Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #1 Skrevet 30. juni 2006 Mange påstår at det er ulovlig å ta sitt eget liv, men jeg klarer ikke finne noe som tilsier dette på lovdata? Er det noen som har en link til meg, eller eventuelt informasjon om hvordan denne myten har oppstått? (Nei, jeg er ikke suicidal, jeg er nyskjerrig)
Gjest LilSweetie Skrevet 30. juni 2006 #2 Skrevet 30. juni 2006 Jeg er ganske sikker på at dette er fjernet fra loven, siden det er en relativt absurd lov... Tror også den var der før, da man heller ikke kunne bli begravet på kirkegården hvis man hadde tatt selvmord.
Quirky Skrevet 30. juni 2006 #3 Skrevet 30. juni 2006 (endret) Jeg er ganske sikker på at dette er fjernet fra loven, siden det er en relativt absurd lov... Tror også den var der før, da man heller ikke kunne bli begravet på kirkegården hvis man hadde tatt selvmord. ← Skulle akkurat til å skrive nøyaktig det samme. Så jeg tror (åpenbart ) at LilSweetie har rett. Edit, lite spørsmål: Er det bare i følge katolisismen at man havner i helvete om man tar livet av seg, eller gjelder dette den lutherianske kristendommen også? Endret 30. juni 2006 av quirky
Viviwoom Skrevet 30. juni 2006 #4 Skrevet 30. juni 2006 Hvis den loven finnes fremdeles, så er den jo utrolig teit, da. Hvis man begår selvmord, skal man arresteres på flekken, liksom?
Velvet Skrevet 30. juni 2006 #5 Skrevet 30. juni 2006 Hvis den loven finnes fremdeles, så er den jo utrolig teit, da. Hvis man begår selvmord, skal man arresteres på flekken, liksom? ← Kanskje det var slik at de som overlevde et selvmordsforsøk ble straffet etterpå.
Viviwoom Skrevet 30. juni 2006 #6 Skrevet 30. juni 2006 Kanskje det var slik at de som overlevde et selvmordsforsøk ble straffet etterpå. ← Tror kanskje det er slik i USA fremdeles, men jeg er ikke sikker. Uansett så er det jo en helt latterlig måte å gjøre det på. Men man trodde vel kanskje at man skulle forebygge selvmord på den måten, eller noe..
wind-up bird Skrevet 30. juni 2006 #7 Skrevet 30. juni 2006 (endret) Det med at det er ulovlig henger/hang vel noe sammen med at de etterlatte ikke får/fikk livsforsikringen? (aner ikke om loven fins..) Endret 30. juni 2006 av wind-up bird
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2006 #10 Skrevet 30. juni 2006 http://no.wikipedia.org/wiki/Selvmord Planlegging av eller forsøk på selvmord er straffbart i mange land, men ikke lenger i Norge. Å bistå en person med å begå selvmord er straffbart i de fleste land, også i Norge.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå