Gå til innhold

Gjest i et bryllup!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Landra_*
Skrevet

Hei!

Jeg og typen min er invitert til kaffe og kaker til hans venners bryllup. Jeg vil ta på meg en lang svart kjørt og en topp. Han vil ta på seg penbukse, skjorte med slips og jakke. Jakka og buksa er ikke like, men stillige. Evn. skjorte, slips og penbukse. Er dette pent nok?

Vil ikke bruke masse penger på klær for det han vi ikke råd til.

Takk på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel en kleskode i invitasjonen? Isåfall følger man den.

Gjest Gjest_Landra_*
Skrevet

Hei igjen!

Det står smoking/mørk dress!

Skrevet

Da skal mannen helst ha smoking, minimum mørk dress. Da blir det også kjole for deg.

Skrevet

Jeg syns faktisk det er en uting å kreve hva folk skal ha på seg i bryllupet jeg! Det viktigste er at man pynter seg med det man har. Å kreve at noen skal komme i smoking eller sort dress når man ikke eier det, syns jeg er tåpelig.

I våre invitasjoner står det at de skal ha å seg "finklær". Da pynter alle seg etter det de eier.

Gjest Gjest_Jackie_*
Skrevet

Ikke meningen å kuppe tråden-

men MÅ jenter ha på seg kjole?

Er det ikke mulig å komme i stivpyntet dress, f.eks?

(er jente og hater kjoler...)

Skrevet

Eier man ikke en dress er det kanskje på tide å skaffe seg en?

Til kleskoden smoking bør kvinnene ha selskapskjole, men til kleskoden mørk dress kan man ha skjørt eller buksedress om man vil.

Jeg skjønner at det kan være kjedelig å måtte bruke penger på nye klær til bryllup, men er det ikke enda kjedeligere å skille seg ut med å være for lite pyntet? Jeg hadde syntes det var litt pinlig å komme i kort skjørt hvis alle de andre hadde fotside kjoler. Kleskoder er jo ikke der for å loppe folk for penger, men for at man skal vite hvordan man skal kle seg for ikke å bli overpyntet eller for lite pyntet.

Gjest Gjest_Landra_*
Skrevet

Helt enig med deg Tone. Kommer til å pynte meg (er jo ikke dum heller da) men føler at de bestemmer hva jeg skal gå i. Er ikke kjole jente, men må vel finne meg en kjole da. :frustrert:

Skrevet

Hvis det står mørk dress i invitasjonen kan du bruke buksedress. ;)

Det er sikkert ingen som blir kastet ut for feil antrekk heller. Det er jo bare et velmenende hint.

Skrevet

Går det an å bli provosert over kleskode til et bryllup?!? :klø:

Skjønner ikke helt hvorfor TS spør om hva som er greit, hvis hun uansett har tenkt til å gjøre som hun vil.

:forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes dere skal respektere kleskoden selvom dere er invitert til kaffe.

Synes d er en skam når folk ikke pynter seg for å komme til kaffe jeg.. Har opplevd at folk da kommer med joggesko, t-skjorter o.l. Uansett er d er bryllup og ikke en fest selvom det "bare" er kaffe.

De har skrevet kleskode på deres invitasjon også da.... m Kanskje d hadde vært på yide å kjøpe mørk dress til typen? Eller er buksen og jakken mørk?

Du treger slettes ikke ha noe dyr kjole, om skjørtet er langt og toppen er fin, kan du nok ta på deg det også!

Tror egentlig ikke brudeparet reagerer jeg - bare ikke still i joggesko og t-skjorte dere

Gjest gjest1
Skrevet

Og jeg synes det er dypt ironisk at med en gang man som gjest påpeker at det er dyrt å gå i bryllup, så kommer "alle" brudene og sier at man kan da alltids komme med billig gave og de klærne man har. Men så er det jo faktisk veldig ofte slik at gjestene IKKE har klær som oppfyller brudens kleskode og da MÅ man handle nytt, for brudene forventer at man følger kleskoden! Og kommer man med en billig gave eller noe handlet på salg slik at det ikke kan byttes, så klages det også!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes dere skal respektere kleskoden selvom dere er invitert til kaffe.

Synes d er en skam når folk ikke pynter seg for å komme til kaffe jeg.. Har opplevd at folk da kommer med joggesko, t-skjorter o.l. Uansett er d er bryllup og ikke en fest selvom det "bare" er kaffe.

Men vi har jo lært her på KG at kaffegjester er annenrangs, da er det vel bare rett og rimelig at de kler seg deretter...  Skal vi plutselig ikke ta hensyn til hva folk på KG mener lenger?????

De har skrevet kleskode på deres invitasjon også da.... m Kanskje d hadde vært på yide å kjøpe mørk dress til typen? Eller er buksen og jakken mørk?

Du treger slettes ikke ha noe dyr kjole, om skjørtet er langt og toppen er fin, kan du nok ta på deg det også!

Tror egentlig ikke brudeparet reagerer jeg - bare ikke still i joggesko og t-skjorte dere

Gjest gjest1
Skrevet
Og jeg synes det er dypt ironisk at med en gang man som gjest påpeker at det er dyrt å gå i bryllup, så kommer "alle" brudene og sier at man kan da alltids komme med billig gave og de klærne man har. Men så er det jo faktisk veldig ofte slik at gjestene IKKE har klær som oppfyller brudens kleskode og da MÅ man handle nytt, for brudene forventer at man følger kleskoden! Og kommer man med en billig gave eller noe handlet på salg slik at det ikke kan byttes, så klages det også!

Er enig med deg i det, men håper brudene(for det er de som klager) ikke er så frekke at de tar det opp med gjester som bommer litt på klær og gave valg.

Gjest Varis
Skrevet

Nå husker jeg hvorfor jeg ikke liker norske bryllup... :overrasket:

Skrevet (endret)

Vi hadde smoking/mørk dress i invitasjonen, men det var egentlig helt unødvendig av oss å skrive det... De fleste jentene skjønte ikke hvorfor det ikke sto hva de skulle ha på seg (de færreste utenom oss bridezillaer vet hva kleskodene betyr :ler: ), og folk kom i alt mulig forskjellig. Noen i svarte kjoler, noen i røde, noen i korte og noen i lange. Noen i smoking, noen i mørk dress og noen i lysere dress. Men det gjorde oss ingen verdens ting, så gå med det dere vil! Tror ikke noen tenker på det den dagen uansett! Skjønner ikke helt hvorfor vi skrev kleskode jeg...

Endret av Netten
Gjest gjesten
Skrevet

Greit at du, trådstarter absolutt vil gjøre det du ønsker mtp klesdrakt, men står det "Smoking" så bør du følge det. Kan fortelle at det er veldig pinlig å være de eneste som ikke har tatt på seg klær i forhold til hva som forventes. Been there, done that. Og nei, man blir ikke sett på som en som skiller seg ut i positiv forstand, i slike tilstelninger, ved å f.eks komme i jakke og bukse og kort kjole.

For en tid tilbake var jeg i et bryllup hvor nettopp "smoking" var kleskoden. Mange kom i litt forskjellig, men lokalet tilsa faktisk at man ikke var på bygdefest, og da var det veldig forståelig at brudeparet ønsket en flott ramme rundt middagen og festen.

Dessuten er jeg litt enige i det andre har sagt her at om kjæresten din (som jeg antar er voksen og mer enn 20 år) ikke har en pen mørk dress i skapet, så er det kanskje på tide å skaffe en? Man får faktisk bruk for slikt med jevne mellomrom ;) I tillegg bør vel kanskje du også kjøpe en penere kjole som kan brukes til slike ting? Husk at en kjole kan vare lenge med små endringer av tilbehør.

Skrevet

Siden det er hans venner dere skal i bryllup til så spør da vel! Jeg fikk MANGE henvendelser ang. kleskoden for å si det sånn.

Skrevet

Å herregud for noen innlegg det var i denne tråden :overrasket:.

Maken til sneversynte og egoistiske folk er i denne sitasjonen (hinter da til noen av brukerne som har svart her)

Dersom man inviterer gjester til et bryllup kan man faktisk IKKE kreve at de skal gå ut og kjøpe (eller leie) nye antrekk til seg selv og partner bare fordi det står en kleskode i invitasjonen. Da kan man jo spørre brudeparet om hva som er viktigst; det at venner og familie dele dagen med dem, eller at inviterte heller melder avbud.

En invitasjon er heller ikke ensbetydende med å få en presang.

Ja, bryllup er dyrt for de som gifter seg (jeg vet, giftet meg i fjor), men de velger tross alt hvordan de ønsker at sitt eget bryllup skal være. Flott og fint er det, men de må ta hensyn til at gjestene ikke har mulighet eller råd til å kjøpe nye klær, ordne seg hos frisøren og bringe med presang.

Altså, jeg giftet meg med mannen min for drøyt et år siden. Vi inviterte familie og venner og var totalt over femti gjester. Vi vet at bryllupet er en økonomisk utgift for venner også og ville aldri forlangt at de skulle bruker mer enn de hadde råd til på seg selv eller på oss. En venninne kom til og med i hvit kjole ettersom det var alt hun fant som så bra ut. Hun hadde født en uke i forveien og det viktigste for meg var at hun kom! La ikke engang merke til det før noen kommenterte det lenge etter vielsen.

SKJERP DERE! Ikke vær så egositiske og kom ut av den lille rosa boblen deres!

Gjest Gjest_Landra_*
Skrevet

Hei!

Da jeg så hva forloveren skulle gå med og at foreldrene til brudeparet hadde kjøpt kjole til mange tusen fant vi ut at vi måtte ha nye klær. Kjøpte meg en utrolig vakker kjole i dag og skal handle dress til han i morgen.

Takk for svarene! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...