Gå til innhold

Paganister

jordbær

Anbefalte innlegg

Fins det noen flere paganister her.. (Sånn bortsett fra megselv? :) )

De er vanligvis flinke til å gjemme seg bort i mengden! KOM UT AV SKAPET:)

*titte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke så flink til å forklare, derfor copypaster jeg litt fra nordisk paganistforbund:)

Paganisme er en religion fylt av glede og fest, en dans med naturens mysterier og en reise til selverkjennelse. Paganismen har sine røtter i de urgamle naturreligioner. Det er en vital og levende religion, og på mange måter et svar til alle dem som føler seg fremmedgjort i forhold til vår natur, fremmedgjort gjennom det presset som legges på oss såkalte moderne mennesker. Paganister søker kommunikasjon med naturen på et dypere plan, og å leve i harmoni med rytmene og syklusene i naturen og hele tilværelsen.  

Idag er det forskjellige grener av paganismen som blir praktisert i Europa, Nord-Amerika, Australia og New-Zealand. De finnes også i forskjellige deler av Sør-Amerika, Japan og Russland. På Island er paganismen en offisielt anerkjent religion. Og hvert år strømmer det nye mennesker til som ønsker å gå inn i paganismen på en eller annen måte, og som velger det som sin vei til å møte og kommunisere med det guddommelige.  

Paganistene er involvert i og følger en naturbasert religion, og tilber de gamle Guder som fantes lenge før kristendommen.  

Paganister ser alt liv, naturens evige skiftende syklus, menneskenes liv og laden, liv og død og kjærlighet, som deler av det guddommelige mysterium. Paganismen er en animistisk og panteistisk religion. Alt som er skapt, både det levende og den såkalt "døde" materie, sees på som aspekter ved den guddommelige urkraft, og for paganister er alt i naturen hellig, og må derfor følgelig behandles med ærefrykt og omsorg. Paganister av enhver kategori vil derfor føle et naturlig ansvar for kloden vi bor på, og en utviklet "økologisk bevissthet" blir sterkt vektlagt innenfor et hvilket som helst paganistisk samfunn.  

Ofte vil paganister bruke sin dype forståelse av naturen til å arbeide magisk for å helbrede jorden (og hvert år har vi i alle fall en fast dag der paganister over hele kloden jobber med dette for øyet). Paganister vil også bruke positiv magi for å hjelpe seg selv og andre til å hanskes med fysiske og følelsesmessig betingede sykdommer, og til å takle problemene i livet som sådan. Magi kan også brukes til divinasjon ("spåing"), eller som et redskap for åndelig vekst og utvikling.  

Paganistenes bilde av det guddommelige er personifisert som både kvinnelig og mannlig, Gudinne og Gud. Begge er kjent ved mange navn, og dyrkelsen av dem i dag henter sin inspirasjon fra våre tidlige forfedre og deres praksis. De fleste paganister tilber den Trefoldige Gudinnen, symbolisert ved månens tre faser (voksende, full og synkende), og den Hornede Gud, vokteren av skog og  

dyr. Mange ser også på Gudinnen som den fruktbare Moder Jord, og Guden som den livgivende befrukter , Solguden, vår far. Men uansett hvilken form man velger å tilbe Guden og Gudinnen i, så blir de begge sett på som forskjellige aspekter ved en Guddommelig kraft, som er den eneste og den samme uansett hvilket navn man gir den.  

Det bør understrekes at den Hornede Gud ikke er den samme som de kristnes djevel eller  

Satan. Hele forestillingen om en djevel, en personifisering av det onde, er en totalt fremmed tanke  

i paganistisk tro og tenkemåte. Paganister tror ikke på den kristne djevel, og driver derfor heller ikke og dyrker den på noen måte. Satanisme er en jødisk-kristen (kjettersk) avledning, og har ingenting med paganisme å gjøre. Paganismen er derimot preget av toleranse og respekt for andre menneskers tro og for andre religioner.  

Paganistene er ikke "styrt" eller administrert av noe hierarkisk byrakrati. Den paganistiske bevegelsen består av en rekke individer og autonome grupper som er forbundet med hverandre gjennom at de alle henter inspirasjon og lærdom fra de samme tradisjoner. En organisasjon som Nordisk Paganistforbund eller Pagan Federation tjener utelukkende som en kontaktnett-formidler, eller som hjelp til å arrangere større samlinger.

Kilde: http://pagan.fotspor.net/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke en paganist det man gjerne forbinder med heks?

Jo. Det er veldig ofte slik. Mange hekser er paganister. men ikke alle paganister er hekser:)

Det går litt på tro osv.

Selv er jeg paganist, men jeg går mest mot wicca-retningen. (Wicca er en heksereligion)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes paganisme høres flott ut jeg.

Jeg er ikke kristen, men tror. Denne retningen passer nok meg.

Tror jeg skal se litt nærmere på dette.

Bra med en religion/et livssyn som ikke dømmer alle og enhver som ikke gjør som dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må jo lige skriv her også, er selv wicca ( såkaldt heks ) folk får så fejl indtryk af en hvis man siger man er heks tiderne og historierne især for børn gør jo hekse til noget grusomt som er helt fejl, hekse er noget man kan blive eller man er født med den gave som jeg er det vil sige jeg er ikke eneste heks i familien men har fået det i gave ved fødslen,det vil sige jeg har visse evner som er medfødte. det at være paganist eller wicca den gamle religion lidt forkert at sige da wicca eller det at være heks ikke har noget med religion at gøre overhoved det er en livs filosofi stor forskel vi tror på naturens 4 elementer og den krafter man kan være budha tro, kristen mm og være wicca også...

I dag er det desværre blevet et mode fenomen det med wicca eller paganisme, flest folk som deltager har ikke medfødte evner overhove men mange synes det er kult at kunne sige at de er det..

mange hvad skal jeg sige vaske æget hekse med medfødte evner passer deres egne sager eller går med i et coven ( en form for klub ) der stilles store krav for at kunne deltage i sådanne, man må være novise i over et år og man kan ikke bare melde sig på men bliver optaget i covenet af andre hekse som har rekomanderet en... mange forbinder også hekse med sort magi som er helt fejl, vi operere kun med hvid magi gør altså kunne gode ting, livsfilosofie er at du får 3 gang tilbage så det er jo bedst at holde sig langt væk fra at gøre nogen skade da man selv vil få tilbage 3 gange det man har påført modparten, der er dog undtagelse og det er hvis nogen har påført en skade, er det lov at give tilbage af samme mynt.

håber nogen af jer blev lidt kloger af dette ellers er i velkommen til at sende mig en mail eller privat melding hvis i har spørgsmål angåenden noget ellers kan i finde mange sider om det på nettet hvis i søger under wicca

forsat fin jul alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

Paganister/hedninger er ikke så rolige som de gjerne vil virke. Svært mye krangling der, om bagateller oftest. Men om dere ønsker mer informasjon besøk disse sidene;

http://forum.akasha.no

http://wicca.ypsilonia.net

http://wicca.nepolia.com

dette er de største sidene, med de mest ivrige konkurentene

(foresten så er akasha og nepoliasiden de samme sidene)

Jeg kjenner/vet av en del av disse folkene. Problemet er at de ikke klarer å respektere hverandre for hvem de er. Jeg var selv moderator på akashaforumet, men meldte meg ut fordi det bare ble krangling.

Det er i bunn og grunn ikke så rart. Alle vil fremme sin tro og sine meninger. Dette hadde jo forsåvidt gått greit hvis man hadde vist litt gjensidig respekt.

(Hadde alle klart det, hadde vi vel ikke hatt krig i verden heller)

Ikke dra alle under en kam!

De fleste paganister eller hedninger som du kaller dem (to ord av samme betydning) klarer å holde fred med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nepolia

(foresten så er akasha og nepoliasiden de samme sidene)

Jeg kjenner/vet av en del av disse folkene. Problemet er at de ikke klarer å respektere hverandre for hvem de er. Jeg var selv moderator på akashaforumet, men meldte meg ut fordi det bare ble krangling.

Det er i bunn og grunn ikke så rart. Alle vil fremme sin tro og sine meninger. Dette hadde jo forsåvidt gått greit hvis man hadde vist litt gjensidig respekt.

(Hadde alle klart det, hadde vi vel ikke hatt krig i verden heller)

Ikke dra alle under en kam!  

De fleste paganister eller hedninger som du kaller dem (to ord av samme betydning) klarer å holde fred med hverandre.

Når ble akasha.no og nepolia.com samme siden? :)

Så lenge det finnes mennesker finnes det religion, så lenge det finnes religion finnes det krig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble akasha.no og nepolia.com samme siden? :)

Så lenge det finnes mennesker finnes det religion, så lenge det finnes religion finnes det krig.

Hehe.. God kveld i ståva Nep;)

Det er iaffal SAMME person som har mekka sidene da! Fornøyd? :D

Velkommen hit foresten! Du må gjerne bli og rette mer på meg! Jei trenger det! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 18 år senere...

Jeg er paganist på en måte. Tror på ånder og vesener i naturen, og blir påvirket av vær, årstider og månefaser. 

Jeg healer folk og jobber med sjelen i dette livet og tidligere liv. Alt henger sammen.

Anonymkode: 3d53a...45c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betegner meg selv som paganist 😊 var innom wicca, men paganist som sekkebetegnelse passer meg nok bedre. 

Anonymkode: da43d...783

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...