Samantha Skrevet 2. juli 2006 #1 Skrevet 2. juli 2006 (endret) En tråd for alle bokormar på KG :lese: -og for oss som treng inspirasjon og boktips! Fortell om den siste boka du las! Navn: Forfattar: Cirka antall sider: Kort samandrag: Kva syns du om boka: Kven anbefalar du ho til: Karakter 1-10 (10 er best): Då håpar eg får nokre gode tips til sommarlektyre. Er heilt blank på kva eg skal lese. Endret 2. juli 2006 av Samantha
Gjest gjest1 Skrevet 2. juli 2006 #2 Skrevet 2. juli 2006 (endret) En tråd for alle bokormar på KG :lese: -og for oss som treng inspirasjon og boktips! Fortell om den siste boka du las! Navn: Trekant Forfattar: Mian Lodalen Cirka antall sider: 200? Kort samandrag: Den lesbiske hovedpersonen lever i samliv med vakre Bob. Bob foreslår at de skal finne ei jente å ha trekant med. De går på jakt. Finner C-cupen, og de tre får et trekant forhold. Kva syns du om boka: Lodalen skriver morsomt, men slutten på boka var elendig og ulogisk. Skilte seg sterkt fra resten av boka. Kven anbefalar du ho til: Folk som elsket boka som denne er en fridtstående fortsettelse på, "Smuleklubbens skamløse søstre" Karakter 1-10 (10 er best): 5 Då håpar eg får nokre gode tips til sommarlektyre. Er heilt blank på kva eg skal lese. Jeg anbefaler boka "Smuleklubbens skamløse søstre". Den er en av de morsomste bøkene jeg har lest på lenge og jeg lo flere ganger da jeg leste den. Boka jeg har skrevet om her er ikke i nærheten av å være like bra. Endret 2. juli 2006 av Sukkerert
Anglofil Skrevet 3. juli 2006 #3 Skrevet 3. juli 2006 (endret) Navn: North and South Forfattar: Elizabeth Gaskell Cirka antall sider: 520 Kort samandrag: Mot sin vilje må Margaret flytte fra sitt barndomshjem i Helstone, Sør-England til den industrielle byen Darkshire i Nord-England fordi faren forlater sitt sogn pga religiøse overbevisninger. Det første møtet med John Thornton, hennes fars elev, ender med konflikt fordi Mr. Thornton støtter den sterke makten arbeidsgivere har ovenfor sine arbeidstakere, noe Margaret ikke støtter. Men industrielt opprør og familietragedier lærer Margaret virkeligheten av et storbyliv og Mr. Thornton medmenneskelighet. Kva syns du om boka: En helt fantastisk bok som tar for seg mange spørsmål på en fremragende måte. Kven anbefalar du ho til:For de som er glad i klassisk engelsk litteratur burde absolutt lese denne boka. Mr. Thornton har blitt beskrevet som industriens Mr. Darcy. Historien er forvekslende lik Pride & Prejudice av Jane Austen, så liker du den boka, liker du garantert denne. Forskjellen mellom de to romanene er at North and South går mer i dyben og derfor regnes denne romanen som en samfunnskritisk novelle. Er du opptatt av politikk eller klassesystemet i 1800-tallets England burde denne boka leses. Den tar opp mange moralske aspekter omkring det sosiale liv, arbeidstakeres rettigheter og maktforholdet mellom arbeidsgivere og arbeidere. Det som gjør denne novellen ganske så unik er at selv om man så gjerne vil mislike Mr. Thornton klarer man det rett og slett ikke - nettopp fordi man utvikler en sterk sympati for han. Samtidig er Margaret en sterk kvinne, ganske så like Lizzy i Austens bok som er nevnt tidligere, en smart jente som fort ser de store forskjellene mellom det rike sør og industrielle nord. Gaskell klarer også i denne romanen å sette leseren inn i begge sider av saken, arbeidstakerne på en side og arbeidsgiverne på en annen, og det legges opp til at man selv må ta stilling til mye av det Gaskell deler med leseren. Samtidig som dette er en flott samfunnskritisk roman så er den også en fantastisk kjærlighetshistorie. For de som har sett og liker mini-serien North and South, laget av BBC i 2004, så er dette altså boka bak serien og vil nok garantert like boka like godt. Karakter 1-10 (10 er best): 10! Mvh Yvonne Endret 3. juli 2006 av yvonne
Arkana Skrevet 3. juli 2006 #4 Skrevet 3. juli 2006 Navn: I Choose to Live Forfattar: Sabine Dardenne Cirka antall sider: 213 Kort samandrag: Belgiske Sabine blir kidnappet på vei til skolen og holdt fanget hos en pedofil mann i neste 3 mnd. Hun blir stengt inne i et lite kott i kjelleren, med jevnlige turer til soverommet hans hvor han forgriper seg på henne. I boken beskriver hun tiden som kidnappet (men uten detaljer om de seksuelle handlingene) og rettssaken etterpå. Kva syns du om boka: Sterk bok, nesten utrolig å tenke på at dette er virkelighet og ikke en skrekkhistorie. Eneste negative er språket, synes det er dårlig oversatt. Kven anbefalar du ho til: Hvem som helst. Karakter 1-10 (10 er best): 7
fuerza Skrevet 3. juli 2006 #5 Skrevet 3. juli 2006 Navn: Kunsten å være Ela Forfattar:' Johanna Nilsson Cirka antall sider: 300 Kort samandrag: "Ela er 26 år og redd for å åpne seg for andre. Nølende nærmer hun seg den gamle, skrøpelige vaktmesteren og hunden hans Sniff. Men Ela er ikke bare redd for nærhet. Hun er også impulsiv og full av innestengt kjærlighetslengsel, og når hun vet hva hun vil, kan ingen stoppe henne. Det får Jimmy erfare, for han prøver å stenge henne ute." Kva syns du om boka: Boken er lettlest og underholdende, søt og morsom. Flott sommerlektyre. Kven anbefalar du ho til: Karakter 1-10 (10 er best): 7
Sahara Skrevet 3. juli 2006 #6 Skrevet 3. juli 2006 Ville bare si at det var en bra tråd! Håper på noen gode tips selv.
Gjest gjest1 Skrevet 4. juli 2006 #7 Skrevet 4. juli 2006 Navn: Ulvenatt Forfattar: Tom Egeland Cirka antall sider: ca 300 tror jeg.... Kort samandrag: Boken handler om ett gisseldrama. Det er ett direktesendt debattprogram på tv som dreier seg om tjetsjenske flyktninger. Så blir hele studioet tatt som gisler og alt direketesendes på tv. I tidsperspektig så er historien på ca 9-10 timer og boken beskriver aksjonen minutt for minutt. Kva syns du om boka: Veldig spennende bok. Kven anbefalar du ho til: For deg som er glad i krim. Kan godt leses på stranda i sommer. Karakter 1-10 (10 er best): 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå