Snurrepippen Skrevet 2. juli 2006 #1 Skrevet 2. juli 2006 Vi skal ha et ganske normalt bryllup hva budsjett angår. Foreldrene våre stiller opp økonomisk, men vi ønsker å være med på spleiselaget. Men når vi sa det til svigermor, falt det ikke i god jord. Vi sa vi gjerne ville ha kontroll på det som ble kjøpt inn osv. og fikse mesteparten selv. Men hun tviholder på at gommens foreldre betaler drikkevarene, brudens foreldre tar festen og brudeparet kan betale antrekk og blomster. Jeg er SIKKER på at dette kommer til å skli ut.. Vi kommer jo ikke til å ha snøring på hva som er kjøpt og ikke hvis alle skal betale alt mulig utenom osv. Nå har det seg slik at svigers har veldig god råd, og mine foreldre ikke har fullt SÅ god råd. Min søster giftet seg for 6 år siden, et ganske rimelig bryllup. Jeg ønsker ikke å be mine foreldre stille opp og og betale halve bryllupet mitt, når det garantert kommer til å overstige den summen det var snakk om i det tilfellet. Hvordan i huleste kan man overtale en SÅ STA dame???
Gjest gjest1 Skrevet 2. juli 2006 #2 Skrevet 2. juli 2006 Jeg ser ikke problemet jeg da... Hvis de betaler drikkevarene så vet du jo at de har kjøpt drikkevarer og at dere ikke da trenger å tenke på det?
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2006 #3 Skrevet 2. juli 2006 Enig med Frysepulver. De betaler drikkevarene, så er det opp til dine foreldre og dere hvilken fordeling dere gjør på resten. At svigermor skal bestemme at dere kun skal betale for antrekk og blomster blir bare latterlig.
Gjest gjest1 Skrevet 2. juli 2006 #4 Skrevet 2. juli 2006 Vi skal ha et ganske normalt bryllup hva budsjett angår. Foreldrene våre stiller opp økonomisk, men vi ønsker å være med på spleiselaget. Men når vi sa det til svigermor, falt det ikke i god jord. Vi sa vi gjerne ville ha kontroll på det som ble kjøpt inn osv. og fikse mesteparten selv. Men hun tviholder på at gommens foreldre betaler drikkevarene, brudens foreldre tar festen og brudeparet kan betale antrekk og blomster. Jeg er SIKKER på at dette kommer til å skli ut.. Vi kommer jo ikke til å ha snøring på hva som er kjøpt og ikke hvis alle skal betale alt mulig utenom osv. Nå har det seg slik at svigers har veldig god råd, og mine foreldre ikke har fullt SÅ god råd. Min søster giftet seg for 6 år siden, et ganske rimelig bryllup. Jeg ønsker ikke å be mine foreldre stille opp og og betale halve bryllupet mitt, når det garantert kommer til å overstige den summen det var snakk om i det tilfellet. Hvordan i huleste kan man overtale en SÅ STA dame??? ← Men det er vel ikke egentlig foreldres oppgave å betale for bryllup? At svigerforeldrene dine vil betale alkoholen, da får du nesten bare takke de for det. Ingen kan jo tvinges til å sponse noe
Chiquita Skrevet 2. juli 2006 #5 Skrevet 2. juli 2006 Du kan da ikke bestemme hva svigermor skal betale, og ikke... Dersom svigers "bare" vil betale for drikkevarene, så er jo det deres avgjørelse, og ikke din. For de TRENGER jo strengt tatt ikke betale noe i det hele tatt.... Hvordan dere gjør det med dine foreldre er da virkelig ikke svigers sitt problem Dere får bare betale resten selv da vet du, når du ikke vil be om så mye fra foreldrene dine (og det synes jeg er helt rett) Voksne folk må da kunne holde et bryllup uten å forvente at foreldrene skal betale "halve gildet" (eller hele...)
Gjest gjest1 Skrevet 2. juli 2006 #6 Skrevet 2. juli 2006 Du kan da ikke bestemme hva svigermor skal betale, og ikke... Dersom svigers "bare" vil betale for drikkevarene, så er jo det deres avgjørelse, og ikke din. For de TRENGER jo strengt tatt ikke betale noe i det hele tatt.... Hvordan dere gjør det med dine foreldre er da virkelig ikke svigers sitt problem Dere får bare betale resten selv da vet du, når du ikke vil be om så mye fra foreldrene dine (og det synes jeg er helt rett) Voksne folk må da kunne holde et bryllup uten å forvente at foreldrene skal betale "halve gildet" (eller hele...) ← Nettopp
Lykketrollet Skrevet 2. juli 2006 #7 Skrevet 2. juli 2006 Du kan da ikke bestemme hva svigermor skal betale, og ikke... Dersom svigers "bare" vil betale for drikkevarene, så er jo det deres avgjørelse, og ikke din. For de TRENGER jo strengt tatt ikke betale noe i det hele tatt.... Hvordan dere gjør det med dine foreldre er da virkelig ikke svigers sitt problem Dere får bare betale resten selv da vet du, når du ikke vil be om så mye fra foreldrene dine (og det synes jeg er helt rett) Voksne folk må da kunne holde et bryllup uten å forvente at foreldrene skal betale "halve gildet" (eller hele...) ← Enig her ja. Takk ja til sponsing av drikkevarer eller la være.
Snurrepippen Skrevet 2. juli 2006 Forfatter #8 Skrevet 2. juli 2006 ...dette kom tydeligvis feil ut... Det jeg mener er at vi GJERNE VIL betale 1/3 av bryllupet, og begge foreldrepartene gjerne vil betale. Problemet er at svigers helst ikke vil at vi skal betale noe særlig, og dele regninga med mine foreldre. Mulig jeg er sær, men jeg ønsker ikke å kjøre et bryllup til flerforldige tusen og andre skal sitte igjen med regninga for mine bryllupsdrømmer! Synes det er skikkelig "tøtsji" med økonomi-biten av planegginga jeg. Ingen som er enige? :klø:
Gjest gjest1 Skrevet 2. juli 2006 #9 Skrevet 2. juli 2006 ...dette kom tydeligvis feil ut... Det jeg mener er at vi GJERNE VIL betale 1/3 av bryllupet, og begge foreldrepartene gjerne vil betale. Problemet er at svigers helst ikke vil at vi skal betale noe særlig, og dele regninga med mine foreldre. Mulig jeg er sær, men jeg ønsker ikke å kjøre et bryllup til flerforldige tusen og andre skal sitte igjen med regninga for mine bryllupsdrømmer! Synes det er skikkelig "tøtsji" med økonomi-biten av planegginga jeg. Ingen som er enige? :klø: ← Hm, om jeg forstår deg rett nå: Du og din tilkommende vil være med på å betale Dine foreldre vil gjerne bidra med det de kan Din svigermor vil ikke at dere skal betale noe, men vil heller tvinge dine foreldre til å betale masse
Lykketrollet Skrevet 2. juli 2006 #10 Skrevet 2. juli 2006 Sviger vil betale hele bryllupet....er det det du mener?
Snurrepippen Skrevet 2. juli 2006 Forfatter #11 Skrevet 2. juli 2006 Hm, om jeg forstår deg rett nå: Du og din tilkommende vil være med på å betale Dine foreldre vil gjerne bidra med det de kan Din svigermor vil ikke at dere skal betale noe, men vil heller tvinge dine foreldre til å betale masse ← Ja, noe i den duren...
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2006 #12 Skrevet 2. juli 2006 Hm, om jeg forstår deg rett nå: Du og din tilkommende vil være med på å betale Dine foreldre vil gjerne bidra med det de kan Din svigermor vil ikke at dere skal betale noe, men vil heller tvinge dine foreldre til å betale masse ← Såå forstod jeg det også. Svigers har ikke noe med hva dine foreldre elelr dere bataler, så da spørs det hvem som er voksen nok til å fortelle dem det.
Lykketrollet Skrevet 2. juli 2006 #13 Skrevet 2. juli 2006 Kan dere ikke bare bestemme hva dere vil betale og si det rett ut. Det må bare sviger akseptere.
Gjest gjest1 Skrevet 2. juli 2006 #14 Skrevet 2. juli 2006 Lag en privat deal med foreldrene dine da. Legg frem saken for de, og så kan dere jo late som ovenfor svigers at foreldrene dine har betalt det de "skal" ifølge svigermor, men egentlig er det dere som har betalt for endel av det. Har svigermor sagt noe hva konsekvensen av at dere betaler mer er da? Vil hun nekte å sponse noe hvis dere også bidrar?
IdaC Skrevet 3. juli 2006 #15 Skrevet 3. juli 2006 Gud noe så tullete Er det virkelig mulig å være så firkanta+ Enig med Frysepulver om at dere kan lage en privat deal med dine foreldrene dersom mannen din går med på det. Dere kan gi pengene til foreldrene dine så ser det ut som de betaler når regningen skal deles.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2006 #16 Skrevet 3. juli 2006 Hadde et tilsvarende problem med min far. De har tilbudt seg å betale halvparten, kanskje litt mer siden vi har en stor familie, som de gjerne vil at vi ber... Svigermor har tilbudt seg ihvertfall 10 000 pluss klærne til min kjære. Kanskje 1/4 hvis hun får spart nok. (I helga hørtes det veldig positivt ut, det var visst mer enn hun regnet med i fondet...) Svigerfar har ikke så mye penger. Men de har tilbudt praktisk hjelp. Kaker, hjemmelaget is til dessert og sånne ting. Min far kunne ikke skjønne at mine to par med svigerforeldre ikke kunne komme opp med en kvartpart hver når han skulle komme med halvparten. Nå er det selvfølgelig lettere å diskutere med sine egne foreldre enn med svigerforeldrene... Men det jeg sa var at det han tilbyr er hans greie. Hva mine to par med sivgerforeldre har mulighet til er noe annet. dessuten har jeg og min kjære penger etter et par veldig heldige leilighetssalg. Vi har i utgangspunktet mulighet til å betale hele bryllupet selv, da måtte vi bare tatt det litt enklere... Min far hørte på det tilslutt og innså at dette var ikke hans greie. Han kom også på at min svigerfar med kone har tilsammen 5 barn. Kan jo ikke forvente at de har mulighet til å betale 20 000 per barn... Spesielt siden 3 av dem allerede er gift...
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #17 Skrevet 5. juli 2006 La henne betale det hun vil, og så får det være opp til andre å betale det de vil.-basta- Drikke er da dessuten slettes ikke verken en halvpart eller tredjepart, så dette virker merklig (sikker på at du ikke har missforstått henne?) Og du skal ikke behøve å lage noen hemlige avtaler, spill med åpne kort, det er hun som er rar. Mine foreldre har mye bedre råd enn svigers, og vi har derfor funnet ut at det ikke går å tredele. Vi prøvde oss på at de skulle få bidra med en passende sum (ca 15 % vær), og så tok vi resten. Men det ønsket verken mine foreldre eller svigers. Så da tror jeg det blir slik at svigers bidrar med litt innkjøp av diverse råvarer og muligens noe penger. Og at mine foreldre bidrar med endelmer (de nektet å betale mindre for mitt bryllup enn min brors, selvom de veit at det da blir skakk fordeling mellom de og svigers, så jeg kommer til å ta imot den samme sum som min bror brukte) Vi prøvde oss på at vi kunne betale det meste selv, og at alle fikk lov å hjelpe masse med all orging, men den fallt heller ikke i god jord (min mor svare "hvorfor det" når jeg sa vi ville betale det meste selv, at vi tjener mer enn foreldrene våre var visst ikke ett argument.) Jaja, jeg var i allefall klar fra dag en til mine foreldre at svigers har annet å bruke pengene på enn dette bryllupet, så de ikke forventer noe annet. Og jeg har tenkt til å ha regien på innkjøpene selv, men det er mulig mor og far får betale noen regninger, feks regningen til kokken. Tror de foretrekker det fremfor at jeg betaler og at de så gir meg pengene.
Floja Felíz Skrevet 5. juli 2006 #18 Skrevet 5. juli 2006 Hvis hun er så vanskelig så kan du vel bare si "ok", men så betaler dere mer likevel, i samråd med foreldrene dine? Svigermor går vel ikke over kvitteringene og holder kontroll på bankkontoene deres? Slapp av, gjør som dere hadde tenkt, og la svigermor tro at det går som hun tror hvis det sparer deg for bekymringer. Det ville jeg gjort. Kooooos deg med bryllupsforberedelsene deres!!!
*Emma* Skrevet 6. juli 2006 #19 Skrevet 6. juli 2006 Blir bare så oppgitt av sånne folk som skal komme og bestemme for andre... Hos oss betaler vi mesteparten selv...men mine foreldre har sagt de vil bidra med en sum. Svigers har ikke sagt noenting (dvs de sa engang at de ville hjelpe til men vi har ikke hørt noe etterpå) så da regner vi ikke med noe fra dem...enkelt og greit.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2006 #20 Skrevet 6. juli 2006 Vi skal ha et ganske normalt bryllup hva budsjett angår. Foreldrene våre stiller opp økonomisk, men vi ønsker å være med på spleiselaget. Men når vi sa det til svigermor, falt det ikke i god jord. Vi sa vi gjerne ville ha kontroll på det som ble kjøpt inn osv. og fikse mesteparten selv. Men hun tviholder på at gommens foreldre betaler drikkevarene, brudens foreldre tar festen og brudeparet kan betale antrekk og blomster. Jeg er SIKKER på at dette kommer til å skli ut.. Vi kommer jo ikke til å ha snøring på hva som er kjøpt og ikke hvis alle skal betale alt mulig utenom osv. Nå har det seg slik at svigers har veldig god råd, og mine foreldre ikke har fullt SÅ god råd. Min søster giftet seg for 6 år siden, et ganske rimelig bryllup. Jeg ønsker ikke å be mine foreldre stille opp og og betale halve bryllupet mitt, når det garantert kommer til å overstige den summen det var snakk om i det tilfellet. Hvordan i huleste kan man overtale en SÅ STA dame??? ← Nå er min mening at folk ikke kan forvente at noen andre SKAL betale noe i det hele tatt. Planleger man bryllup, så får man ta høyde for at man betaler alt selv. det var vanlig før i tiden at foreldre betaler,men ikke i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå