelighet... (men må jo være lov å drømme)

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet

Et privat selskaps natur er selvfølgelig å tjene penger. Hvordan skal de klare det hvis de skal oppføre seg som FNs bistandsorganisasjoner?!  :forvirret:

Ja, CC hadde sikkert gått konk hvis arbeiderne hadde hatt normale arbeidsforhold. Det hele handler enkelt og greit ikke om overskudd/underskudd, men om at fanden vil ha mer.

Skrevet
Jeg tror jeg nok vil fortsette å drikke Coca-Cola med god samvittighet.  ;)

Det synes jeg ikke du burde

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har ikke hørt om dette og har uansett ingen planer om å slutte å drikke Coca Cola-produkter, det er de som smaker best.

Det pussige er jo at flertallet sier at de liker Coca Cola framfor Pepsi, mens i blndtester sier flertallet at de lker Pepsi. En liten digresjon, men det er utrolig hvordan merkevare styrer våre forbruksvaner framfor smak og kvalitet. Selv kjøper jeg Pepsi Max. Ikke fordi jeg tror de behandler arbeiderne sine bedre, men fordi jeg synes den smaker best. Dessuten synes jeg det er sunt med konkurranse, og da bør ikke Coca Cola bli altfor stort.

Et privat selskaps natur er selvfølgelig å tjene penger. Hvordan skal de klare det hvis de skal oppføre seg som FNs bistandsorganisasjoner?!  :forvirret:

Bare les "No logo" av Naomi Klein, så kanskje du endrer ltt menng. Man bør jo huske på hvor heldge vi i vesten er, men at det jo er en tilfeldig at vi nettopp ble født her og ikke i et fattig U-land.

Ja, CC hadde sikkert gått konk hvis arbeiderne hadde hatt normale arbeidsforhold. Det hele handler enkelt og greit ikke om overskudd/underskudd, men om at fanden vil ha mer.

Dessuten at disse store selskapene har noen gedigne markedsføringsbudsjetter.

Skrevet
Det pussige er jo at flertallet sier at de liker Coca Cola framfor Pepsi, mens i blndtester sier flertallet at de lker Pepsi.

Ja, det har jeg lest om. Jeg har forøvrig selv vært med på en slik blindtest og jeg foretrakk Coca Cola, men resultatene av vedkommendes studium viser det du nevnte i innlegget ditt. Det er sunt med konkurranse, men personlig synes jeg ikke Pepsi smaker særlig godt, og Pepsi Max er den verste av alle (skjønt min samboer elsker den).

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg/vi kjøper ikke CC-produkter. Derimot er vi noen jævler til å drikke vann fra springen. Kall det gjerne boikott hvis det føles bedre.

Skrevet
Det synes jeg ikke du burde

Hehe, nei. Du synes vel ikke det.

Skrevet

Jeg blir sint når jeg leser om store internasjonale selskaper som kun ser sitt egen ve og vel, og regelrett driter i om andre dør for at de selv kan tjene noen millioner (eller det blir vel milliarder ekstra).

Men hva kan den enkelte gjøre? Min eventuelle boikott hjelper ikke, og ikke om alle vi her på KG boikotter heller, vi blir for små, desverre.

Jeg kan ikke garantere at jeg vil boikotte Coca Cola, men jeg foretrekker Pepsi i stedet og som Gjest også nevner, de behandler sikkert ikke arbeiderne sine bedre. Det blir litt som å stikke hodet i sanden.

Men jeg har i mange år bokottet NIKE på barnearbeid.

Gjest seroxata
Skrevet

jeg drikker ikke coca cola uansett.. mer søtt kliss som limer seg fast i ganen skal man lete lenge etter. pføy :(

Skrevet

Et par ting folk bør tenke på når de oppfordrer til boikott av store selskaper:

1. Hva er lønnsnivået ellers i landet der fabrikken ligger? I en del land er det faktisk slik at til og med leger heller vil arbeide for hva vi mener er luselønn i internasjonale selskaper fordi det er bedre betalt enn de får i yrket de er utdannet til.

2. Hva ønsker egentlig de ansatte? Eksempel fra Nicaragua der en fabrikk ble boikottet førte til store protester fra de ansatte som heller ville ha jobben sin og tjene penger enn å måtte sulte og kanskje miste hjemmet sitt fordi de plutselig ikke tjente penger i det hele tatt.

3. Hvilke regler gjelder i landet selskapet opererer i? Skal de måtte følge lover og regler i sitt hjemland eller skal de følge de reglene som gjelder i landet de operer i?

Det er faktisk ikke så enkelt som at vi kan sammenligne arbeidsforhold med de forholdene vi selv er priviligerte nok til å få. Man må faktisk sammenligne med arbeidsforhold andre i landet der selskapet opererer i, har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...