Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2006 #1 Skrevet 2. juli 2006 Jeg har en utstående føflekk som jeg jo har hatt hele livet. Jeg opplevde for ca 10 år siden at den forandret seg litt, men nå har den holdt seg stabil siden da. En veninne av meg mener jeg bør fjerne den uansett, som forebygging. Jeg har legeskrekk, og ønsker ikke at en almennlege skal grave ut denne føflekken. Dessuten ønsker jeg ikke et stygt arr, og måtte gå med bandasje. Er det vanlig å fjerne slike potensielt farlige føflekker uansett, kun som forebygging? Hvor stygt må jeg regne med at arret blir? Og jeg får vel kun lokalbedøvelse? Føflekken er ganske stor og i ansiktet, vil det bli gjort hos den lokale legen? Det vokser forresten hår på denne føflekken, og disse napper jeg naturlig nok ut. Er dette noe jeg egentlig ikke burde gjøre? (har nå gjort det i alle år, så kan egentlig ikke se hvorfor det nå plutselig skal være farlig.)
tuji Skrevet 2. juli 2006 #2 Skrevet 2. juli 2006 Du kan gå til en vanlig lege, (og evt. få henvisning til en hudlege) for å sjekke om denne flekken bør fjernes. Føflekker i ansiktet fjernes ikke hos fastlegen, fordi man må være ekstra nøye for ikke å lage arr som vises. Jeg fjernet en føflekk i nakken hos hudlege, og var ekstremt nervøs. Legen sa at det nesten garantert ikke var kreft i den, men at hun kunne fjerne den hvis den plaget meg. Jeg fikk lokalbedøvelse, og kjente absolutt ingen ting. Arret ble lite og pent, og nå er jeg ikke redd hvis det skulle bli nødvendig å fjerne flere. Man skal ikke nappe hår på føflekker. Det oppstår ikke kreftceller av å nappe, men hvis det skulle være anlegg for kreft i flekken, kan napping trigge det. Det var det hudlegen sa til meg. Hvis jeg var deg, ville jeg be om å få den fjernet. Så slipper du å tenke på om den er farlig, og å drive og nappe hår.
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2006 #3 Skrevet 2. juli 2006 Jeg hadde en utstående litt stor, uregelmessig føflekk, som jeg lenge hadde tenkt på å fjerne, men gjorde det ikke fordi jeg har legeskrekk. Legeskrekk, ikke fordi jeg er redd leger, men redd for at de finner at jeg har en eller annen grusom sykdom. Men så fikk jeg tilslutt summa meg til å få gjort det, og det gikk kjempegreit! Sykepleier skar den vekk uten noe ubehag, sydde noen sting også var det gjort. Sa hun skulle sende føflekken inn for å teste om det var noe kreft eller lignende i den og at jeg skulle bli kontaktet innen en uke hvis noe var i veien. Ble ikke kontaktet, så alt var ok. Det var virkelig en lettelse å bli kvitt hele greia og ikke tenke mer på det. Siden din er i ansiktet ville jeg som tuji sier ikke gått til vanlig lege. Spesialister på hud fikser det så det ikke blir noe arr å snakke om.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 2. juli 2006 #4 Skrevet 2. juli 2006 Takk for svar begge to! Er egentlig ikke så redd for at de skal fine noe uregelmessig. Det er mest tanken på at de skal skjære i ansiktet mitt mens jeg er våle og kun har lokalbedøvelse får bare kvinne meg opp til å få dette overstått, selv om jeg hater alt som har med leger og skjæring i kroppsdeler å gjøre
*Enigma* Skrevet 2. juli 2006 #5 Skrevet 2. juli 2006 En del hudleger bruker forøvrig laser. Du kjenner ingenting, det bare lukter pittelitt svidd.
Gjest gjest1 Skrevet 2. juli 2006 #6 Skrevet 2. juli 2006 Når det gjelderføflekk-kreft spiller det vel egentlig ingen rolle. Kreft oppstår visst som regel i nye føflekker
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2006 #7 Skrevet 2. juli 2006 Det er mest tanken på at de skal skjære i ansiktet mitt mens jeg er våle og kun har lokalbedøvelse Det gir du beskjed om på forhånd, for leger og sykepleier er veldig flinke til å snakke helt rolig om helt hverdagligse ting når pasient er våken under små inngrep. Se en annen vei og snakk om hva du har gjort i ferien, hva slags interesser du har, fortell om mann/barn ol, framtidsplaner, osv. Helt dagligdagse ting som du har snakt om mange ganger før. Da slapper du mer av og når man slapper av går alt så mye bedre
Gjest Mann 34 Skrevet 3. juli 2006 #8 Skrevet 3. juli 2006 Har fått fjernet 2 føflekker. Den ene satt rett under navelen og var veldig i veien for beltespenner osv. Fikk også fjernet en ganske nær rompesprekken(!) som var ganske i veien når man skulle tørke seg bak. Begge disse ble svidd vekk. Dvs at legen satte en bedøvelse og brukte så et lite apparat for å svi vekk flekkene. Det merker man overhodet ikke. Må bare passe på å smøre hude i etterkant da den blir litt sår og ømfindtlig i noen dager.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2006 #9 Skrevet 3. juli 2006 Når det gjelderføflekk-kreft spiller det vel egentlig ingen rolle. Kreft oppstår visst som regel i nye føflekker ← Hvor har du dette fra? Dette leser jeg på nettet: Det blir oftere kreft i føflekker som er synlige ved fødselen, enn i dem som kommer fram senere. (Hentet fra lommelegen) Hvis du ikke har en link eller noe å støtte deg på, er det dumt å skrive slikt hvis det ikke stemmer.
Gjest gjest1 Skrevet 3. juli 2006 #10 Skrevet 3. juli 2006 Hvor har du dette fra? Dette leser jeg på nettet: Det blir oftere kreft i føflekker som er synlige ved fødselen, enn i dem som kommer fram senere. (Hentet fra lommelegen) Hvis du ikke har en link eller noe å støtte deg på, er det dumt å skrive slikt hvis det ikke stemmer. ← Kjære vene da! Jeg skrev noe jeg har lest! Hva tror du egentlig om meg? At jeg har vært her i tre år og nyter å skrive helseinnlegg som har liten/ingen rot i virkeligheten??? http://www.schering-plough.no/index.php/sp...t/view/full/486 Føflekkreft (malignt melanom) kan dannes i føflekker en har hatt i lang tid, men oppstår også som nye føflekker. http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5926 Føflekkreft er kreftsvulst som oppstår i hudens pigmenstceller. Føflekkreft kan dannes i føflekker men kan også oppstå som nye føflekker. Kreftformen kan oppstå overalt på kroppen, først og fremst i huden, men kan i enkelte tilfeller dannes i slimhinner, lymfeknuter og øyne. http://66.249.93.104/search?q=cache:8tPYNw...%C3%B8flekkreft Føflekkreft kan oppstå i normal hud, men noen begynner også i føflekker. http://www.smil.uio.no/index.php?action=re...32&clickCount=1 Føflekkreft (malignt melanom) kan dannes i føflekker en har hatt i lang tid, men oppstår også som nye føflekker.
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2006 #11 Skrevet 3. juli 2006 Om det er kreft i føflekken eller ikke er ikke noe jeg tar stilling til, det får en fagperson gjøre. Det har allerede vært en forandring i føflekken for ti år siden, men pga legeskrekken min oppsøkte jeg ikke lege da. Jeg tror selv at jeg aldri kan bli syk. Men en ting til jeg lurer på: kan jeg ikke bade, trene, dusje etter inngrepet, og vil jeg måtte vente lenge? Og til deg som mener man bare skal se en annen vei når de fjerner føflekken: det er ikke så lett når føflekken er i ansiktet (jeg ble altså ikke overbevist av innlegget ditt, og er fortsatt ikke kvitt legeskrekken ) Men jeg skal oppsøke legen om ikke lenge (har en del annet jeg har utsatt også å få hjelp for også..), så da får jeg vel mer svar.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #12 Skrevet 4. juli 2006 Jeg har fjernet to utstående føflekker på nesetippen. Det gikk helt fint. Det verste var å sette bedøvelsessprøyta syns jeg, det gjorde ekstra vondt siden det var i nesa. Ellers merka jeg jo ingenting. Først ble føflekken skjært bort, deretter ble det brent rundt for at det ikke skulle blø. Svilukta er også litt ekkel da. Jeg ble henvist til hudlege for fastlege ville ikke gjøre dette. Etterpå fikk jeg et plaster på nesa, men trengte ikke gå med det lenge, jeg dusjet som vanlig dagen etter og dette gikk også bra. Synes ikke det er særlig mye arr på nesa mi, det lille som vises plager meg mindre enn føflekkene gjorde. Bading og trening går også bra da, kan være greit og dekke til såret litt i sola og høy solfaktor bør brukes etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå