Gjest Gjesta Skrevet 2. juli 2006 #1 Skrevet 2. juli 2006 Jeg må til dyrlegen i morgen pga at den ene katten min har skadet seg. Men akkurat nå har jeg ikke penger, så da lurer jeg på om det er vanlig å få med en giro eller må man betale med en gang? Det som har skjedd er at katten har fått en lite, men muligens dypt sår i nærheten av halefestet, og den har problemer med å løfte halen. Kan dette bli svindyrt? Jeg skal dra på en tiggerunde i dag og se hvor mye penger jeg kan få låne, men siden jeg ikke vet hvor mye det kan komme til å koste og om jeg må betale kontant med en gang så er jeg veldig usikker på hvordan jeg skal ordne dette. Hva om jeg har med for lite penger, hva skjer da?
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2006 #2 Skrevet 2. juli 2006 Kommer an på veterinæren/klinikken. Det kan sikkert gå greit med giro, eller om du betaler det du har. Derfor er det lurt å ha en egen konto for dyrene, legge av 500-1000,- hver måned så man er sikret penger, for man vet jo aldri.
Bobeline Skrevet 2. juli 2006 #3 Skrevet 2. juli 2006 Jeg ville tro at de fleste veterinærklinikker vil skrive ut en giro hvis du oppgir personalia. Hvis klinikken ikke vil gjøre det, kan du kanskje reise til en annen klinikk og forhøre deg om hvilke muligheter det er for dem til å undersøke katten din, og at du ønsker giro siden du ikke har kontanter akkurat nå. Lov om veterinærer og annet dyrepersonell sier at loven skal bidra til at denne yrkesgruppen bidrar til god dyrehelse og dyrevern. Statens ansvar er å sikre at det er en ladsdekkende dyrehelsetjeneste som skal ivareta dyrenes helse. En veterinær trenger ikke å bekymre seg over at du ikke skal klare å kunne betale, da det er staten som betaler hvis dyreeier eller annen person med betalingsansvar ikke klarer å betale for tjenesten (sistnevnte går riktig nok under nødrett). Likevel er det nærliggende å tro at de fleste veterinærer vil møte deg på halvveien hvis du viser vilje til å betale for deg ved hjelp av en giro.
Gjest Gjesta Skrevet 2. juli 2006 #4 Skrevet 2. juli 2006 Tusen takk for svar . Nå har jeg fått låne en tusenlapp, så om det ikke skulle holde så kan jeg iallefall betale deler av regninga kontant. Jeg er fullstendig klar over at jeg burde ha planlagt litt på forhånd for å slippe å komme opp i slike situasjoner. Jeg har ikke så mye penger at jeg kan spare på egen konto for dyrlegeutgifter, men jeg har hatt planer om å forsikre kattene. Problemet er bare at det har vært så lett å utsette det og tenke at det antagelig ikke kommer til å skje noe som gjør at jeg vil trenge forsikringen. Men nå skal jeg ta meg sammen og forsikre begge kattene. Det er jo en stor trygghet å vite at om de skulle bli syke/skadet så slipper jeg å bekymre meg for store dyrlegeutgifter.
Lillesøster Skrevet 2. juli 2006 #5 Skrevet 2. juli 2006 Det du kan gjøre er å ringe rundt og forhøre seg litt om hva det koster. Slike regninger blir fort over 1000- lappen. Lykke til med pus.
Ugla Skrevet 2. juli 2006 #6 Skrevet 2. juli 2006 Jeg har ikke så mye penger at jeg kan spare på egen konto for dyrlegeutgifter, men jeg har hatt planer om å forsikre kattene. ← Om du tar forsikring, må du (som oftest) først betale, så kontakte forsikringsselskapet etterpå, legge frem kvittering, og så få pengene tilbake fra forsikringsselskapet.
Gjest Gjesta Skrevet 2. juli 2006 #7 Skrevet 2. juli 2006 Om du tar forsikring, må du (som oftest) først betale, så kontakte forsikringsselskapet etterpå, legge frem kvittering, og så få pengene tilbake fra forsikringsselskapet. ← Det visste jeg ikke. Jeg trodde at man da bare måtte betale egenandelen og slapp flere utlegg. Men uansett så er den økonomiske situasjonen min i ferd med å forandre seg. Har nettopp begynt i jobb, så når jeg får første lønning skal jeg åpne en egen konto for slike uforutsette utgifter. Kan jo si at det er flaks at den første uforutsette dyrlegeturen kommer akkurat nå som inntekten min er i ferd med å forandre seg og jeg faktisk har mulighet til å klare slike utgifter. Håper bare at det ikke er noe alvorlig med Storepus. Han virker ganske utafor
Ugla Skrevet 2. juli 2006 #8 Skrevet 2. juli 2006 Det visste jeg ikke. Jeg trodde at man da bare måtte betale egenandelen og slapp flere utlegg. ← Noen steder er det sånn, at de har avtale med forsikringsselskapet (men ikke med alle selskaper). Jeg måtte ta akutt operasjon på hunden min. Jeg hadde forsikring i Gjensidige. Klinikken som opererte hadde avtale med Gjensidige. Forsikringen dekket 10.000, men operasjonen kom på vel 15.000. Jeg slapp da med å betale vel 5.000 når jeg hentet hunden, resten skulle de ordne med selskapet (men jeg måtte betale kontant, og de fortalte meg før de begynte å operere at "dette vil koste deg en del..."). Alternativet hadde vært avlivning "der og da", for det stod om livet for voffsen!
Gjest Gjest Skrevet 2. juli 2006 #9 Skrevet 2. juli 2006 Forsikring er veldig lurt å ha. Skjønner ikke hvorfor mange ikke har det på dyrene sine - det er tross alt bare tusenlappen + noen kroner det har med å gjøre i året...
Gjest Gjesta Skrevet 3. juli 2006 #10 Skrevet 3. juli 2006 Nå har jeg vært hos dyrlegen, og det ble ikke dyrt i det hele tatt. 250 hos dyrlegen (rensing av sår og sprøyting av antibiotika inn i såret) og 80 for medisiner fra apotek (antibiotika). Men jeg skal uansett få meg forsikring. Er det noen som husker navnet på det forsikringsselskapet som driver kun med forsikringer for dyr?
Gjest Gjesta Skrevet 3. juli 2006 #12 Skrevet 3. juli 2006 http://www.agria.no/ Denne kanskje ← Takk . Det var den jeg tenkte på ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå