Gå til innhold

Tvilsomme forbikjøringer

Fremhevede innlegg

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Har kjørt Norge både rundt og på tvers, og har vært kokende sint ved tre - fire anledninger, som like godt kunne endt som dødsulykker.

Hvorfor i all verden foretar folk "tvilsomme forbikjøringer"? Er de så sikre på at det ikke kommer noen imot i samme fart som de holder selv? Synes de det er spennende? Har de kjedelige liv som det er verd å gamble med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker slik, ja. Har sittet med hjertet i halsen flere ganger for det har vært så nære på at en ulykke har skjedd.

Forbannede idioter. :frustrert:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror noen kanskje ikke skjønner hvor farlig det er å kjøre bil; eller hvor farlig det KAN være når man risikerer å krasje front mot front i høy hastighet. Vi opplevde en skikkelig ekkel situasjon hvor en bil absolutt skulle kjøøre forbi oss i det det kom en bil i mot. De rakk å stoppe, men fy flate. Han som prøvde å kjøre forbi hadde forresten en liten unge i bilen også, så han gamblet ikke bare med eget liv. (Og nei, vi hadde ikke hatt tid eller anledning til å slippe han forbi i den situasjonen)

Gjest Gjest
Skrevet
Har kjørt Norge både rundt og på tvers, og har vært kokende sint ved tre - fire anledninger, som like godt kunne endt som dødsulykker. 

Hvorfor i all verden foretar folk "tvilsomme forbikjøringer"? Er de så sikre på at det ikke kommer noen imot i samme fart som de holder selv? Synes de det er spennende? Har de kjedelige liv som det er verd å gamble med?

Ja, mange unge menn med komplekser skal bevise for omverdenen at de kan kjøre fort. Ofte velger de seg ut mindre kvinnebiler, og kjører med en triumferende mine forbid - bare for å gjøre det.

Irriterende drittunger er de - og slike fartsbøller gidder aldri å passe på avstanden til bilen foran, nei da, de skal ligge tett inntil: det er harry. :roll:

Hedda Gabler: er du sikker på at du ikke bryter åndsverksloven nå da? Hedda Gabler er vel et beskyttet navn?

Skrevet

Ja, jeg har ved noen anledninger opplevd folk som skal kjøre forbi på vei inn i en sving.. De har null mulighet til å vite hva som kan komme foran, det er gambling med sitt og andres liv. Jeg nekter å tro at de skjønner hvor stor fare de setter seg selv i. Hadde det 'bare' vært den som kjørte forbi som var i fare, så hadde det vært litt bedre. Men de gambler jo med livene til både egne passasjerer og den som måtte komme i motgående kjørefelt.

Skrevet

Har undret meg over dette mange ganger. Tenker det handler om holdninger rett og slett, mange overbedømmer sin bedømmelseskraft. Men så tror jeg mye handler om umodenhet.

Gjest Emera
Skrevet

Jeg har også lagt merke til de mange hasardiøse forbikjøringene nå på sommers tid.

Hva har de det så travelt med, at det er verdt å risikere eget og andres liv for?

Men så er det jo sånn, at 80% av bilførere mener de er bedre sjåfører enn gjennomsnittet. Jeg vet ikke hva som tar enkelte når de setter seg inn bak rattet.

Vi mennesker har jo en sånn "det skjer ikke meg-" holdning, som vi må ha som et mentalt forsvar. Men i slike situasjoner blir dette forsvaret lite hensiktsmessig. Og jeg vet neimen ikke hva som skal til for å få disse idiotene til å tenke framover. Eller, til å SE framover, slik de lærte da de kjørte opp.

Gjest Gjest
Skrevet

Hedda Gabler: er du sikker på at du ikke bryter åndsverksloven nå da? Hedda Gabler er vel et beskyttet navn?

Åndverksloven gjelder vel "bare" 70 år etter opphavsmannens død?

Gjest Gjesta
Skrevet

Irriterte meg over det senest idag, eksempel: vi kjører i rævva di over en laaang strekning, med mange gode muligheter for å kjøre forbi. Men venter til svingen, rett før den neste laaange rette sletta igjen, og vooOOMM.

Ikke bare at de setter sitt eget liv i fare, men andres som skulle være uheldige å møte på dem..

Skrevet

Så langt har jeg bare foretatt en slik hasardiøs forbikjøring, da jeg feilbedømte avstanden til bilen som kom i mot, og bilen ved siden som lusekjørte tro på gassen for den mannen skulle ikke slippe meg forbi. Det gikk bra, men det var ikke min eller mannens fortjensete, men kvinnen i bilen som kom i mot som sørget for det. Har opplevd noe lignende med en voksen dame også, i en oppoverbakke med god sikt. Heldigvis ingen biler i møte, men jeg forstår ikke vitsen med å lusekjøre under fartsgrensen for så gi gass når noen kjører forbi deg. Etter den første forbikjøring som jeg har nevnt her, har jeg aldri gjort noe lignende igjen. Den andre løste seg bra siden det var god sikt, og ingen svinger i oppoverbakken.

Men den værste jeg har opplevd hittil var på motorvegbrua. Jeg skulle kjøre innpå motorveien på et påkjøringsfelt, og hadde kommet på veien når lastebilen bak bestemte seg for å kjøre forbi. Det er en fil i samme kjøreretning, og dermed ingen muligheter for forbikjøring på brua. Dermed kommer ikke lastebilen foran meg, og hengeren hans hekter seg fast i bilen min og river opp hele venstre siden fra bakskjerm til forskjerm. Bakdør var brettet over førerdør, så jeg kom ikke ut av bilen heller. Jeg var ikke alene, og passasjerne mine ble så skremt at de ikke turte å gå ut av bilen etterpå. Og lastebilen, den kjørte bare videre og lot oss bli stående og sperre all trafikk på brua. Sjåføren tok seg ikke engang bryet med å undersøke om vi var skadet eller ikke.

Gjest Gjesta
Skrevet
Hvorfor i all verden foretar folk "tvilsomme forbikjøringer"?

Det står på side 13 i instruksjonsboka for Audi, Saab og BMW at de MÅ gjøre sånn.

På godt norsk kalles det manglende vurderingsevne og overdreven tiltro til egne evner.

Skrevet
Det står på side 13 i instruksjonsboka for Audi, Saab og BMW at de MÅ gjøre sånn.

På godt norsk kalles det manglende vurderingsevne og overdreven tiltro til egne evner.

:ler:

Gjest *Just-Me*
Skrevet
Ja, mange unge menn med komplekser skal bevise for omverdenen at de kan kjøre fort. Ofte velger de seg ut mindre kvinnebiler, og kjører med en triumferende mine forbid - bare for å gjøre det.

Er enig i det meste som blir sagt her. veldig mye farlig i trafikken og mange stygge forbikjøringer. MEN det er ikke bare de stygge forbikjøringene som er farlige.... De som kjører ujevnt.... ligger i stor fart på rette strekninger, også kommer de til et svingete stykke, og plutselig ligger de i 60-70.... det er irriterende det, og det er de som er farlige og fremskynder mange av de farlige forbikjøringene.....

Og det er ikke bare unge menn med komplekser....... Farlige forbikjøringer skjer både av kvinner og menn uavhengi av alder..... bare så det er sagt.

Skrevet

De ser vel på det på samme måte som ekstremsport, litt risiko gjør det bare mer spennende. Kan gå an når det bare går ut over dem selv, men de bør ha litt mer respekt for andres liv.

Gjest Gjest
Skrevet
Er enig i det meste som blir sagt her. veldig mye farlig i trafikken og mange stygge forbikjøringer. MEN det er ikke bare de stygge forbikjøringene som er farlige.... De som kjører ujevnt.... ligger i stor fart på rette strekninger, også kommer de til et svingete stykke, og plutselig ligger de i 60-70.... det er irriterende det, og det er de som er farlige og fremskynder mange av de farlige forbikjøringene.....

Og det er ikke bare unge menn med komplekser....... Farlige forbikjøringer skjer både av kvinner og menn uavhengi av alder..... bare så det er sagt.

Enig - og sånne som Bobeline beskriver som først lusekjører/kjører ujevnt, men SÅ, når man skal kjøre forbi dem (helst på en trygg strekning), DA blir de forbanna og gasser på så du ikke kommer forbi. Har opplevd dette da vi skulle forbi en svær, utenlandsk campingbil som lå og loket i 30-60 på 80-vei på Vestlandet. Da vi skulle forbi (og det samme da foregående bil bak hadde kjørt forbi dem) peisa de på. Det holdt på å bli skikkelig farlig, faktisk.

Skrevet

Nå må jeg sjekke instruksjonsboka til bilen min... en audi a4...

Men en ting er sikkert, de gangene jeg kjører leiebil har folk tutet og slått på blendlysene for å si at jeg ikke kjører fort nok. Men med audien opplever jeg ikke slikt, selv om jeg kjører i samme fart.

Skrevet

Må si jeg har møtt på et par av de idiotene i det siste ja, siden jeg øvelses kjører, og tydeligvis kjører så alt for sakte (selv om jeg ligger dønn i fartsgrensa) så er det dårlig tid for de bak, ligger i ræva på bilen og virker veeeeldig utolmodig..

Gud skulle ønske jeg hadde en drittbil så jeg bare kunne ha uheldig bremsa på de bak, og uheldig svingt ut i veien når de prøvde og kjøre forbi..

Skrevet
Må si jeg har møtt på et par av de idiotene i det siste ja, siden jeg øvelses kjører, og tydeligvis kjører så alt for sakte (selv om jeg ligger dønn i fartsgrensa) så er det dårlig tid for de bak, ligger i ræva på bilen og virker veeeeldig utolmodig.. 

Gud skulle ønske jeg hadde en drittbil så jeg bare kunne ha uheldig bremsa på de bak, og uheldig svingt ut i veien når de prøvde og kjøre forbi..

Mener ikke å gi deg dårlige kjøreegenskaper. Men litt napp-bremsing brukes for å fortelle bilen bak at du synes de ligger altfor tett. Og kjører de i baken på bilen din er det alltid bilen bak sin skyld, uansett om du bremser eller ikke. Det er fordi det er bilen bak sitt ansvar å holde avstand. En bil skal alltid kunne klare å bremse til full stopp på strekningen den ser foran seg, uten å kjøre på noe.

Jeg har en venninne som bruker bremseteknikken i venstre felt på motorveien, og det må en aldri begynne å gjøre. Der bytter en til høyre kjørefelt.

Men å svinge ut i annet kjørefelt når de kjører forbi er ikke å anbefale. Det blir delt skyld, eller i værste fall din skyld siden begge er i motsatt kjørefelt. Jeg kjørte forbi noen i annen fil (to filer med samme kjøreretning) og opllevde at den kvinnelige sjåføren som da hadde vært foran gjorde nettopp det. Hun svingte hardt og kjørte rett i siden på bilen min. For å toppe det hele mente hun at det ikke var nødvendig å skrive skademelding siden det bare var hjulet hennes som hadde truffet venstre sides bakskjermen, som var ødelagt på bilen min. Etter å ha blitt kalt en del stygge navn, gikk hun med på å utveksle personalia og forsikringsopplysninger så det ordnet seg til slutt.

Jeg bremser svakt hvis jeg synes ligger for nærme, og er jeg på en ukjent vei og kjører under fartsgrensen, så blinker jeg til siden og slipper de utålmodige frem. Det dummeste en kan gjøre er å kjøre forbi noen etter å ha ligget i bakenden på bilen deres, en skal tross alt ha større fart enn bilen foran for å komme raskt forbi.

Gjest Gjest
Skrevet
Dermed kommer ikke lastebilen foran meg, og hengeren hans hekter seg fast i bilen min og river opp hele venstre siden fra bakskjerm til forskjerm. Bakdør var brettet over førerdør, så jeg kom ikke ut av bilen heller. Jeg var ikke alene, og passasjerne mine ble så skremt at de ikke turte å gå ut av bilen etterpå. Og lastebilen, den kjørte bare videre og lot oss bli stående og sperre all trafikk på brua. Sjåføren tok seg ikke engang bryet med å undersøke om vi var skadet eller ikke.

Han ble vel tatt etterpå, håper jeg :overrasket:

Guri, så skummelt :overrasket:

Skrevet
Han ble vel tatt etterpå, håper jeg  :overrasket:

Guri, så skummelt  :overrasket:

Nei, politiet i drammen og lier har ikke nok politibiler, og jeg ble nektet å anmelde forholdet etterpå siden lastebilen bare hadde kjørt. Når politiet ikke hadde mulighet til å stanse han, ville det bare bli ord mot ord, sa politimannen og la til at dette fikk jeg ta skylden for selv. Og slik ble det til at ulykken måtte dekkes av min forsikring. Forsikringsselskapet, på den annen side ringte meg etter å ha mottatt skademeldingen og fortalte at noe lignende uttalelse fra politiet hadde de aldri fått. Heldigvis hadde jeg vært smart nok til å skaffe utskrift av oppdragsloggen som kunne bevitne at påstanden politiet kom med, var riktig uttalt. Har klaget dette inn for politimesteren, men hvordan det hele ender vet jeg ikke.

Med meg i bilen som ble sittende fast på motorvegbrua og var til fare for biler bak, hadde jeg med en gravid venninne og hennes søster som passasjerer. De ble skremt når biter av venstresiden ble spredd over hele brua, og alt vi så var hjulene som lagde brennemerker på det som var igjen av bilen. Før lastebilen traff hadde jeg bremset så hardt ned, og stod på bremsen mens lastebilen rev opp bilen, at dekkene hovnet opp og var ødelagte etterpå. Bilen klarte ikke å kjøre ordentlig etterpå. Heldigvis gikk det bra med oss, vi slapp unna med skrekken. Jeg hadde hatt en bedre mening om lastebilsjåføren hvis han hadde tatt seg tid til å undersøke bilen han nettopp ødela til det ugjenkjennelige. At han bare kjørte videre, er det som skremmer meg mest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...