Gjest Anonymous Skrevet 20. desember 2002 #1 Skrevet 20. desember 2002 Noen som har gode oppskrifter på gryteretter?? Eller karbonader?? Da blir jeg glad..
Gjest chimp Skrevet 21. desember 2002 #2 Skrevet 21. desember 2002 Her skal du få oppskrift på en knallgod gryte som jeg har laget utallige ganger og som alltid høster applaus: CHOW-CHOW 4 porsj. ca. 600 g grytekjøtt av svin (selv bruker jeg alltid nakkekoteletter og beregner litt ekstra siden noe av vekten går bort i ben) 2 løk, 2 ss smør, 1-2 ts karri (etter smak) 1 ts salt, 1 kryddermål pepper, ca 3 dl væske (kraft fra sopp, ananas og vann) 1 liten boks champignon (selv tar jeg gjerne to...) 1/2 boks ananas i biter, 4 ss tomatpuré, 1 ss soyasaus, 1 dl fløte + 1 ss maisennamel 1. Skjær kjøttet i terninger el. strimler og finhakk løken 2. La smøret bli nøttebrunt i stekepannen 3. Brun raskt små porsjoner m kjøtt 4. Kok ut pannen m litt av væsken mellom hver gang og ha over i en gryte sammen m kjøttet 5. Brun løken og ha i gryten 6. Krydre m karri, salt og pepper og spe m resten av væsken 7. La kjøttet trekke under lokk en halvtimes tid til d er mørt (el lenger, d har jeg selv god erfaring m) 8. Tilsett sopp, ananas, tomatpuré, soyasaus og maisennamel utrørt i fløten og gi d et oppkok 9. Smak til m mer salt og karri hvis d trengs Server m ris og salat og/el små skåler m banan (klem litt sitron over), pickles, hakkede salte nøtter el nøtter Bon apetitt!
Milo Minderbinder Skrevet 22. desember 2002 #3 Skrevet 22. desember 2002 En som jeg har stor suksess med hver gang jeg soper den i hop, lages etter følgende prinsipper: Kjøtt.....(kjøttdeig, svinekjøtt, oksekjøtt, kylling....fritt valg, om lag 400- 500 gram) et glass sterk tacosaus en boks med cajun-krydrete moste tomater 1/3 liter kremfløte 1 beger creme fräiche purreløk, et par stk. hvitløk (så mye du vil. Paprika......grønn, rød, oransje (ta et par-tre stk flere farger..det ser litt kult ut) en boks babymais. en boks bambusskudd sopp.....ikke skivede, men hele....tilsvarende minst to bokser en bunt brokkoli basilikum (etter metoden "en dæsj" oregano (ditto) estragon (ditto) ....karri, paprikapulver.....hva liker du? hiv oppi, etter egen smak en skvett soyasaus Stek kjøtt, purre og sopp og i rekkefølge og la dette få selskap av paprika, og de øvrige grønnsakene. Huske på at babymaisen kommer i nokså på slutten, slik at de holder seg litt sprøe. Brokkolien bør også i ved slutten. Vel. du hiver i dine krydderier nokså tidlig i prosessen......jeg har brukt å blande det i oljen som jeg steker i.......jeg bruker masse krydder....og...vel....tilstrekkelig med olje. Når du synes at det kunne ha vært kjekt å se hva som skjedde hvis du hev tacosausen og cajun-tomatene oppi.....da gjør du det. La dette få selskap av kremfløten og creme fräichen. Jeg bruker ris til, og ofte hiver jeg en god klype karri oppi sammen med risen..både for fiffig fargeeffekt og smak. Kok masse ris. Regn med at flere personer kan bli mette av dette sammensuriet....det er faktisk "jækla" godt, og, om jeg så må tilføye litt stolthet i det......det er min egen oppskrift. Får masse skryt av den......sausen er ikke noe som blir anbefalt hos grete rhoede....den er god, tykk og en smaksbombe av de store. Masse farger i retten er det og. Milo
Gjest Frøken Dings Skrevet 29. desember 2002 #4 Skrevet 29. desember 2002 Jeg lager ofte chili con carne, stor suksess hos store og små: 4 pers: 400 g kjøttdeig/karbonadedeig/grytekjøtt 2 rødløk 2 fedd hvitløk 1 boks maiskorn chilipulver eller 1 frisk finhakket chili hakkede tomater rømme Stek kjøttdeig og løk/hvitløk. Tilsett tomater og mais, krydre etter smak og la putre i ca 15 min. Rør inn noen ss rømme på slutten. (Må ikke koke) Servér med ris og gjerne en grønn salat.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 29. desember 2002 #5 Skrevet 29. desember 2002 Jeg lager ofte chili con carne, stor suksess hos store og små: 4 pers: 400 g kjøttdeig/karbonadedeig/grytekjøtt 2 rødløk 2 fedd hvitløk 1 boks maiskorn chilipulver eller 1 frisk finhakket chili hakkede tomater rømme Stek kjøttdeig og løk/hvitløk. Tilsett tomater og mais, krydre etter smak og la putre i ca 15 min. Rør inn noen ss rømme på slutten. (Må ikke koke) Servér med ris og gjerne en grønn salat. Dette er ikke Chili con carne for da skal du også ha hvite bønner i. Hva dette er aner jeg ikke. Milla
Gjest Frøken Dings Skrevet 29. desember 2002 #6 Skrevet 29. desember 2002 Å herregud, jeg glemte bønnene! :o Det er jo det aller viktigste jo! Men jeg pleier å bruke røde bønner. Takk for påminnelsen, Milla. Jeg tror det jeg skrev over blir en helt alminnelig sop-i-hop.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 29. desember 2002 #7 Skrevet 29. desember 2002 Å herregud, jeg glemte bønnene! :o Det er jo det aller viktigste jo! Om man bruker røde- eller hvite bønner er det samme men for at det skal bli Chili Con carne så må det alltid være bønner i. Milla
Milo Minderbinder Skrevet 30. desember 2002 #8 Skrevet 30. desember 2002 Vel.... når det gjelder chili con carne.....så er det faktisk ingen "bønn" - man er helt nødt til å ha bønner i. Samtidig så er man jo da et svar på bønne-bøndernes bønner. Er klar over at denne var litt utenfor tema.....men av og til, så finnes det ordspillopper som bare skriker etter å bli sagt... :D milo
magolia Skrevet 18. desember 2004 #9 Skrevet 18. desember 2004 Her skal du få oppskrift på en knallgod gryte som jeg har laget utallige ganger og som alltid høster applaus: CHOW-CHOW 4 porsj. ca. 600 g grytekjøtt av svin (selv bruker jeg alltid nakkekoteletter og beregner litt ekstra siden noe av vekten går bort i ben) 2 løk, 2 ss smør, 1-2 ts karri (etter smak) 1 ts salt, 1 kryddermål pepper, ca 3 dl væske (kraft fra sopp, ananas og vann) 1 liten boks champignon (selv tar jeg gjerne to...) 1/2 boks ananas i biter, 4 ss tomatpuré, 1 ss soyasaus, 1 dl fløte + 1 ss maisennamel 1. Skjær kjøttet i terninger el. strimler og finhakk løken 2. La smøret bli nøttebrunt i stekepannen 3. Brun raskt små porsjoner m kjøtt 4. Kok ut pannen m litt av væsken mellom hver gang og ha over i en gryte sammen m kjøttet 5. Brun løken og ha i gryten 6. Krydre m karri, salt og pepper og spe m resten av væsken 7. La kjøttet trekke under lokk en halvtimes tid til d er mørt (el lenger, d har jeg selv god erfaring m) 8. Tilsett sopp, ananas, tomatpuré, soyasaus og maisennamel utrørt i fløten og gi d et oppkok 9. Smak til m mer salt og karri hvis d trengs Server m ris og salat og/el små skåler m banan (klem litt sitron over), pickles, hakkede salte nøtter el nøtter Bon apetitt! Lagde denne i går kveld -kjempe god og jeg anbefaler den gjerne.
Arkana Skrevet 18. desember 2004 #10 Skrevet 18. desember 2004 Coq au vin 1,5 kg kyllinglår 4 gulrøtter i store biter ½ liter champignon 2 dl bacon i terninger 10 hele skrellede sjalottløk 2 skivede hvitløksfedd 2 laurbærblad ½ ss timian ½ ss rosmarin 1 flaske fyldig rødvin 1 terning hønsebuljong salt/pepper Del soppen deles i to. Salte og pepre kyllingen og brun godt i panne. Brun gulrøtter, sopp, bacon, løk og hvitløk i litt olje. Legg i krydder og kylling. Hell over vin og smuldre over buljong. Fyll evt på med vann om ikke alt er dekket. Kok opp og skum av fettet. La småkoke 40 minutter. Jevn evt med maisenna/vann, smak til med salt og pepper. Gryterett med svin 700 g svinekjøtt 3 ss hvetemel salt/pepper 500 g småløk 1 pk bacon 5 dl tørr hvitvin 2 dl crème fraîche 1 ts sennep 2 ts tomatpuré 1 knivsodd ingefær 1 knivsodd allehånde rosmarin Del kjøttet i terninger og vend det i melet med salt og pepper. Brun kjøttet. Brun hele småløk og baconbiter. Legg alt i en gryte etterhvert. Sausen lager du i stekepannen med resten av melet, sennep, tomatpuré og crème fraîche. Spe med vin. Smak til med krydder og salt. Hell sausen over i gryten og la trekke til kjøttet er mørt. Irish Stew 1 kg lammekjøtt m/ben, 800 g u/ben 1 ½ ts salt 8-10 hele pepperkorn 8 poteter 2-3 gulrøtter 1-2 løk 1 persillerot ½ sellerirot 1 purre hakket persille Legg kjøttet i en gryte og fyll på vann til kjøttet er dekket. Kok opp, skum godt, tilsett salt og pepper og la kjøttet trekke i ca.45 min. Skrell poteter og grønnsaker, del i biter og legg i gryten. Kok opp og la trekke i ca 30 min til poteter og grønnsaker er møre. Smak til med salt og pepper og dryss over rikelig med finhakket persille ved servering. Biff Stroganoff (2 pers.) 400 g oksekjøtt i terninger 100 g champignon 1 løk 1 rød paprika 1 ss tomatpuré 1 ts paprikapulver 3 dl kraft 3 dl fløte 1 dl rømme Brun kjøttet i en gryte. Kutt løken og ha i gryten sammen med kjøttet til den blir myk. Tilsett tomatpuré og paprikapulveret, og la det frese litt. Hell på kraften og la det hele småkoke til kjøttet er mørt (ca. 50 min.). Bland i fløte og rømme, og la koke litt før forstekt sopp og paprika has i. Smak til med salt og pepper. Server med ris.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå