Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 2. juli 2006 #1 Skrevet 2. juli 2006 (endret) Fy søren så pinlig det er når de absolutt skal dra ut av utlendinger hvor bra Norge og nordmenn er. Eksempel her fra intervju Tom Boonen (?), Tour de France: Who are your biggest oponents? <name>, <name> and Hushovd Did Hushovd show strength yesterday? <latter> Yes, he won the stage yesterday. Alt for at Boonen skal si at Hushovd er god... Det finnes andre lignende eksempler også, uten at jeg husker spesifikt. Endret 2. juli 2006 av Slangen
Gjest Narnia Skrevet 2. juli 2006 #2 Skrevet 2. juli 2006 Helt enig. Jeg blir nesten kvalm av den "heia Norge"-mentaliteten media utviser. Det verste jeg vet er når de har intervjuet en kjendis, og presset h*n til å si noen positive ord om Norge, selv om det er helt åpenbart at h*n ikke bryr seg en døyt. Hvor mange ganger har vi ikke sett uttrykket "Norgesvenn" blitt brukt om folk som ikke vet hvor Skandinavia ligger en gang? Kan ikke forestille meg at noen virkelig synes det er interessant å lese en artikkel som hyller lusekofter og melkesjokolade osv, mens hovedpersonen nesten forsvinner i all selvopptattheten. Direkte pinlig
talin Skrevet 2. juli 2006 #4 Skrevet 2. juli 2006 Fy søren så pinlig det er når de absolutt skal dra ut av utlendinger hvor bra Norge og nordmenn er. Eksempel her fra intervju Tom Boonen (?), Tour de France: Hva forventer du utav en gruppe individer som har en kollektiv IQ på nesten to siffer.
Quirky Skrevet 2. juli 2006 #6 Skrevet 2. juli 2006 Hva forventer du utav en gruppe individer som har en kollektiv IQ på nesten to siffer. ← Her er det vel mer fristende enn noen gang å be om dokumentasjon.. Det stilles temmelig høye krav til karakterer for å komme inn på journalistikkstudier, så en viss iq er det vel sannsynlig at man har. For øvrig er jeg enig i det Slangen sier. Spesielt alle disse "norgesvenn"-greiene er pinlige.
talin Skrevet 2. juli 2006 #7 Skrevet 2. juli 2006 Her er det vel mer fristende enn noen gang å be om dokumentasjon.. Leser vi samme media?
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 2. juli 2006 #8 Skrevet 2. juli 2006 (endret) Tror det har mer med nordmenns lave selvbildet og at man hele tiden må ha bekrefteler, enn at journalister er lite intelligente. Det er litt snodig at man må spørre om Hushovd er god når han vant sprinttrøya i fjor og har hatt noen etappeseiere i Tour de France. edit: Forsåvidt snodig å spørre om Hushovd i det hele tatt, når det ikke var han som ble intervjuet. Endret 2. juli 2006 av Slangen
Quirky Skrevet 2. juli 2006 #9 Skrevet 2. juli 2006 (endret) Leser vi samme media? ← Jeg leser Dagsavisen, Aftenposten og Morgenbladet, blant annet. Du holder deg kanskje til VG? Journalister gir folk det de vil ha. At VG er norges mest solgte avis sier om noe en del om iq-en til det norske folk, ikke journalistenes. Endret 2. juli 2006 av Quirky
talin Skrevet 2. juli 2006 #10 Skrevet 2. juli 2006 Jeg leser Dagsavisen, Aftenposten og Morgenbladet, blant annet. Du holder deg kanskje til VG? Høres ut som en nokså kjent lese liste for min del. Journalister gir folk det de vil ha. At VG er norges mest solgte avis sier om noe en del om iq-en til det norske folk, ikke journalistenes. Eller en kan si at VG journalistene ikke er kompetente til å skrive slik at folk får lyst til å lese om annet en sex og skandaler.
Quirky Skrevet 2. juli 2006 #11 Skrevet 2. juli 2006 (endret) Eller en kan si at VG journalistene ikke er kompetente til å skrive slik at folk får lyst til å lese om annet en sex og skandaler. ← VG er blant de avishusene i Norge der det er vanskeligst å bli ansatt, og har dermed frihet til å velge og vrake blant norges journalister. De som blir ansatt der er temmelig kompetente, men må selvsagt rette seg etter avisas profil, og skrive om det som selger- sex og skandaler. Hvis folk flest hadde hatt lyst til å lese om annet enn sex og skandaler ville mer seriøse aviser hatt mye høyere opplag. Se og hørs tirsdagsutgave har et opplag på over 250 000. VG på knappe 350 000 pr dag. Men det er selvsagt bare fordi journalistene er inkompetente og lurer folk til å lese om kjendiser og skandaler. For de som har lyst til å sammenligne: Opplagstall aviser 2005, opplagstall blader 2005. Og til å ha en samlet iq på et tosifret tall har journaliststudentene imponerende karakterer fra vgs. Endret 2. juli 2006 av Quirky
talin Skrevet 2. juli 2006 #12 Skrevet 2. juli 2006 Se og hørs tirsdagsutgave har et opplag på over 250 000. VG på rundt 350 000 pr dag. Men det er selvsagt bare fordi journalistene er inkompetente og lurer folk til å lese om kjendiser og skandaler. Så da er vi enig da
Gjest Hermine, 35 Skrevet 2. juli 2006 #13 Skrevet 2. juli 2006 Fy søren så pinlig det er når de absolutt skal dra ut av utlendinger hvor bra Norge og nordmenn er. Eksempel her fra intervju Tom Boonen (?), Tour de France: Who are your biggest oponents? <name>, <name> and Hushovd Did Hushovd show strength yesterday? <latter> Yes, he won the stage yesterday. Alt for at Boonen skal si at Hushovd er god... Det finnes andre lignende eksempler også, uten at jeg husker spesifikt. ← Jeg er helt enig med deg. Det finnes visst ingen grenser for dumhet hos norske sportsjournalister.
Gjest Hermine, 35 Skrevet 2. juli 2006 #14 Skrevet 2. juli 2006 Helt enig. Jeg blir nesten kvalm av den "heia Norge"-mentaliteten media utviser. Det verste jeg vet er når de har intervjuet en kjendis, og presset h*n til å si noen positive ord om Norge, selv om det er helt åpenbart at h*n ikke bryr seg en døyt. Hvor mange ganger har vi ikke sett uttrykket "Norgesvenn" blitt brukt om folk som ikke vet hvor Skandinavia ligger en gang? Kan ikke forestille meg at noen virkelig synes det er interessant å lese en artikkel som hyller lusekofter og melkesjokolade osv, mens hovedpersonen nesten forsvinner i all selvopptattheten. Direkte pinlig ← Bra sagt, ja!
Gjest Hermine, 35 Skrevet 2. juli 2006 #15 Skrevet 2. juli 2006 VG er blant de avishusene i Norge der det er vanskeligst å bli ansatt, og har dermed frihet til å velge og vrake blant norges journalister. De som blir ansatt der er temmelig kompetente, men må selvsagt rette seg etter avisas profil, og skrive om det som selger- sex og skandaler. Hvis folk flest hadde hatt lyst til å lese om annet enn sex og skandaler ville mer seriøse aviser hatt mye høyere opplag. Se og hørs tirsdagsutgave har et opplag på over 250 000. VG på knappe 350 000 pr dag. Men det er selvsagt bare fordi journalistene er inkompetente og lurer folk til å lese om kjendiser og skandaler. For de som har lyst til å sammenligne: Opplagstall aviser 2005, opplagstall blader 2005. Og til å ha en samlet iq på et tosifret tall har journaliststudentene imponerende karakterer fra vgs. ← VG kan velge og vrake blant journalistene i Norge, ja. Men betyr det at alle journalister ønsker å jobbe i VG? Det kan jo være at Morgenbladet-ansatte ikke har et spesielt stort ønske om å jobbe i VG, selv om de hadde fått tilbudet. Journaliststudentene har imponerende gode karakterer fra videregående skole sier du? Ja, det kan være så. Men mener du det er en garanti for at de ikke stiller "dumme" og nasjonalistiske spørsmål? En ting er å pugge masse pensum og få god karakter. Journalistenes spørsmål preges jo også av hvem de er og hvordan de tenker...noe som kan være skremmende avslørende til tider. Og hvem har sagt at sportsreporterne var blant de skarpeste knivene i skuffen på videregående? Skulle det være en kvalitetssikring for spørsmålene de fører i dag? Og har virkelig alle sportsjournalister studert ved Journalisthøgskolen? Uansett svarene på disse spørsmålene: det er kvalmt synes jeg, når journalister stiller slike Norgesvenn-vridninger til utlendinger, for å fiske etter kommentarer om hva de andre mener om oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå