Gå til innhold

Hva DRIVER fiskene mine med?

Anbefalte innlegg

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Jeg har to slørhaler. De pleier å svømme rundt. Men i dag, plutselig, ligger begge to(?!) oppned i akvariet. Altså; halene peker oppover, mens de ligger med hodet ned og gjellene pumper som besatt. De ligger på helt stille begge to, og bryr seg ikke en gang om maten! De pleier alltid å skynde seg og spise. Den ene fisken min prøver å spise, men får ikke maten i seg. Begge fiskene har også et svakt hvitt belegg på seg.

Hva skjer??? :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

De kommer til å dø ganske snart dessverre. Det kan være alderdom eller en sykdom eller feil stell eller noe med vannet da du byttet det sist.

Beklager, men når slørhaler og fisk oppfører seg slik, så er det like før.

Gjest gjest1
Skrevet

Sant så sant, de lever nok ikke så veldig mye lenger.

Har hatt den type fisk før, og det skjedde meg også :/

Gjest Lupi ii.
Skrevet
jeg tipper de er syke. en eller annen parasitt, f-eks fløyelssyke. se her:

http://www.akvaforum.no/text.cfm?id=1710

Må jo forte seg å kjøpe medisin da!! Mine fisker har blitt syke de også. Da sto jeg på som en gal, skifta vann og medisinerte, skrudde opp temperatur og alt som skulle til. og så ble de friske igjen :) hjelpe syke fisken!

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

:tristbla: NEEEI!

Jeg vil ikke at fiskene mine skal dø. Jeg skjønner ikke hva jeg har gjort galt, har jo renset og passet på alt... Og i morgen reiser jeg på ferie og skal være borte en uke... Hva skal jeg gjøre, avlive dem før jeg reiser? Hadde tenkt å putte oppi et par sånne matbrikker mens jeg var borte. Men vil ikke komme hjem til to døde fisker.

Hvordan avliver man en fisk??

Hva gjør man med en død fisk??

Skrevet

Ikke kast fiskene i do. Enten de lever eller er døde.

Du kan koke opp vann og kaste dem i der når det fosskoker.

Eller legge dem i en dobbel frysepose og klaske til dem med en kjøtthammer (tror det er det mest humane).

Men ikke kast dem i do. De fører med seg sykdommen ut i sjøen. Leste på et aquaforum at det ikke er bra å gjøre.

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Nei... Jeg klarer ikke å drepe dem, selv om det kanskje er det mest humane. Jeg bare klarer ikke, og jeg er alene hjemme, så ingen andre kan gjøre det heller. Jeg får heller finne dem døde når jeg kommer hjem. Eller be noen andre sjekke det før jeg ser dem. Vet det bare er fisker, men likevel... Jeg har jo blitt vant til å ha dem her, liksom.

Skrevet

Har de hvitt belegg så tror jeg du må regne med at de er døde i morgen tidlig. Kan ikke skjønne annet.

Gjest Gjest
Skrevet

Man kan bli kjempeglad i fiskene sine, så jeg forstår at du ikke vil avlive dem, men vil du heller la dem plages?

Jeg vet ikke hva jeg ville gjort, men jeg hadde ikke kastet de i toalettet. Kan ikke du få en venn eller nabo til å hjelpe deg med en avlivning, hvis du ikke har tid til å ringe veterinæren før du drar på ferien din?

Du vil ikke få noen god ferie om fiskene ligger og er syke og døende. Men de er kanskje døde allerede før du rekker å reise.

Jeg tror du får kjøpt de medisinene som ble anbefalt på linken på en dyrebutikk eller på apoteket uten resept, men det er kanskje verre å sjekke tempen på vannet når du er borte. Kan ingen se etter dem mens du er borte?

Gjest gjest1
Skrevet

boo, jeg vet hvordan det er!

det mest humane uansett hvor fælt det er, er å ta livet av dem på en skånsom måte, og vite at det er bedre enn å la dem pines til døde.

Forslagene til damen litt lenger opp skal nok fungere ganske bra. Ta heller og lukk øynene når du gjør det, så kanskje det går litt lettere!

:klem:

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Jeg gjør det sånn at jeg venter til i morgen tidlig med å bestemme meg for hva jeg skal gjøre. Jeg har skiftet vann og puttet oppi Ektozon og Aqualife, og dersom de er like ille i morgen tidlig avliver jeg dem. Dersom de ikke alt er døde :tristbla: Jeg har sittet med håven her i flere minutter, men klarer det ikke. Bare tanken på å slå dem ihjel eller koke dem ihjel gir meg grøsninger. Jeg er av typen som omtrent ikke klarer å drepe mygg engang.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville ikke kokt dem i alle fall. Da er det bedre å legge de i en pose som ble foreslått og bruke en hammer.

Se det an til i morn. Jeg hadde også to slørhaler. Den ene ble syk, men den andre virket frisk. De var gode venner. Jeg skaffet en ny kamerat til den som overlevde, men de ble aldri på samme bølgelengde som de to jeg skaffet samtidig.

Gjest gjesta
Skrevet

Hvordan gikk det??

Jeg hadde heller ikke klart å avlive dem, selv om det hadde vært det beste for dem... :klem:

Gjest gråmus
Skrevet

Jeg har hørt at det finnes bakterier som kan overleve koking, som tross alt bare kan få tempen opp i 100 grader. Derfor anbefales det på de fleste fiskeforum at man bruker olje og frityrkoker.

Skrevet

Jeg har hørt at det finnes bakterier som kan overleve koking, som tross alt bare kan få tempen opp i 100 grader. Derfor anbefales det på de fleste fiskeforum at man bruker olje og frityrkoker.

Jeg tror ikke hun hadde tenkt å spise de etterpå...

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Jeg reiste på ferie dagen etter, klarte ikke å drepe dem selv. De levde fortsatt morgenen etter... Men jeg ringte en venn av meg og fikk ham til å komme hit dagen jeg dro, og han avlivet dem. Han kokte dem. :tristbla:

Det var trist å komme hjem til tomt akvarium.

• 2 uker senere...
Skrevet

Noen slørhaler flyter sånn fordi de er fulle av luft. For mine var det sånn. Hvis man er forsiktig kan man stryke fisken lett på sidene og på den måten hjelpe med å "trykke" ut lufta. Kan være litt knotete, men dette fungerte hos meg og fisken døde av helt andre årsaker måneder etterpå.

Fikk tipset fra dyrebutikken og jaggu fungeret det ikke. Litt snedig altså, men fisker fiser faktisk :Nikke: Verdt et forsøk iallefall, men vær lett på hånden.

Gjest gjesta
Skrevet

Mine fløt slik. Fikk medisin til dem og vips var de friske og svømte normalt igjen. Slapp tilogmed og koke dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...