Gjest gjesta Skrevet 1. juli 2006 #1 Skrevet 1. juli 2006 Jeg kjenner en dame som blir 67 år dette året. For 6 år siden jobba hun som hjemmehjelp i kommunen, og falt på isen og brakk ankelen på jobb. Om det ble skrevet skademelding eller lignende vet jeg ikke, men jeg regner med at det ble registrert på ett eller annet vis. Hun jobba ikke noe etter dette. I april i år skulle denne damen på sykehuset for å skifte skruene som var satt i ankelen da disse begynte å stikke ut av huden. Det endte med koldbrann og beinet stod ikke til å redde. Så ble det blodpropp og tarmslyng og jeg vet ikke hva.. Så nå skal hun flytte inn i omsorgsbolig. Men det jeg lurer på er om hun har rett på noen slags erstatning? Er litt vanskelig å skrive mer spesifikt, for jeg vet ikke så mye.. Det er en slektning som jeg har lyst til å hjelpe, så da hadde det vært fint å vite hva slags rettigheter hun har angående dette..
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2006 #2 Skrevet 1. juli 2006 Jeg er ikke jurist, så ta mitt svar for hva det er...synsing. Jeg skulel tro at hvis dette ble registrert som en yrkesskade, så betyr det at hun har krav/rett til å få økonomisk dekning av hva denne yrkesskaden måtte medføre: sykehus, operasjoner og alt annet økonomisk som er en direkte konsekvens av yrkesskaden. Jeg antar at djevelens adokat vil si at koldbrannen kan skyldes hennes alder, men da kan jo pasienten hevde at det er yrkesskaden som ligger til grunn for alt.
Gjest Hilde K S Skrevet 1. juli 2006 #3 Skrevet 1. juli 2006 Dette avhenger av om det ble sendt inn RTV-skjema den gangen skaden oppstod. Det er veldig vanskelig å få godkjent en yrkesskade hos forsikringsselskapene. Jeg håper virkelig arbeidsgiveren hennes sendte inn alle papirene som skulle inn den gangen hun skadet seg.
Gjest Gjest Skrevet 1. juli 2006 #4 Skrevet 1. juli 2006 Men så lenge arbeidsgiver har det registrert som yrkesskade i sine egne arkiver, og damen selv har en kopi? Det at arbeidsgiveren burde/skulle ha sendt inn papirene til andre instanser er jo ikke damens feil? Så lenge hun har registrert at det er yrkesskade, så skulle vel saken være grei?
Gjest gjesta Skrevet 1. juli 2006 #5 Skrevet 1. juli 2006 Hmm, det var det jeg trodde.. Aner ikke om det ble sendt inn slike papirer, men siden det er kommunen så burde de vel være såpass.. Har sett litt i loven, og der står det at man kan få 15 G folketrygdens grunnbeløp, maks 591 000, men dette var li 1994 Litt gammelt verk vi hadde på jobben sjø, men regner ikke med at hun får så mye da, siden hun var så gammel når hun skadet seg og.. Så er det jo ikke snakk om så mange år med tapt arbeidsinntekt... Vil bare at tante skal ha det bra på sine eldre dager, hun har nettopp mistet samboeren sin siden mange herrens år før jeg ble født, og siden hun bor i by og hun er fortidspensjonert så er det jo trangt økonomisk.. Men at hun kunne få litt støtte kanskje, til å kunne betale eventuelt hjemmehjelp, flyttehjelp (hun flyttet inn i ny leilighet i november og nå må hun flytte til omsorgsbolig) og ting som hun trenger i forbindelse med amputasjonen, som hun ikke lenger er i stand til å gjøre selv.. Jeg skal snakke litt med mamma om det i morgen, og ringe Fagforbundet å spørre litt mer generelt, siden hun var organisert.. Og så får vi hjelpe tante med å finne ut om hvilke papirer som eksisterer og slike ting.. Og håpe at alt ordner seg for henne
Leo Skrevet 3. juli 2006 #6 Skrevet 3. juli 2006 Hvis skaden ble rapportert som yrkesskade da den skjedde, skal trygdekontoret i den kommunen hun var bosatt ha mottatt orientering om den og registrert den.
Gjest gjesta Skrevet 3. juli 2006 #7 Skrevet 3. juli 2006 Vi snakka med henne i går, og hun mente at det ble registrert som yrkesskade, så da har vel dama rett på litt erstatning vil jeg tro. Har satt mamma på saken
Gjest Gjest Skrevet 3. juli 2006 #8 Skrevet 3. juli 2006 Vil det ikke muligens være mer logisk å tenke pasientskadeerstatning, om hun utviklet koldbrann på sykehuset, og beinet dermed ikke sto til å redde :klø: Og så eventuelt prøve på erstatning for yrkesskade i tillegg. Men det er mange typer økonomiske krav mot Trygdeetaten som har 3 eller 6 måneders foreldelsesfrist, for eksempel utgifter til lege, reiseutgifter til og fra sykehus, medisiner, så om hun ikke har passet på å få dekket dem etterhvert vil det sannsynligvis være for sent. Men så bør hun jo ha vært dekket av arbeidsgivers forsikring, så det bør dere spørre henne om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå