Bobeline Skrevet 2. juli 2006 #1 Skrevet 2. juli 2006 VG skriver at sommermånedene er de værste månedene når det gjelder trafikk og ulykker. Faktorene som får skylden er fullastede biler, ukjente veier og stressede småbarnsforeldre. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=121230
tuji Skrevet 2. juli 2006 #2 Skrevet 2. juli 2006 Jeg innser at jeg kan være trafikkfarlig når jeg kjører med barn i baksetet. Ikke pga stress, men fordi jeg lener meg bak og fisker opp smokker, bamser, bøker osv. som hun har mistet på gulvet.
Gjest Rabarbra-Guri Skrevet 2. juli 2006 #3 Skrevet 2. juli 2006 Jeg innser at jeg kan være trafikkfarlig når jeg kjører med barn i baksetet. Ikke pga stress, men fordi jeg lener meg bak og fisker opp smokker, bamser, bøker osv. som hun har mistet på gulvet. ← det er jo livsfarlig hvorfor gjør du det???
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 2. juli 2006 #4 Skrevet 2. juli 2006 Småbarnsforeldre kan være trafikkfarlige, ikke bare på ferie men også i rushtrafikken. Kan nok også være litt ekstra trafikkfarlige i og med at både voksne og barn blir irritable av varmen. Tråkker kanskje litt ekstra hardt på gassen for å komme litt fortere fram? Men trafikkfarlige er også pendlere som leser avisen mens de kjører i kø på E-18, de som har det så travelt at de skal forbi for enhver pris, "gamle mannen med hatt", "Tante Olga på søndagstur" osv.
tuji Skrevet 2. juli 2006 #5 Skrevet 2. juli 2006 det er jo livsfarlig hvorfor gjør du det??? ← Har du barn? Har du i så fall aldri gjort det samme? Det er ikke akkurat noe jeg gjør på E18, men hvis jeg kjører på en rolig vei og hun bæljer etter smokken - ja, så strekker jeg hånda bak og famler etter den fremfor å stoppe. Tror det er ganske vanlig.
Gjest Hufsa Skrevet 3. juli 2006 #6 Skrevet 3. juli 2006 Har du barn? Har du i så fall aldri gjort det samme? Det er ikke akkurat noe jeg gjør på E18, men hvis jeg kjører på en rolig vei og hun bæljer etter smokken - ja, så strekker jeg hånda bak og famler etter den fremfor å stoppe. Tror det er ganske vanlig. ← Jepp..dette er helt vanlig..gjør det selv
Gjest gjest1 Skrevet 3. juli 2006 #7 Skrevet 3. juli 2006 Jepp..dette er helt vanlig..gjør det selv ← Ja, det er veldig vanlig, men det forårsaker faktisk endel ulykker.. la ungen har smokken i en lang snor rundt halsen eller knytt fast i et knapphull eller noe sånt, så hun kan fiske den opp selv dersom hun mister den
Gjest Piper Skrevet 3. juli 2006 #8 Skrevet 3. juli 2006 Jepp..dette er helt vanlig..gjør det selv ← Selv om det er vanlig, er det ikke mindre farlig for det. Det skla ikke mer enn et sekunds uoppmerksomhet, før ulykken faktisk er et faktum. Og var smokken da virkelig så viktig? Jeg har tre barn selv
tuji Skrevet 3. juli 2006 #9 Skrevet 3. juli 2006 Nei, det er akkurat like farlig fordi om det er vanlig, og det er ingen unnskyldning. Skrev det fordi det virket som den ene brukeren aldri hadde hørt om at noen gjorde slik.
Gjest Gjest Skrevet 4. juli 2006 #10 Skrevet 4. juli 2006 Har du barn? Har du i så fall aldri gjort det samme? Det er ikke akkurat noe jeg gjør på E18, men hvis jeg kjører på en rolig vei og hun bæljer etter smokken - ja, så strekker jeg hånda bak og famler etter den fremfor å stoppe. Tror det er ganske vanlig. ← Så det er viktigere at ungen ikke er uten smokk et kvarters tid enn at et voksent menneskeliv går tapt? Ja, for dette fører faktisk til ulykker! Husker kjøreskolelæreren min mente småbarnsmødre burde få kjørekortet inndratt mens barnet er lite, nettopp siden dette er så trafikkfarlig. Og kjørelærerne har jo sett en del i trafikken gjennom yrket sitt. Tenk om det er deres barn som blir påkjørt av en småbarnsmor som skal dulle med ungen under kjøreturen? Hvordan hadde det føltes? Jeg har selv blitt påkjørt av bil, både som syklist og som fotgjenger. Og to familiemedlemmer måtte til sykehus i ambulanse etter å ha blitt påkjørt. Ingen av disse hendelsene var pga småbarnsforeldre (det er ikke nok hendelser til at min observasjon kan sies å være dignifikant uansett). Uansett hvilke grunn man har til å gjøre noe annet mens man kjører, så er det ingen unnskyldning! Bare vent til ungen deres blir større og begynner å legke ute. Faren er jo stor for å bli påkjørt når bilistene ikke er sitt ansvar bevisst
tuji Skrevet 5. juli 2006 #11 Skrevet 5. juli 2006 Jeg sier jo at det ikke finnes noen unnskyldning for det, men at jeg dessverre gjør det av og til likevel. Gjør du aldri ting du vet du ikke burde?
Bobeline Skrevet 5. juli 2006 Forfatter #12 Skrevet 5. juli 2006 Opplevde å bli påkjørt av en bestemor med to barn i baksetet. Hva hun tenkte på når hun svingte hardt til siden og traff min venstre bakside, vet jeg ikke. Men det var skarp stemme til både meg og barnebarn "dere må være stille og ikke mase for denne vanvittige damen skjønner ikke at det ikke holder å si unnskyld når det er et uhell". Lett å si når hennes bil er hel, mens min er oppskrapt og stygg i lakken etter ulykken. Og hun ville ikke utveksle forsikringsinformasjon siden det "var et uhell, det måtte jeg vel forstå". Jeg tar ikke engang telefonen når jeg kjører bil. Jeg kjører dårlig nok fra før til at det er nødvendig å gjøre meg enda mer ukonsentrert
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2006 #13 Skrevet 5. juli 2006 Jeg sier jo at det ikke finnes noen unnskyldning for det, men at jeg dessverre gjør det av og til likevel. Gjør du aldri ting du vet du ikke burde? ← Nei, jeg gjør faktisk aldri noe som kan sette andre uskyldige menneskers liv direkte i fare. Jeg har såpass respekt for det at bilen faktisk kan drepe mennesker. Skulle ønske mennesker som ikke er bevisst på dette ikke fikk kjøre bil.
Gjest Chrizzy Skrevet 5. juli 2006 #14 Skrevet 5. juli 2006 Jeg kunne tenkt meg å sett en statistikk over dette. Jeg føler meg ikke overbevist i det hele tatt, om at småbarnsforeldre er en gruppe som er mer innvolvert i ulykker enn andre.
Pauline Skrevet 22. juli 2006 #15 Skrevet 22. juli 2006 Ja, det er veldig vanlig, men det forårsaker faktisk endel ulykker.. la ungen har smokken i en lang snor rundt halsen eller knytt fast i et knapphull eller noe sånt, så hun kan fiske den opp selv dersom hun mister den ← Nei! Heng aldri noe i en lang snor der barnet sitter i bilen. Opplevde noe skikkelig nifst da jenta mi var liten. Hun satt i bilstol bak i bilen. Det var vinter og hun var vel snae to år. Hun hadde på seg lue med snor. Plutselig hørte jeg hikstelyder fra baksetet. Hun hadde dratt av seg lua, snora var rundt halsen og hun dro alt hun orket i ren panikk. Jeg vrengte bilen inn til siden og heiv meg bak og fikk "redda" henne. Hun hadde stort rødt merke på halsen. Etterpå gikk jeg hjem å klippet snorer ut av luer, dresser osv. Det går an å kjøpe egne klips til smokken, gjorde det i allfall da mine var små. Men aldri aldri bruk snor!
Gjest Gjesta Skrevet 25. juli 2006 #16 Skrevet 25. juli 2006 Jeg tror småbarnsbesteforeldre er trafikkfarligere enn småbarnsforeldre. For det første fordi gamliser kjører dårligere enn oss (enn meg, i hvert fall), og dernest fordi de kaver seg opp ved det første ynk fra baksetet. Dette har jeg også lest et sted på internett, så da stemmer det nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå