Gå til innhold

Arv og overtakelse av utleieboliger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor er 60 år, og hun eier 5 større hus som hun benytter kun til utleie. Selv bor hun i en egen leilighet på en helt annen adresse.

Min bror og jeg vil arve utleieboligene til vår mor en dag (sier hun selv). Min bror og jeg lurer da på om vi må betale arveavgift / skatter / bli straffet for at vi overtar eierskapet og utleieinntektene?

Min mor har en samboer. Han eier halvparten av utleieboligene. De deler også halvparten hver av gjeld de har i forhold til disse boligene.

Er det noen her som faktisk har svaret på disse spørsmålene? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du arver så påkommer det arveavgidt på det som overskrider frigrensene ja.

Jeg anbefaler deg lese her:

http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosj...&epslanguage=NO

Jeg vil jo ikke si at dere blir "straffet", men ja, det kommer arveavgift på arv av verdier over grensene. Uansett om det er utleieleigligheter eller noe annet

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis deres mor gir bort/setter barnas navn istendenfor sitt eget (som eier av husene 50%), slipper man kanskje arveavgifter og all annen elendighet?

Gjest frk advokat
Skrevet
Hvis deres mor gir bort/setter barnas navn istendenfor sitt eget (som eier av husene 50%), slipper man kanskje arveavgifter og all annen elendighet?

Gaver er også avgiftsbeagt (samme satser), så det løser ikke probemet.

Gjest Gjest
Skrevet

Min bror og jeg vil arve utleieboligene til vår mor en dag (sier hun selv). Min bror og jeg lurer da på om vi må betale arveavgift / skatter / bli straffet for at vi overtar eierskapet og utleieinntektene?

Er det noen her som faktisk har svaret på disse spørsmålene?  :)

Selvsagt må du betale gaveavgift/arveavgift (strengt tatt er dette en gave og ikke arv, siden moren din ikke er død enda. Men satsene er de samme)

Og jeg skjønner ikke hvorfor du ser på det som om du blir straffet? du har tilbud om å få en milliongave, du burde se på deg selv som heldig!

Og det at huset blir gitt bort før det eventuelt blir solgt er det mest fordelaktige. Hvis din mor hadde solgt huset hadde hun måttet betale fordelsbeskatning for ev gevinst(=verdistigning) siden hun ikke har bodd der, mens hvis du etter du har motatt huset som gave selger faktisk slipper å skatte av gevinsten. Dette pga diskontinuitetsprinsippet. Det er derfor gaveavgiften de senere årene er blitt satt opp, for at denne diskontinuiteten av gevinstbeskatningen ikke skal bli for ulik vanlig beskatning.

Gjest Gjest
Skrevet

Må den som får gave eller arv betale like stor avgift?

Eller lønner det seg økonomisk sett for de som ska få dette, å gi bort husene som gave, framfor arv?

Gjest Gjest
Skrevet
Må den som får gave eller arv betale like stor avgift?

Eller lønner det seg økonomisk sett for de som ska få dette, å gi bort husene som gave, framfor arv?

Gaveavgift og arveavgift er akkurat den samme! Det er kun arv hvis tidligere eier er død, så det kalles gave hvis det er forskudd på arv. Men økonomisk spiller det ingen rolle når man får arven, siden avgitssatsen er akkurat den samme!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...