Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2006 #1 Skrevet 3. juli 2006 jeg vil lage sjokoladekake og nøttekake til en bursdag her, og vil gjerne ha deres favorittoppskrifter (hør prøvd en til arkana før,nam):men vil gjerne ha mange å velge mellom (og til å sette i oppskriftsboka mi,hehe)... bring it on!
Arkana Skrevet 3. juli 2006 #2 Skrevet 3. juli 2006 Ser du har prøvd en av mine før, vet ikke helt hvilken du har prøvd, men jeg kan jo foreslå et par favoritter: Sjokoladekake 150 g mørk sjokolade 150 g margarin 1 ½ dl sukker 4 eggeplommer 1 dl hvetemel 1 dl hakkede mandler eller andre nøtter 4 eggehviter Smelt sjokoladen. Rør smør og sukker hvitt. Tilsett eggeplommene ett om gangen. Bland i sjokolade, hvetemel og nøtter. Pisk eggehvitene stive og vend dem i røren. Hell i smurt form (24 cm) og stek på nederste rille ved 175 grader i ca 35 minutter (55-60 min for dobbel porsj). Kaken skal være litt "rå" inni. Langpannesjokoladekake 9 egg 1 kg sukker 6 dl hvetemel 1 ts salt 10-12 ss kakao 300 g smeltet smør 1 plate hakket sjokolade 1 boks hakkede valnøtter Visp egg og sukker til eggedosis, rør inn det tørre, smøret, nøtter og sjokolade. Hell i en stor bakepapirkledt langpanne og stek nederst i ovnen ved 175 grader i ca 40 minutter. Egner seg godt til frysing.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2006 #3 Skrevet 3. juli 2006 Arkana: i den siste kaken, er ikke 1 kg sukker VELDIG mye??? *ingen kokk,så jeg vet ikke,hehe*
Arkana Skrevet 3. juli 2006 #4 Skrevet 3. juli 2006 Arkana: i den siste kaken, er ikke 1 kg sukker VELDIG mye??? *ingen kokk,så jeg vet ikke,hehe* ← Det er nok ingen slankekake nei. 1 kg sukker er riktig det. Så mye sukker gjør kaken seig og god (som brownies). Du kan fint kutte ned på sukkermengden hvis du synes det blir for mye, men da vil som sagt kaken bli mykere og ikke så seig.
Gjest gjest1 Skrevet 3. juli 2006 #5 Skrevet 3. juli 2006 Langpannesjokoladekake 9 egg 1 kg sukker 6 dl hvetemel 1 ts salt 10-12 ss kakao 300 g smeltet smør 1 plate hakket sjokolade 1 boks hakkede valnøtter Visp egg og sukker til eggedosis, rør inn det tørre, smøret, nøtter og sjokolade. Hell i en stor bakepapirkledt langpanne og stek nederst i ovnen ved 175 grader i ca 40 minutter. Egner seg godt til frysing. ← Er ikke 1 kg sukker litt mye, selv til 9 egg?
Gjest Virvel Skrevet 5. juli 2006 #6 Skrevet 5. juli 2006 Min favoritt for tiden er såkalt mislykket sjokoladekake: 4 egg 2 dl sukker 2,5 dl hvetemel 200 g smør 200 g mørk kokesjokolade 1 ts bakepulver Pisk egg og sukker (eggedosisen kan virkelig ikke piskes for lenge her, kaken skal halvstekes og faller veldig lett sammen hvis ikke eggedosisen er tykk nok). Smelt smøret, brekk sjokoladen i biter og smelt den i smøret. Bland dette i eggedosisen, sikt inn mel og bakepulver til slutt. Kaken stekes i smurt 24 cm form i 15 minutter og skal da være flytende inni. Kan godt spises slik, men jeg synes den - om mulig - blir enda bedre hvis den avkjøles helt i kjøleskap slik at den stivner litt inni. Dryss melis oppå til pynt (evt. kan du lage glasur, men jeg synes det blir for mye, kaken har jo på en måte glasuren inni.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå