Leanne Skrevet 3. juli 2006 #1 Skrevet 3. juli 2006 Til helga skal vi invitere familien på middag, hvis det er fint vær blir det nok grill mat, hvis ikke blir det en gryte rett. Vi skal benytte anledningen til å fortelle alle at det er en ny spire på vei Til dessert tenkte jeg at jeg skulle servere en formkake.. men vet ikke helt hvilken type jeg har lyst på, og evt om jeg bør servere noe til den. (f.eks is eller krem...) håper på mange gode tips og oppskrifer Må forresten være uten nøtter, mye nøtte allergi i familien
Arkana Skrevet 3. juli 2006 #2 Skrevet 3. juli 2006 Spennende formkake 2 egg 150 g sukker 150 g mykt smør 250 g eplemos 1 ts kanel 150 g rosiner 75 g hasselnøtter (kan selvsagt sløyfes) 225 g hvetemel 2 ts bakepulver ½ ts salt Pisk eggedosis. Rør det myke smøret sammen med eplemos, kanel, rosiner og hakkede nøtter. Bland mel, bakepulver og salt og rør alt sammen. Legg en strimmel bakepapir i bunnen av en brødform og smør papiret godt. Ha røren i formen. Stek på nederste rille ved 170 grader i ca 1 time. La den hvile ½ time i formen før den hvelves ut. Kremost-sitronkake 185 g smør 185 g kremost 1 ss finrevet sitronskall 330 g sukker 3 egg 250 g hvetemel 2 ts bakepulver Visp smør, kremost og sitronskall sammen. Visp inn sukkeret. Visp inn eggene, ett etter ett. Tilsett smør. Fordel røren i en smurt randform. Stek ved 180-190 grader i ca 1 time. Avkjøl på rist. Server med melisdryss. Bytt gjerne ut sitronskallet med annet sitrusskall hvis du vil det. Sjokolade-mokkakake 1,5 dl matfløte ½ dl kaffe 3 dl sukker 1 dl kakao 150 g smør 3 egg 1 ss vaniljesukker 2 ts bakepulver 4,5 dl hvetemel 2 dl melis med sitronsmak 1-2 ss vann 50 g smeltet mørk sjokolade Bland fløte, kaffe, 1 dl av sukkeret og kakao i en kjele og kok opp under omrøring. Avkjøl helt. Rør smør og resten av sukkeret hvitt. Rør inn ett egg om gangen. Sikt sammen vaniljesukker, bakepulver og mel og rør det inn vekselvis med sjokoladefløten. Hell i en godt smurt 2 liters randform og stek ved 150 grader på nederste rille i ca 1 time. Lag glasur av melis og vann og hell over kaken. Ringle sjokolade over når glasuren har smeltet. Server med pisket krem. Appelsinkake 300 g smør 3 dl sukker 5 egg revet skall av 1 appelsin ¾ dl appelsin 6 dl hvetemel 1½ ts bakepulver presset saft av 2 appelsiner Rør smør og sukker til det er luftig og kremaktig. Rør inn ett og ett egg. Rør godt mellom her gang. Tilsett revet appelsinskall (kun det gule) og appelsinsaft. Sikt i hvetemel og bakepulver og rør inn. Fyll røren i en godt smurt springform, 22 cm eller i brødform. Stek på nederste rille ved 175 grader i ca 50 min. Stikk hull i den nystekte kaken med en pinne og hell presset appelsinjuice i hullene. Avkjøl kaken på rist. Glaser med melisglasur og pynt med appelsinfileter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå