Gjest Gjest_mia72_* Skrevet 3. juli 2006 #1 Skrevet 3. juli 2006 Min datter på fire er så glad i den venstre tommelen sin. Hun har ett kosedyr om natta og bruker tommelen. Tannlegen sier at tennene er i ferd med å bli skjeve og jeg har prøvd noen ganger å ta fra henne kosedyret. Hun totter ikke uten dette. Men etter tre dager med grining fra kl 19.30 til midnatt før hun har sovnet har jeg kapitulert. Har prøvd å plastre og tape. Vil egentlig ikke fjerne kosedyret, men vil absolutt fjerne tommelen! Smokk har hun aldri brukt. Noen med gode erfaringer å dele på dette området?
Velvet Skrevet 3. juli 2006 #2 Skrevet 3. juli 2006 Siden det begynner å merkes på tennene ville jeg fjernet kosedyret. Det høres fælt ut, men nå er det tennene dere må fokusere på. Har du prøvd å si det til din datter? At tennene blir skadet av tommelbruken? Kanskje du kan forberede henne litt over tid. Feks at dere blir enige at den og den dagen skal kosedyret bort. Kanskje si at en baby trenger den mer?
Mia72 Skrevet 4. juli 2006 #3 Skrevet 4. juli 2006 Hun skulle slutte når hun ble fire nå i juni, men hun var meget bevisst på at hun ikke ville gi slipp på kosedyret. Hun har lovet mange ganger ikke å totte bare hun får ha kosedyret sitt, og i perioder går det bra, men av og til når jeg ser til henne om kvelden før jeg legger meg ligger hun med totten i munnen. Vi har sagt det med tennene og tannlegen og at de blir stygge etc men hun forstår nok ikke rekkevidden av det for da ler hun og sier bare at de kommer til å stå helt ut mamma! Sukk, andre forslag?
Gjest tingeling ikke innlogget Skrevet 4. juli 2006 #4 Skrevet 4. juli 2006 Hva med godnegl? Dvs vondtsmakende neglelakk som brukes for å venne barn av med å bite på neglene? Så slipper du å fjerne kosedyret, det er jo ikke det som er problemet, og det virker litt brutalt å ta vekk begge former for kos hvis det ikke er helt nødvendig. tingeling
Gjest gjest1 Skrevet 4. juli 2006 #5 Skrevet 4. juli 2006 Det finnes noe på apoteket (vet ikke navnet) som du kan smøre på tommelen så det smaker py, og som ikke kan suttes vekk Kan anbefale det, også får du bare være streng, og ikke gi etter for grining, og etterhvert så vil hun nok gi seg. Blir nok noen tøffe netter, sett henne heller i litt mer aktivitet kanskje, kan jo hjelpe på søvnen også? Sutta på tommelen selv da jeg var liten og jeg slutta ikke før jeg var en 10-11 år , gjett om jeg trengte regulering da... Heldigvis fikk ortopeden retta dem opp ganske så bra
Gjest Gjesta Skrevet 4. juli 2006 #6 Skrevet 4. juli 2006 Min er nesten ni og totter ennå. Det samme gjør kusinen min, og hun er tobarnsmor Hun har derimot aldri røkt.... i motsetning til alle søsknene sine...
tuji Skrevet 4. juli 2006 #7 Skrevet 4. juli 2006 Jeg sugde også på tommelen veldig lenge. Foreldrene mine prøvde alt, inkludert go'negl (som jeg sugde av) og tynne bomullshansker som jeg selvfølgelig bare tok av. Jeg spiste fårepølse hver gang jeg fikk lyst på tott. Jeg fikk glansbilde for hver dag jeg ikke hadde sutta, men jeg gjorde det i smug og løy om det etterpå. Til og med på skolen sugde jeg på tommelen. Jeg fikk overbitt, og måtte gå med gomme. Plutselig en dag bestemte jeg meg for å slutte av meg selv, og gjorde det. Hvis dere har prøvd alt og det ikke går, så må dere bare vente og se om hun finner ut av det selv.
tuji Skrevet 4. juli 2006 #8 Skrevet 4. juli 2006 Dette er også grunnen til at datteren min fikk smokk, den kan vi ta fra henne senere.
Susan Sto Helit Skrevet 4. juli 2006 #9 Skrevet 4. juli 2006 Dette er også grunnen til at datteren min fikk smokk, den kan vi ta fra henne senere. ← Jeg nektet å ta smokk, og spyttet den bare ut over alt. Men totten hadde jeg til jeg begynte på skolen. Da bestemte jeg meg visst for at det var barnslig, og sluttet på dagen. Hadde regulering, men det var mer fordi det var trangt i munnen enn fordi jeg var litt overbitt.
Fakse Skrevet 4. juli 2006 #10 Skrevet 4. juli 2006 Hva med å la henne sovne med kosedyret men fjerne det når hun har sovna? Da unngår du kanskje at hun totter utover natta, samtidig som du slipper trøbbel i innsovningen. Uansett tror jeg det er viktig at du prøver alt for å få henne til å slutte nå. Både for tennene sin del og fordi det kan bli mye vanskeligere når hun blir eldre.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #11 Skrevet 4. juli 2006 jeg totta også veldig lenge. Jeg slutta ikke før jeg fikk tannregulering i 12-års alderen, da ble det plutselig vondt å totte (pga reguleringa de første dagene) og veldig fullt i munnen. Men da slutta jeg på dagen. Da var jeg kryssbitt, og hadde en lett deformert tommel.
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #12 Skrevet 5. juli 2006 Feller ikke jenta di tennene i 6 års alderen da? Begynn og jobbe med at hun skal ha sluttet til da kanskje..litt langsiktig. Her sa helsesøster at om vi maser da vil barnet bare gjøre det mer på ren trass. Vår er 5.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå