Gå til innhold

To tisper som angriper hverandre

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke eier
Skrevet

En venn av meg har to tisper. Den yngste som er to år, er en korthåret vilter dachs. Den andre er fem år og er en rolig liten blandingshund.

Blandingstispa er eldre enn dachsen og har et rolig gemytt, men likevel har de flydd sammen og begge ble skadet. Dachsen er størst, så den eldste og minste måtte bli sydd fra øyet og ned, men også dachsen fikk sår i ørene men ikke like alvorlige sår som blandingen.

Dachsen har alltid vært sær og tisser blant annet i protest. Nå har eieren plassert dachsen hos en venninne og vurderer å omplassere den.

Er det normalt at to tisper kan angripe hverandre slik at begge blir blodig skadet? Jeg trodde den ene normalt ville underkaste seg den andre når rangen var ordnet?

Hundene har bodd sammen siden dachsen var en valp og eieren har drevet med hunder i mange år, men har ment at noe er galt med dachsen og at den ikke har utviklet seg normalt i forhold til alderen.

Kan eieren løse problemet uten å omplassere den ene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det normalt at to tisper kan angripe hverandre slik at begge blir blodig skadet? Jeg trodde den ene normalt ville underkaste seg den andre når rangen var ordnet?

Jeg vet ikke om det er normalt, man jeg vet at det kan skje at to tisper ryker i tottene på hverandre.

I min bekjentskapskrets er det mange hundeeiere og de som har to hunder har enten en av hvert kjønn eller to hannhunder. De sier selv at det er fordi tisper har lettere for å sloss enn feks to hanner.

Det høres ikke ut som at rangen er ordnet mellom disse to tispene, den ene utfordrer stadig og den andre svarer. Det er ikke bra at hundene blir så skadet under tumultene og jeg tror faktisk at eiere gjør rett i å omplassere den yngste.

Gjest Ikke eier
Skrevet

Jeg har snakket med eieren og en omplassering av dacshen blir kanskje nødvendig når de ikke har klart å ordne rangen i løpet av to år.

Vanligvis burde det ta kortere tid, og den eldste hadde rangen helt til nå, men dachsen har ikke gitt opp. Eieren prøver å gi like mye oppmerksomhet til begge to selv om den eldste er favoritten. Det er ikke lenge siden det ble et samlivsbrudd i huset mellom eierne, og daschen var på mange måter mest den andres hund, men eksen vil ikke ha noe med noen av hundene å gjøre mer.

Men blodige slåsskamper mellom hunder synes jeg er unormalt. Den ene burde gitt fra seg rangen eller fungerer det ikke slik?

Skrevet

Det er ikke vanlig at hunder slåss så voldsomt at det oppstår alvorlige skader. 90% av alle hundeslagsmål er jo egentlig ganske fredelige, selv om det ser skummelt ut.

Tisper kan også slåss om dominans, like mye som hannhundene. Det som ikke er vanlig, er at hannhunder og tisper kjemper om dominans.

Men du sier også at den minste hunden oppfører seg rart, så da kan det jo skyldes andre ting. Uansett så er det umulig å gi noe sikkert svar når jeg ikke har sett hundene sammen... :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...