Gå til innhold

Norge er et skjermet land

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Etter å ha bodd i utlandet i flere år, så har jeg kommet tilbake til Norge for å være med familien og tilbringe tid i fedrelandet. Og jeg må si at etter bare noen måneder her så har jeg en tin¨g å si om Norge; det er jammen skjermet fra den virkelige verdenen!

Hva mener jeg med det? Jo, for eksempel, Norge er først og fremst et land for de svake. Er du en som ikke orker å prestrere mye, som ikke orker å jobbe for å komme deg videre i livet, eller er en som er vanskelig stilt, jo da er Norge for deg. For Norge satser akkurat på støtte disse menneskene ved hjelp av stønader og sosialen, og for ikke å snakke om lavere skatter for de som tjene lite. HÆ?????

En annen ting som jeg har merket er Norges lyst, eller forsøk, på å være internasjonalt og globalt, men når det kommer til stykket så er det best å være norsk og best å holde seg til det norske. Hva er det nordmenn er så redde for??? "Det er fint å skille seg ut", sies det, men egentlig så blir folk mest redde for de som er annerledes og "satser" heller på godt norsk og det som er trygt hjemmefra.

Og da kommer vi inn på det med å si velkommen til alle asylsøkere..... For det er jo Norge veldig stolte av, og da føler nordmenn at de har gjort det de trenger å gjøre for å "hjelpe verden". Og da trenger de ikke bry seg mer om det å være internasjonal heller.

Og så hører vi om alle de som får hetta over uttrykket "amerikanisert". Mange har blitt irriterte over at det feires Halloween og Valentines dag, og legger skylden på USA og alt det amerikanske. So what! Hva spiller det for noen rolle at vi innfører andre høytider fra andre land? Det er vel bare positivt, eller hva? Det er jo ikke mange tradisjoner i Norge foruten om julen, og jeg synes det bare er fint at man åpner seg for andre lands tradisjoner.....eller er det kanskje det at det kommer fra USA????? Uff og uff, nordmenn er vel ikke hyklere?

Og her må vi heller ikke glemme den gode gamle JANTELOVEN. Som jeg skrev tidligere så sier "alle" at man skal skille seg ut og være litt annerledes for å komme seg noe sted, men det stemmer ikke hverken når det gjelder å søke jobb eller når det gjelder mennesker.

Ja, det er flere ting som man kan nevne, men jeg avrunder her og vil gjerne høre om andres synspunkter og kanskje flere ting som gjør Norge til et lite land for seg selv, skjermet fra den virkelige verden.

Å ja, hva med fattigdom.....det eksisterer jo, men ikke her....... igjen, et land for de svake......

L

Videoannonse
Annonse
Skrevet

So what om Norge er "et skjermet land" som tar vare på de svake?

Er ikke det bare fint da, at man tar vare på de svake?

Det er jo nettopp det som er kjennetegnet på en velferdsstat, at man prøver å fange opp mennesker som av ulike årsaker faller igjennom, og prøver å gi dem et verdig liv likevel.

Vil du heller ha et samfunn der mennesker ligger veltet i sølen og blir sparket av "de sterke"? Får DU et bedre liv da? Hvor er menneskekjærligheten?

Nei, takke meg til at Norge blir sett på som "skjermet". Takke meg til at Norge fremdeles PRØVER å gi sine innbyggere verdig liv. Takke meg til at nordmenn flest fremdeles (?) satser på å ha en velferdsstat. Takke meg til at jeg er født i Norge, og derved trakk et av de største loddene alt ved fødselen!

Dine tanker minner meg faktisk om en ideologi som helst burde vært gått i graven for femti-seksti år siden. Ser du ikke det?

Skrevet
Hva mener jeg med det? Jo, for eksempel, Norge er først og fremst et land for de svake. Er du en som ikke orker å prestrere mye, som ikke orker å jobbe for å komme deg videre i livet, eller er en som er vanskelig stilt, jo da er Norge for deg. For Norge satser akkurat på støtte disse menneskene ved hjelp av stønader og sosialen, og for ikke å snakke om lavere skatter for de som tjene lite. HÆ?????L

Jeg har ikke bodd i utlandet, så jeg kan ikke si jeg har de samme erfaringene som deg. Ferie her og der gir vel kanskje ikke det samme grunnlaget. Men Jeg kan ikke si jeg er enig med deg allikavel. Når du skriver om " en som ikke orker å prestere mye" snakker du om generelt late folk, eller mennesker som har reelle problemer? Jeg synest det er flott at Norge har ett system som kan hjelpe mennesker. Enkelte trenger mer hjelp enn andre, mens noen behøver det bare i en overgang. Som f.eks arbeidsledighet. Hva om disse løsningene ikke hadde finnes? Da hadde en kunne snakket om fattigdom.

Og så er det vel logisk at de med lavere inntekt betaler mindre skatt vel? Om jeg skulle betale det samme som f.eks Røkke i skatt så hadde det jo vært morsomt.... :hoho:

Å ja, hva med fattigdom.....det eksisterer jo, men ikke her....... igjen, et land for de svake......

L

Skjønte ikke helt hva du mente her. Er dette "landet for de svake" siden vi ikke har fattigdom?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...