Gå til innhold

familien går i oppløsning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, Min far har har røykt i ca 35 år nå og han har endelig begynt å tenkte på at han må slutte. Han har nå klart seg 4 mnd uten å røyke. Min far har altid vært en hissig-propp og da han begyte å slutte å røyke ble det verre. Jeg har 4 søstere som er over 18 år og de har flyttet ut.Bare 2 av de har han god kontakt med. De 2 andre prøver å ungå å møte på han for han er så sur nå for tiden.

Noen ganger når han blir sur på meg så prøver jeg å trosse han for at jeg er lei av at han skal regjere her i huset. En gang skrek han så høyt at jeg sa til at han må slutte å skrike sånn for det skremmer meg (er jo bare 15 år) og da skrek han tilkabe til meg "JEG KAN SKREMME DEG ENDA MER!!"

Hva skal jeg gjøre med han??

Er det på grunn av at han ikke røyker lengre som gjør at han er så sur?

På grunn av sinnet hans så vil ikke mine 2 søstere møte han og slik vil jeg ikke at det skal være.

jeg er veldig lei meg for at det har blitt slikt og vil rette opp familien igjen,men vet ikke hva jeg skal gjøre eller hvordan jeg skal gå frem. Trenger virkelig hjelp :sjenert:

Snurre the one

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet
Hei, Min far har har røykt i ca 35 år nå og han har endelig begynt å tenkte på at han må slutte. Han har nå klart seg 4 mnd uten å røyke. Min far har altid vært en hissig-propp og da han begyte å slutte å røyke ble det verre. Jeg har 4 søstere som er over 18 år og de har flyttet ut.Bare 2 av de har han god kontakt med. De 2 andre prøver å ungå å møte på han for han er så sur nå for tiden.

Noen ganger når han blir sur på meg så prøver jeg å trosse han for at jeg er lei av at han skal regjere her i huset. En gang skrek han så høyt at jeg sa til at han må slutte å skrike sånn for det skremmer meg (er jo bare 15 år) og da skrek han tilkabe til meg "JEG KAN SKREMME DEG ENDA MER!!"

Hva skal jeg gjøre med han??

Er det på grunn av at han ikke røyker lengre som gjør at han er så sur?

På grunn av sinnet hans så vil ikke mine 2 søstere møte han og slik vil jeg ikke at det skal være.

jeg er veldig lei meg for at det har blitt slikt og vil rette opp familien igjen,men vet ikke hva jeg skal gjøre eller hvordan jeg skal gå frem. Trenger virkelig hjelp  :sjenert:

Snurre the one

Trodde nesten det var min far jeg leste om :overrasket:

Han sluttet for 4 mnd siden også og har vært helt umulig siden! Han har vært sur, sint og irritabel og har latt det gå utover resten av familien. Det har vært så gale at hans egen mor på 80 år har bønnfalt ham om å begynne å røyke igjen... Ellers så spør jeg alltid om hvordan humøret til min far er, før jeg vurderer å stikke innom :ler:

Det er vel egentlig ikke så mye dere kan gjøre enn å ta det opp med ham. Kanskje han ikke er klar over det selv?

Lykke til :klem:

Skrevet

Han høres jo helt umulig ut den der karen! Det er en fars jobb å sørge for at barna hans er trygge og har det bra. Han skal ikke skremme deg med sinnet sitt! Det er hans ansvar, ikke ditt. Så synd at søstrene dine ikke kommer på besøk mer. Håper du får treffe dem andre steder enn hjemme. Jeg forstår på deg at du føler ansvar for familien din, og det er jo bra at du gjør. Men du kan slite deg ut på prosjektet også. Dersom du ikke prøver så hardt, kanskje problemene blir mer synlige for faren din, slik at han er nødt til å ta ansvar for de vanskene han selv skaper?

Skrevet

Det er sant at man blir mer irritabel og hissig når man slutter å røyke. Men det går an å ta seg sammen og ikke la det gå utover de nærmeste. Jeg har selv vært gjennom det, og kom til et punkt hvor jeg måtte innse at det var meg som var for sur, og ikke resten av verden som var imot meg.

Du kan prøve å snakke med ham når han er i godt humør, og si at du skjønner han kanskje er ekstra irritabel pga røykeslutten, men at det skremmer dere når han blir sint. Si at hverken han eller dere 'ungene' er tjente med at dere går rundt og er redde for ham. Kanskje han blir sur for å høre det der og da, men det kan jo få ham til å tenke gjennom det etterpå.

Det er vanskelig å slutte å røyke, ja, men det er ingen unnskyldning for å la resten av familien lide under det også.

Håper han roer seg etterhvert! Lykke til! :klem:

Skrevet

En lærer jeg hadde på vidregående sa han håpet at kona snart skulle begynne å røyke igjen, for nå var hun ikke å være i hus med.

Det sies at dette gir seg etter 3-6 mnd.

Men om din far smugrøyker kan det strekke ut i tid. Og om han har dårlig samvittighet for slik smugrøyking blir han ant enda mer irritabel.

Jeg føler med deg, men har desverre ingen gode råd.

Gjest eks-røyker
Skrevet

Sånn skal det ikke være! Jeg er enig med Nigo-san, du eller søstrene dine bør snakke med ham og fortelle ham at det ikke er ok at han oppfører seg sånn. Ja da, det er vanskelig å slutte å røyke, men ikke så vanskelig :frustrert: Han er en voksen mann og skal ikke oppføre seg slik, uansett hvilke unnskyldninger han lager.

Disse som blir bedt om å begynne å røyke igjen fordi de er så sure, jeg lurer på om det faktisk er det de er ute etter?! At de savner røyken, og sørger for å skape nok bråk til at andre reagerer, og slik rettferdiggjør de det at de begynner å røyke igjen..

Håper han skjerper seg snart, som 15 åring har du nok å tenke på om du ikke skal bekymre deg for en sint pappa i tillegg :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...