Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

man skal vell ikke kaste lyspærer og lysrør og slikt, men hvor skal man da levere dem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlige lyspærer med gødetråd mener jeg kan kastes i det vanlige søppelet, resten kan leveres inn overalt hvor det selges, forhandlerne er pliktige til å ta det imot.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det stemmer. Og som alt farlig avfall, skal det levers til kommunen på en eller annen måte (se nedenfor).

Sakset fra Grønn hverdag:

Alle kommuner har systemer for å ta imot farlig avfall. Systemene varierer fra kommune til kommune. Dette er de vanligste:

* Miljøstasjoner; containere som finnes på bensinstasjoner (og noen ganger hos brannvesenet). Disse skal være låst, henvend deg til betjeningen for å låne nøkkel.

* Betjente mottak; de ligger ofte ved fyllplassen for vanlig avfall.

* Henting hjemme hos folk. I noen kommuner får du utlevert en rød kasse som farlig avfall kan plasseres i. Kassen setter du den ut sammen med det vanlige avfallet til bestemte tider - hvis du da har noe å kaste.

* Miljøbusser. Dette er ofte en lastebil som står en time eller to av gangen på sentrale steder, for eksempel utenfor bensinstasjoner eller kjøpesentre.

* Du finner detaljer om ordningen i din kommune på LOOP Kildesorteringsguiden.

Gjest Gjesta
Skrevet
Vanlige lyspærer med gødetråd mener jeg kan kastes i det vanlige søppelet,

Det tror jeg også stemmer. Det er sparepærer og lysrør som regnes som spesialavfall, i alle fall.

Skrevet

har ett lysrør som er ødelagt, så da er det bare å ta det med til butikken?

Gjest Gjest
Skrevet
har ett lysrør som er ødelagt, så da er det bare å ta det med til butikken?

Ja det kan du da :)

Skrevet

I matbutikken jeg jobber, så står det en beholder ved flaskeautomatene, hvor du kan kaste lysrørene dine.

Skrevet

EE-avfall er kasserte elektriske og elektroniske produkter, det vil si alt som bruker strøm eller batterier.

Dette er EE-avfall:

vaskemaskiner, komfyrer, klokker, vaffeljern, strykejern, TV, radioer, tørketromler, stereoanlegg, video/foto, lommelykter, lysstoffrør, sparepærer, telefoner, datautstyr, elektriske leker og kabler. Kjøleskap og frysere som ikke inneholder KFK (kjøpt etter 1991) er også EE-avfall

Forhandler av EE-produkter har plikt til å ta imot kasserte produkter vederlagsfritt fra forbruker. Artiklene behøver ikke være kjøpt der, og det behøves ikke å kjøpe nytt for å levere EE-avfall gratis til forhandler. Det eneste du må passe på er at forhandleren selger tilsvarende produkter som det du vil levere. Du kan med andre ord bare levere din gamle komfyr til forhandlere som selger komfyrer. Du kan også levere EE-avfall til gjenbruksstasjonene.

Sakset fra hjemmesiden til Renovasjonsetaten i Oslo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...