Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg har fått vite av nabo barna, at de skal selge huser sitt i oktober.

Det huset kunne jeg godt tenke meg, så derfor lurer jeg på;

Er det en god ide å snakke med naboen om han er villig til å selge uten å sette det på det åpne markedet?

Han ville da slippe unna megler honorar.

Hadde du vært villig til å få en takst, og så selge noenlunde utifra den, eller ville du testet det åpne markedet ?

Jeg vil ikke plage naboen nemlig... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skader jo ikke å spørre!

Dersom det er vanlig at tilsvarende hus blir solgt over takst, kan det være de heller vil legge det ut for salg.

Men spør. :)

Kanskje blir de bare veldig glade for å slippe stresset med salg.

Skrevet

Jeg ville neppe solgt (eller kjøpt) på den måten.

Her i byen går vel ingenting til takst eller noe i nærhten av prisantydning (ikke noe av det vi har sett på i alle fall, vi beregner alltdi at ting går et par hundre tusen over prisanstyndingen, og det stemmer i vår prisklasse)

Jeg ville derfor slett ikke solgt for takst. Jeg ville ikke likt å kjøpe uten den sikkerheten det er å gå gjennom megler heller jeg da, du må i alle fall sørge for at en advokat tar seg av papirarbeidet da. Mang fallgruver her.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ville ikke likt å kjøpe uten den sikkerheten det er å gå gjennom megler heller jeg da, du må i alle fall sørge for at en advokat tar seg av papirarbeidet da. Mang fallgruver her.

Å kjøpe gjennom megler gir ingen ekstra sikkerhet, så det er ingenting å være redd for å kjøpe uten. Men man bør la en advokat skrive kontrakt, og ta oppgjøret.

Vi kjøpte hus direkte fra selger ifjor, og advokatkostnadene kom på ca 12.000 for kontrakt og oppgjør. Det hadde vært en godkjent takstmann her og tatt takst først, og så ble vi enige om prisen med selger.

Husk at det er helt vanlig på landet å kjøpe hus direkte fra selger, mange ganger uten advokat engang. Ihvertfall var det helt vanlig før, da var eiendomsmeglere noe som bare fantes i byene.

Gjest Gjest
Skrevet

jeg hadde bare vært glad for å få vite at det var interesse for huset. ikke sikkert jeg hadde takket ja, men hadde ihvertfall ikke følt meg "plaget". tilstandsrapport er lurt

Skrevet
Å kjøpe gjennom megler gir ingen ekstra sikkerhet, så det er ingenting å være redd for å kjøpe uten. Men man bør la en advokat skrive kontrakt, og ta oppgjøret.

Dersom man benytter seg skikkelig av en advokat, så er det ikke farlig nei, men sørg for at en advokat (en upartisk advokat) har hånd om alt med papirer og oppgjør i alle fall. Ellers tar man en større risiko enn jeg ville vært villig til i alle fall. Megler gir ikke annen sikkerhet enn advokat, nei, det har du rett i, men du har sikkerhet for at alt som "mellommann" bør ta seg av BLIR tatt seg av av mellommann.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes du skal være forsiktig med å si dette uten helt å vite hva du snakker om. Da vi solgte huset vårt har megleren vår vært uvurdelig i to tilfeller i etterkant. Jeg kommer ikke til å legge ut detaljene i denne saken på nettet, men det er forskjell på om man har funnet kjøper selv eller om en tredjepart har funnet kjøperen. Man tror jo aldri selv at man skal havne i situasjoner hvor det er finjussen som avgjør, det trodde ikke vi heller. Ja megler er dyrt, men i vårt tilfellet har det vært verdt hver eneste krone (og vel så det). Ikke nødvendigvis i form av økt pris, men i form av at vi hadde en tredjepart som hadde vært med på å hele salgsprosessen.

Å selge en leilighet selv er nok litt tryggere siden man har andre tilsvarende boenheter å sammenlikne med og ikke har tomt/hage. Det er ofte flere skjulte feil i et hus enn i en leilighet i et veldrevet borettslag. Men jeg kommer aldri til å selge eiendom uten megler som tredjepart.

Gjest gjest1
Skrevet

Takk for svar.

Jeg tror jeg lufter det for naboen, hvis det faller seg naturlig.

Ellers får jeg jo bare vente til huset kommer for salg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...