Gå til innhold

Avbestille fotograf

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har egentlig bestilt fotograf til vårt bryllup den 21.juli. Men i dag har vi fått et tilbud som er utrolig mye bedre - vi får flere bilder til halve prisen! (Vi vet at fotografen er dyktig, altså, ikke noe humbug)

Men så er spørsmålet - hvis vi på mandag morgen tar kontakt med den fotografen vi egentlig har booket for å avbestille, kan han da kreve at vi skal betale noe? Vi har ikke skrevet under på noen ting eller noe, eneste "beviset" på at vi har booket denne fotografen egentlig er at han har det i avtaleboken sin.

Vi har ikke noe skriftlig, vi har kun muntlig - og ikke betalt noe depositum eller noe.

Pleier fotografene da å kreve penger? Isåfall hvor mye? Kan de gjøre det?

Vi ser jo at vi vil få mange flere muligheter når det kommer til denne fotografen som vi har fått dette tilbudet av, så vi vil veldig gjerne bruke ham istedenfor han vi egentlig har booket....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Praksisen varierer sikkert her.

"Vår" fotograf har den praksisen at vi på forhånd bet. det selve fotograferingen koster (3500,-). Etter bryllupet kjøper vi albumet og selve bildene ( ca 5000,-).

Vi har også skrevet kontrakt med han der det står at dersom vi avbestiller en mnd. eller mindre før bryllupet får vi tilbake bare halvparten av de 3500,- vi har betalt.

Om de "kan" gjøre det er en annen sak.. ;)

Skrevet

Ok... Da er sjansen større for at vi ikke må betale tilbake noe da, siden vi ikke har skrevet noen kontrakt... Kanskje...

Får sjekke opp mandag, men jeg håper virkelig ikke vi må betale noe...

Gjest Gjest
Skrevet

Vi måtte betale 1000 da vi avtalte. Og så skrev vi senere under på kontrakt. Men mer skal ikke betales før bildene er tatt. Så sant de ikke har sagt at dere må betale hvis dere avbestiller, så kan de vel ikke kreve noe?

Gjest Gjest
Skrevet

Det vanlige er vel å betale depositum og om man avbestiller får man ikke det tilbake. Det er vel av den enkle grunn at han taper massevis av penger på at han ikke får booket nytt brudepar så tett oppe i tid..

Syns det er ganske logisk jeg.... Hadde blitt dritsur som fotograf om noen avbestillte så tett oppe i dagen, fordi jeg hadde kommet til å tape masse på det...

Skrevet

Det er jo tre uker til, så jeg vil tro det går helt fint. Mye å gjøre for fotografer i disse bryllups-tider så han får nok booket ny jobb. Vi avbestilte også time hos fotograf, og vi måtte ikke betale noe. Men det var litt lengre tid i forveien da.

Skrevet

Dere trenger ikke betale noe som helst til denne fotografen da han ikke har noe skriftlig avtale med dere. Muntlig avtale er vanskelig å bevise og dere har ikke fått beskjed om et evt avbestillingsgebyr på forhånd. Han kan ikke plutselig kreve dere for noe som helst.

Ring first thing Monday morning!

Skrevet

Takker for svar!

Det var dette med at han kanskje har sagt nei til andre brudepar vi også tenkte på først, men vi skal jo gifte oss på en fredag og da er det sjelden andre som skal gifte seg, så derfor ser det ikke ut til at det er noe problem. Og som en annen her sa, vi har jo ikke noen skriftlig avtale og ikke har vi fått beskjed om noe avbestillingsgebyr heller, så da kan de vel egentlig ikke kreve noe av oss...

Mannen skal ringe dit i morgen tidlig og avbestille, så da får vi svar på det da :)

Gjest Gjest
Skrevet
Dere trenger ikke betale noe som helst til denne fotografen da han ikke har noe skriftlig avtale med dere. Muntlig avtale er vanskelig å bevise og dere har ikke fått beskjed om et evt avbestillingsgebyr på forhånd.  Han kan ikke plutselig kreve dere for noe som helst.

Ring first thing Monday morning!

Moral er en fin ting. Samvittighet er en annen ting. Legger vi til ærlighet, så blir det 3 ting - rene kinderegget.
Skrevet

Samvittighet? Jeg har ikke dårlig samvittighet for om jeg avbestiller nå. Tenk om hele bryllupet hqadde blitt avlyst, da kan man jo ikke gjøre noe fra eller til uansett...

Gjest Gjest
Skrevet
Samvittighet? Jeg har ikke dårlig samvittighet for om jeg avbestiller nå. Tenk om hele bryllupet hqadde blitt avlyst, da kan man jo ikke gjøre noe fra eller til uansett...

Det var jo ikke ditt innlegg jeg siterte. :)

Jeg reagerte på at noen kunne si at det er helt ok å bryte en avtale så lenge ikke noe kan bevises skriftlig.

Du har ikke gjort noe galt lassie. :)

Skrevet

Eventuelt så kan dere si at dere har fått et bedre tilbud til så så mye, kanskje han er villig til å gå ned i pris? Hvis dere vil ha akkurat den fotografen.

Skrevet
Moral er en fin ting.  Samvittighet er en annen ting.  Legger vi til ærlighet, så blir det 3 ting - rene kinderegget.

OHM :roll:

Skrevet
Tror det var OMG du mente :tunge1:

Det var nok det :ler: Går litt fort i svingene noen ganger :roll:

:tunge1:

Skrevet

Mannen snakket med fotografen i dag, det var ikke noe problem. Ingen avbestillingsgebyrer eller noe, så da er det i boks :)

Skrevet
Mannen snakket med fotografen i dag, det var ikke noe problem. Ingen avbestillingsgebyrer eller noe, så da er det i boks :)

så bra ! :hoppe:

var spent på hvordan dette ville gå. håper dere blir fornøyd med den andre fotografen :)

• 3 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Så bra at det gikk bra.

Ville bare si at jeg har fulgt med dere siden dere forlovet dere. Bryllupet deres høres kjempekoselig ut, og dere beviser at man ikke må gå bananas med penger og stash for å ha et supert bryllup.

Talen din blir nok bra. En brud/brudgom slipper unna med hva som helst, så benytt sjansen til å si noen setninger!

Det blir flotte bilder om dere tar mot åsen utenfor kirken.

Hilsen en som har giftet seg i samme kirke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...