Gjest Gjest_Vesla_* Skrevet 6. juli 2006 #21 Skrevet 6. juli 2006 Jeg giftet meg for noen år siden. Svigers hadde relativt dårlig råd mens foreldrene mine hadde god råd. Vi selv var nyutdannet og fikk så vitt lønna til å gå til mat og regninger. Løsningen ble at mine foreldre betalte så mye de selv ønsket, det samme gjald svigers. Mannen min og jeg betalte det resterende. Fordelingen ble ca. 75%, 15% og 5% på oss. Det bør legges til at broren min fikk samme sum av foreldrene mine når han giftet seg, selv om bryllupet var mindre og de hadde bedre økonomi. Jeg mener at likhet mellom sine egen barn er viktigere enn likhet mellom foreldre og svigerforeldre. - Vesla
Netten Skrevet 6. juli 2006 #22 Skrevet 6. juli 2006 Mamma og pappa inviterte svigers og oss hjem til seg på et "bryllupsmøte", og der fant de ut hva de ville gi oss. I utgangspunktet skulle vi ha en 3-deling, siden vi har såpass dårlig økonomi at vi aldri kunne betalt noe mer enn en tredjedel. Med et budsjett på 100.000, overrasket pappa oss stort da han sa at de ville bidra med 50.000,-. Svigers ville bidra med 33.000,- samt slette en gjeld som vi hadde hatt til dem. Det kan jo være en idé å ha et møte alle sammen hvor dere diskuterer emnet?
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #23 Skrevet 6. juli 2006 jeg skjønner ikke helt problemet her :klø: Driver svigermor bokettersyn og sjekker hvem som har betalt hva? Har hun ansatt en revisor som skal godkjenne bryluppsregnskapet i etterkant? Ingen har da noe med hvor dere får finansieringen fra (med unntak av likningsmyndighetene: Gaver over 10.000 er faktisk opplysningspliktige for dere som ikke visste det, og vil være med å danne grunnlag for senere arve/gaveavgift) Dere plalegger bryllupet utfra det dere har råd til selv, så blir det eventuelt en bonus hvis noen vil hjelpe dere. Om svigermor er misfornøyd med bryllupet i etterkant er strengt tatt ikke deres bekymring. Det er deres liv og deres valg. Men så mistenker jeg hele denne problemstilingen har kommet fram pga en litt småstressa brud som tror man kan gjøre alle til lags her i verden.
Annie Skrevet 6. juli 2006 #24 Skrevet 6. juli 2006 Enig med Frysepulver. De betaler drikkevarene, så er det opp til dine foreldre og dere hvilken fordeling dere gjør på resten. At svigermor skal bestemme at dere kun skal betale for antrekk og blomster blir bare latterlig. ← Helt enig! Syns uansett at dere burde spurt om de ville være med på å spleise i stedetfor å ta det som en selvfølge.
Snurrepippen Skrevet 7. juli 2006 Forfatter #25 Skrevet 7. juli 2006 (endret) Helt enig! Syns uansett at dere burde spurt om de ville være med på å spleise i stedetfor å ta det som en selvfølge. ← Hva vet du om det? :icon_mad: Vi har ikke tatt det som en selvfølge. Det er noe foreldrene våre har avklart i lang tid før vi i det heletatt begynte å tenke på bryllup. Vi har bare ikke snakket om summer osv. Vi kan gjerne betale hele bryllupet vårt selv, men det er litt stolthet inne i bildet fra foreldrene våre sin side. Det er ikke snakk om ville summeraltså - Vi har satt opp et budsjett på 60 000 inkl. alt (klær blomster, transport osv.), og mine foreldre er helt OK med den summen. De kan sikkert være med å betale mer enn dette også uten problemer. Men jeg vil være med på det selv også jeg - siden det er vi som har bestemt skalaen på bryllupet. Men dette ordner seg, det er jeg helt sikker på. Og jeg er helt sikker på at jeg skal få det til å bli en rettferdig deling. Endret 7. juli 2006 av Snurrepippen
Snurrepippen Skrevet 7. juli 2006 Forfatter #26 Skrevet 7. juli 2006 Mamma og pappa inviterte svigers og oss hjem til seg på et "bryllupsmøte", og der fant de ut hva de ville gi oss. I utgangspunktet skulle vi ha en 3-deling, siden vi har såpass dårlig økonomi at vi aldri kunne betalt noe mer enn en tredjedel. Med et budsjett på 100.000, overrasket pappa oss stort da han sa at de ville bidra med 50.000,-. Svigers ville bidra med 33.000,- samt slette en gjeld som vi hadde hatt til dem. Det kan jo være en idé å ha et møte alle sammen hvor dere diskuterer emnet? ← Ja, jeg tror vi gjør som dere. Det er greiere når alle parter er der. Vi får kjøpe inn masse jordbær og is og kose oss litt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå