Gå til innhold

Oralmedisin for katt

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Noen som har en måte å la dette gå minst smertefult for henne? Jeg er full av rød på armene og hun hater meg :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Er det tabletter eller noe sånt? Prøv å la katten stå på gulvet med hodet i samme retning som ditt hode (altså samme vei), og sett deg over henne, klem henne fast litt med beina eller noe. Hold hodet og åpne munnen hennes med den ene hånda, og om det er tabletter legger du den bak på tunga henns, lukker munnen til katta og gnir langs halsen/spiserøret/over strupehodet.

Gjest gjest1
Skrevet

Det er en sprøyte med flytende medisin i. Hun nekter å holde seg i ro uansett hvordan jeg holder henne, og jeg føler hun ligger og skuler sint på meg hver gang jeg går forbi nå.300 mg halsmedisin og 300 mg ormekur hver dag i 5 dager. Stakkars sytepusen min!

Skrevet

Vi bruker slik oralpasta i sprøyte, mye bedre enn tabletter. Det er enklest å være to. Vi pakker pusen inn i et teppe (så hun ikke kan klore eller sprelle seg løs) og en av oss holder henne mens den andre sprøyter medisinen i munnen, så slikker hun det kjapt i seg og hun får slippe fri og furte litt før alt er bra igjen.

Skrevet

Jeg blandet bittelitt fløte i. Kanskje ikke optimalt, men medisinen gikk ned på høykant ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Er det antibiotika du skal gi katten?

Min oppskrift er å holde fast katten i nakkeskinnet (ja det kan høres brutalt ut, men det funker). Hold hodet bakover og gi medisinen. Vær obs på å ikke gi medisinen så raskt at katten ikke rekker å svelge.

I verste fall må du tulle inn katten i et håndkle og sette deg over katten.

Problemet er gjerne at katten gjør mer og mer motstand jo mer du prøver å gi medisinen. Det beste er hvis man får gitt medisinen på første forsøk, da rekker gjerne ikke katten å skjønne hva som foregår og godtar behandlingen uten motstand.

Lykke til :)

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Katter er sjeldent langsinte!

Det du skal gjøre for å "lamslå" en katt er ikke nakkeskinnet!

Hvordan du gjør det, vet jeg, men har ikke tenkt å fortelle det her og nå!

Uansett, klem katten din rundt kjeven(munnen) da åpner den automatisk opp munnen, så sprøyter du inn medisinen!

Brutalt, men en av de eneste måten(e) :)

Endret av Miloine
Gjest Gjest
Skrevet
Katter er sjeldent langsinte!

Det  du skal gjøre for å "lamslå" en katt er ikke nakkeskinnet!

Hvordan du gjør det, vet jeg, men har ikke tenkt å fortelle det her og nå!

Uansett, klem katten din rundt kjeven(munnen) da åpner den automatisk opp munnen, så sprøyter du inn medisinen!

Brutalt, men en av de eneste måten(e)  :)

Hvorfor mener du at man ikke skal holde fast katten i nakkeskinnet?

Jeg har blitt anbefalt dette av veterinær/veterinærassistent, og det har funket bra de gangene jeg har gitt oralmedisin.

Nei, katter er ikke nødvendigvis langsinte. Men de er lærende individer. Detter er snakk om klassisk betinging: De husker at når man går i skapet for å hente medisinen så vil det deretter bli ubehag for dem i form av et menenske som kløner med å gi medisin. Akkurat som mange katter forbinder transportburet med ubehagelige dyrlegebesøk og flykter unna med en gang det beryktede buret blir tatt fram. Katter lærer seg også at det nytter å gjøre motstand hvis de klarer å slippe unna en gang. Derfor blir det vanskeligere og vanskeligere å gi medisin jo flere ganger katten klarer å slippe unna er min erfaring.

Skrevet

Vi holder på med antibiotikakur nå, pusen og jeg, og det enkleste og greieste for oss (hun liker ikke berøring og klikker hvis man vil løfte henne) er å ta henne i nakkeskinnet mens hun sitter mellom benene mine og ikke kan flytte seg bakover. Sprøyt litt inn om gangen fra siden og bakerst i munnen så pusen rekker å svelge.

Den metoden er kjapp hvis du eller en annen holder godt fast i nakkeskindet så hun ikke får vridd seg ut av grepet, og katten vil ikke huske kranglen etterpå - bare den vonde (?) smaken

Merkelig, men i morges luktet pusen vår på den forhatte sprøyten og begynte å slikke på den - sikkert for å få bort lukten, så da var det bare å la henne "nyte" antibiotikaen i eget tempo.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg sitter med katten mellom bena og klemmer henne fast med knærne/lårene. Så kjører jeg tommelen inn mellom tennene foran i munnen slik at hun må åpne den. Jeg holder en finger i mellom tennene slik at hun ikke får lukket munnen, legger tabletten så langt bak jeg får den uten at den havner i vranghalsen, fjerner fingrene og passer på at katten svelger før jeg slipper den

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

slettet

Endret av pulverheksa
Gjest Gjest
Skrevet

Hun sier jo ikke at man ikke skal holde fast katten i nakkeskinnet, hun sier at katten ikke blir lamslått av det.

Gjest gjest1
Skrevet

Tjohei :)

Jeg klarte faktisk å ta både halsmedisin og ormekur på henne alene i dag! Har noen kloremerker på armer og hender, men det får nå være. Stakkar pus er så sint!

Gjest gjesta
Skrevet

(Kattene mine er så glade i Banminth pasta at de slikker ivrig på sprøyten etter de har fått dosen sin. Snille puser som gjør det enkelt for meg. :))

Gjest Miloine
Skrevet

Jeg har blitt anbefalt dette av veterinær/veterinærassistent, og det har funket bra de gangene jeg har gitt oralmedisin.

Jeg mener ikke at du ikke kan holde en katt i nakkeskinnet, for det kan du!

Så fint Towelie at du har fått gitt katten din medisinen, til tross for kloremerkene du har fått!

Gjest Grønn Frosk
Skrevet

Det er lettere å roe katter ned hvis du tar de opp i hlyden. Jeg pleier å plassere min oppå kjøkkenbenken når ho skal ha tabelett. Så stiller jeg meg bak ho, slik at ho ikke kan rygge. Holder rundt ho med ene armen, og stikker raskt inn en finger i siden av munnen hennes. Da åpner ho kjeften. Så slipper jeg raskt inn tabeletten.

Det tar av og til noen forsøk, men det pleier å gå.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg tar pus på fanget, åpner munnen hennes med venstre pekefinger og slipper tabletten bak på tunga. Kommer den for langt frem, spytter hun den ut igjen. Gir henne noe å drikke og spise med det samme, så er jeg sikker på at tabletten har kommet dit den skal :)

Gir henne p-piller hver søndag i påvente av kastrering, og med denne metoden går det helt smertefritt, hun ligger til og med å koser litt på fanget etterpå :hjertesmil:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...