Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jada jeg vet det finnes hundre tråder om det, men jeg spør alikevel, for jeg trenger en anbefalling.

Ønsker en bok som ikke er kjedelig ( som b.a ut å stæle hester), en som ikke er for fjortiss (veldig pompøse kjærlighetsbøker), og en som ikke er krim (har lest alt som er av fossum, lindel, brown, mankel...osv, må ha noe annet nå) den kan godt være litt ny. Liker heller ikke sånn overnaturlig ting (som hobbiten, ringense herre og harry potter)

Kan noen hjelpe meg??

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Du gav jo ikke så mye å gå etter, men kanskje du skulle sjekke ut Kongen på fyllinga av Tristan Egolf? Den er ikke ny, men den er innmari kul. :)

Skrevet

Jeg syns jeg gå mye å gå etter jeg....eller jeg ga kanskje mye man ikke skulle gå etter he he

Skrevet (endret)

Mitt beste boktips akkurat nå er:

"Berlinerpoplene" og "Eremittkrepsene" av Anne B. Ragde.

Veldig bra bøker etter min mening :)

Endret av miesol
Skrevet

Jeg leste Cecilia Aherns "PS. Jeg elsker deg" for litt siden. FANTASTISK bok! Satt på flyet mellom Tromsø og Oslo og strigråt mens jeg leste denne. Mannen ved siden av tenkte nok sitt ;)

Men altså, dette er en veldig "jentete" bok da. Men den er full av humor også. Anbefales.

Her er omtale av boka:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...d=147801&rom=MP

Skrevet

Jeg liker Marian Keyes sine jentete bøker veldig godt. I samme sjanger som P.S Jeg elsker deg (som jeg også likte)

Lette sommerbøker å nyte ute i solen :Nikke:

Gjest gjesta
Skrevet (endret)
Jeg leste Cecilia Aherns "PS. Jeg elsker deg" for litt siden. FANTASTISK bok! Satt på flyet mellom Tromsø og Oslo og strigråt mens jeg leste denne. Mannen ved siden av tenkte nok sitt ;)

Men altså, dette er en veldig "jentete" bok da. Men den er full av humor også. Anbefales.

Jeg likte ikke denne boken, synes den ble alt for "søt", klisjeaktig og forutsigbar. Selv om jeg ble noen tårer mindre jeg også ;) Den manglet etter min mening den lille snerten og bevisstheten, som for eksempel Marian Keyes bøker i samme sjanger har.

Boken jeg vil anbefale TS på det varmeste er "Den merkelige hendelsen med hunden den natten" av Mark Haddon. En helt fabelaktig liten bok. Den er morsom, og uforutsigbar. Det er en historie du garantert kommer til huske i etterkant.

Endret av Sprilla
Gjest Gjest
Skrevet

Må bare si at "PS jeg elsker deg" er det største mølet jeg har lest. fatter ikke at den er blitt så oppskrytt. Dustebok.

Skrevet
Må bare si at "PS jeg elsker deg" er det største mølet jeg har lest. fatter ikke at den er blitt så oppskrytt. Dustebok.

Ja ja, smaken er som baken. Jeg likte i alle fall denne boka utrolig godt. Men som sagt. Den er veldig "jentene" og sikkert ganske så klisjeaktig også. Men av og til er det akkurat det man trenger ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Ja ja, smaken er som baken. Jeg likte i alle fall denne boka utrolig godt. Men som sagt. Den er veldig "jentene" og sikkert ganske så klisjeaktig også. Men av og til er det akkurat det man trenger ;)

Høres vel i grunnen ut som en bok trådstarter presiserte at hun ikke ønsket å lese.
Skrevet
Høres vel i grunnen ut som en bok trådstarter presiserte at hun ikke ønsket å lese.

Tja, jeg ser ikke det.

Ikke er den fjortis, ikke er den overnaturlig, ikke er det krim og om den er kjedelig, ja det er jo en smakssak.

Gjest Gjest
Skrevet
Tja, jeg ser ikke det.

Ikke er den fjortis, ikke er den overnaturlig, ikke er det krim og om den er kjedelig, ja det er jo en smakssak.

Veldig jentete klisjeaktig bok høres vel unektelig noe fjortissaktig ut - eller?
Skrevet
Boken jeg vil anbefale TS på det varmeste er "Den merkelige hendelsen med hunden den natten" av Mark Haddon. En helt fabelaktig liten bok. Den er morsom, og uforutsigbar. Det er en historie du garantert kommer til huske i etterkant.

Jeg er helt enig! Dette er en alvorlig og humoristisk bok om en helt spesiell gutt. Den er veldig lett lest, men ikke i hele tatt "lett littratur".

Skrevet

PS I love you synes jeg også var en koselig bok. Ikke en fjortissbok, men en koselig, og tidvis morsom, jentebok.

(Ja, jeg kaller den "I love you", ikke "Jeg elsker deg" for jeg elste den på engelsk)

En annen bok litt i samme retning, dog slett ikke lik, men liekvel samme sorten (pastellfarget ytterside, paperbvack, enskel "sommerlitteratur" som jeg koste meg med er "the undomestic godess" (finnes helt sikkert på norsk også) skrevet av hun som har skrevet shopahooliker-bøkene (så nå har jeg shoppe shopaholikerbøkene også (mangler den andre, for den var utsolgt, men jeg skal skaffe den fort, før jeg leser mer enn den første i alle fall) for den var kanllgod, så jeg satser påat jeg liker disse også)

Men om du ikke vil ha slike "lette sommerbøker", (uten at det er fjortiss, det er bare koselig og "lett") synes jeg berlinerpoplene er et godt forslag ja. (har ikke lest den andre enda, men ønsker meg den også)

Skrevet
Veldig jentete klisjeaktig bok høres vel unektelig noe fjortissaktig ut - eller?

Nei, den er ikke fjortis, bare lett og "jentete".

Gjest Gjesta
Skrevet

Harens år av Arto Paasilinna er vakker og underlig, men uten å bli overnaturlig.

Vår mann i Havana av Graham Green er morsom og satirisk.

Crash av JG Ballard er spennende om du er interessert i det underlige mennesker gjør i opphisselsens navn.

Bienes hemmelige liv av Sue Monk Kidd, er fin, men ikke fjortis, og godt likt av mange her inne.

Sauejakten av Murakami er burlesk, men kanskje litt overnatrulig når jeg tenker meg om...

Gjest Tuppelure
Skrevet

Holder på med "Salme ved reisens slutt" av Erik Fosnes Hansen. Leser den for andre gang, men er like facinert som første gang jeg leste den. Anbefaler den på det varmeste, selv om den ikke er ny.

Veldig god er også "Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede" av Jan Wiese. Den er både erotisk, historisk og litt kriminalbok på en gang.

Siden det er sommer nevner jeg også en genuin klassiker, nemlig "Pan" av Knut Hamsun. Nydelig bok, med handling i nordnorsk sommer.

Skrevet
en som ikke er for fjortiss (veldig pompøse kjærlighetsbøker)

Dette tolket jeg som type stjerneromaner og den slags. Klassisk kiosklitteratur med setninger ale "så tok han frem sitt stolte lem og bla bla bla". Men det er mulig jeg tok feil ;)

Skrevet

North and South av Elizabeth Gaskell eller Krig og fred av Leo Tolstoy.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...